گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ بازگشت به مسیر نزولی

کدخبر: ۲۹۲۹۹۲
اقتصادنیوز؛ امروز یکشنبه 16 تیرماه ۱۳۹۸ بازار طلا و ارز پایتخت مجدداً در مسیر نزولی قرار گرفت. سکه به کانال 4.5 میلیون تومانی بازگشت و مثقال طلای آبشده در محدوده یک میلیون و 860 هزار تومانی قرار گرفت. دلار در بازار آزاد به زیر مرز 13 هزارتومانی بازگشت و صرافی ملی مجموعاً 50 تومان از نرخ خرید و فروش دلار و یورو کاست.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ بازگشت به مسیر نزولی

به گزارش اقتصادنیوز؛ امروز 16 تیر 1398 و در دومین روز هفته نه تنها دلار و سکه چهارمین افزایش متوالی را تجربه نکردند بلکه در مسیر کاهشی قرار گرفتند. شاخص ارزی از محدوده 13200 تومانی تا مرز 13 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و عصرب وارد کانال 12 هزار تومانی شد و تا 12970 تومان کاهش یافت. از سوی دیگر قیمت سکه طرح جدید از میانه کانال 4.6 میلیون تومانی تا نیمه بالای کانال 4.5 میلیون تومانی کاهش یافت و عصر 4 میلیون و 565 هزار تومان قیمت خورد.

برخی از نوسان گیران انتظار داشتند بازار در روز یک شنبه نیز به واسطه اعلام گام  دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، حرکت در مسیر افزایشی را ادامه دهد؛ ولی در این روز، بازار برخلاف انتظار این دسته با افزایش فروش ها مواجه شد. با این حال، برخی فعالان، باور داشتند نوسانات آخر وقت در شرایط کنونی ممکن است نتواند روند روز بعد را تعیین کند. این در حالی است که عده دیگری باور داشتند، افت انتهای وقت در معاملات فردایی نشان دهنده آن است که معامله گران انتظار دارند افت دلار ادامه یابد و قیمت در روز دوشنبه بار دیگر وارد کانال 12 هزار تومانی شود.

چرا دلار کاهشی شد

برای افت قیمت دلار در روز یک شنبه و تغییر مسیر آن پس از 3 افزایش متوالی، دیدگاه های مختلفی مطرح شد. عده ای افزایش فروش‌های فنی را عامل کاهش قیمت دانستند؛ گروهی افت قیمت حواله درهم را عامل نزول قیمت عنوان کردند؛ در این میان، عده ای نیز افزایش عرضه ارز توسط بازارساز را عاملی برای کاهشی شدن بازار می دانستند. هر چند که گروهی اعتقاد داشتند صحبت های عراقچی مبنی بر امکان بازگشت آمریکا به مذاکرات در صورت برداشتن تحریم ها انتظارات برخی فعالان بازار را تحت تاثیر قرار داده است. آخرین دسته بیشتر خبرهای پیرامون آمادگی بازار متشکل ارزی برای آغاز به کار را در تغییر مسیر دلار موثر می دانستند. در این میان، نقش بازارساز برای کاهش فاصله قیمتی صرافی های بانکی با بازار آزاد را نیز نباید از نظر دور داشت. صبح امروز صرافی ملی قیمت دلار را 50 تومان و قیمت یورو را 100 تومان افزایش داد و دلار به 13 هزار تومان رسید. اما بعدازظهر دو بار 50 تومان از قیمت رسمی دلار کاست.

مهم ترین عاملی که از نگاه فعالان منجر به افزایش قیمت دلار در ابتدای هفته شد، افزایش نرخ حواله درهم بود. درهم که در ابتدای هفته تا محدوده 3 هزار و 600 تومانی جهش کرده بود، روز یک شنبه ابتدا تا 3620 تومان افزایش یافت اما بعدازظطهر در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا 3550 تومان پایین رفت.

در این میان تحلیل گران فنی باور داشتند نوسان گیران پس از چند روز رشد متوالی و احساس افزایش عرضه ارز، تصمیم گرفتند از موقعیت خرید خارج شوند و وارد پوزیشن فروش شوند. با این حال، در مورد اینکه چرا نوسان گیران فنی حس کردند عرضه افزایش خواهد یافت، دو دیدگاه وجود داشت.  عده ای از آن ها باور داشتند، بازارساز در روزی که ایران گام عملی دوم کاهش تعهدات برجامی را اعلام می کند، طبیعتا میزان عرضه خود را بالا می برد که بازار با حملات سفته بازانه مواجه شود.

همچنین این نکته را نیز نباید از یاد برد که محدودیت نوسانات دلار طی یک ماه اخیر موجب شده است که توجه افراد عادی به بازار کمتر شود و همین عامل موجب می شود تقاضا و عرضه جدیدی کمتر وارد بازار شود. طبیعتا تا زمانی که قیمت دلار در زندان 12 هزار و 700 تا 13 هزار و 700 تومانی قرار دارد، نمی توان انتظار ورود معامله گران تازه و جهش یا نزول های شدید را در بازار داشت.

قیمت انواع سکه و طلا

عصر امروز در بازار طلا قیمت هر قطعه سکه امامی ( طرح جدید (با نرخ 4 میلیون و 565 هزار تومان و سکه بهار آزادی (طرح قدیم) با نرخ 4 میلیون و 370 هزار تومان به فروش رسید.

همچنین امروز قیمت نیم‌سکه، 2 میلیون و 380 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک میلیون و 530 هزار تومان و سکه‌گرمی به قیمت یک میلیون تومان معامله شد.

از سوی دیگر قیمت هر مثقال طلای آبشده در بازار طلای تهران عصر امروز به یک میلیون و 869 هزار تومان رسید و هر گرم طلای 18 عیار عصر امروز حدود 431 هزار تومان شده است.

قیمت دلار و ارزهای رایج

  امروز یکشنبه 16 تیرماه دلار در بازار آزاد پایتخت از مرز 13 هزار تومانی پایین رفت و عصر بین 12970 تا 13000 تومان قیمت خورد.

همچنین صرافی ملی نرخ خریدوفروش دلار و یورو را در چند مرحله مجموعاً 50 تومان کاهش داد، تا قیمت رسمی دلار بین 12800 و 12900 تومان و یورو بین 14700 تا 14800 تومان اعلام شود.

قیمت حواله درهم امارات نیز امروز تا رقم 3620 تومان پیش رفت و سپس روی مدار کاهشی تا عصر به رقم 3550 تومان رسید.

 * این خبر به‌روزرسانی می‌شود.
 ** قیمت‌های درج شده مربوط به زمان تنظیم خبر است.
 *** برای اطلاع از نرخ لحظه‌ای و نمودار تغییر قیمت به صفحه بازارهای اقتصادنیوز مراجعه کنید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید