رییس آینده صندوق بین‌المللی پول چه کسی خواهد بود؟

کدخبر: ۲۹۳۰۵۱
اقتصاد نیوز: صدای شلیک اسلحه برای آغاز ماراتن دستیابی به صندلی ریاست صندوق بین‌المللی پول به صدا در آمده است.

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبنا، فایننشال تایمز در گزارشی تحلیلی به انتخاب رییس بعدی صندوق بین‌المللی پول پرداخت و نوشت: پس از آنکه مشخص شد کریستین لاگارد قرار است به‌ عنوان رییس بعدی بانک مرکزی اروپا مشغول به کار شود، رقابت برای جانشینی وی در پست رییس صندوق بین‌المللی پول به طور جدی آغاز شده است.

ریاست صندوق بین‌المللی پول یک نقش کلیدی است، در شرایطی که سند مدیریت بانک جهانی به نام آمریکایی‌ها خورده، قانون نانوشته این است که مدیریت صندوق بین‌المللی پول با اروپایی‌ها باشد. اکنون نیز دغدغه‌ای که ایجاد شده این است که آیا رییس بعدی صندوق بین‌المللی پول هم اروپایی است یا خیر؟

شاید مهم‌ترین ویژگی مورد نیاز رییس بعدی صندوق بین‌المللی پول توانایی و جرات رهبری باشد. صندوق بین‌المللی پول در شرایطی به‌ دنبال تحکیم همکاری‌های بین‌المللی است که تحقق این همکاری‌ها مورد تهدید قرار دارد. رییس جدید باید بتواند فشار از سوی قدرت‌های اقتصادی در حال رشد و قدرت‌های موجود را مدیریت کند و در عین حال اصول اولیه صندوق مبنی بر مشارکت، سیاست‌گذاری منطقی و شفافیت مالی را حفظ کند.

دومین نیاز جدی مدیر جدید صندوق بین‌المللی پول داشتن وزن سیاسی است. حضور یک مدیر اروپایی با حمایت بزرگترین بلوک دارای رای در صندوق بین‌المللی پول همراه خواهد شد. با این‌ حال صندوق باید مراقب باشد که وجهه جهانی خود را حفظ کند تا مبادا چین به سمت ایجاد ساختار مالی جهانی خاص خودش حرکت کند، به همین منظور رییس جدید  باید از مقبولیت کافی بین اروپا، آمریکا و سایر قدرت‌های مالی جهان برخوردار باشد.

نیاز بعدی مدیر آینده صندوق بین‌المللی پول داشتن توانایی فنی است. کریستین لاگارد نشان داد که اقتصاددان بودن رییس صندوق بین‌المللی پول به اندازه‌ای که پیش تر تصور می‌شد حیاتی نیست. رییس صندوق با این‌حال باید درک کافی از اقتصاد داشته باشد تا برای گرفتن تصمیم های بزرگ از اعتماد به نفس لازم برخوردار باشد.

اقتصاد جهان در وضعیت دشواری قرار دارد. تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین به رشد اقتصادی آسیب می‌زند. شاید تا زمان معرفی رییس جدید صندوق نیاز جدی به یک تغییر در سیاست‌های اقتصاد کلان احساس شود. سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی از اقتصادها بزرگ جهان خواسته است که خود را برای اجرای یک طرح هماهنگ اقتصادی آماده کنند. صندوق بین‌المللی پول باید خود را برای ارائه پاسخی درخور آماده کند. همچنین باید برنامه‌های مختلفی برای اقتصادهای مختلف در گوشه گوشه دنیا آماده شود.

براساس تمام مسایل مطرح شده، شاید یکی از ایده‌آل‌ترین تصمیم‌ها تعویض صندلی کریستین لاگارد، رییس‌کنونی صندوق بین‌المللی پول با ماریو دراگی، رییس فعلی بانک مرکزی اروپا باشد. ولی تاکنون از ابراز تمایل دراگی برای حضور در صندوق بین‌المللی پول حرفی مطرح نشده است. یکی از نخستین افرادی که برای حضور در این پست ابراز تمایل کرد جرج آزبرن، وزیر خزانه داری سابق انگلستان بود. یک کاندیدای قوی‌تر انگلیسی اگر اعلام آمادگی کند، گوردون براون خواهد بود. مارک کارنی، رییس بانک انگلستان نیز توانایی‌های زیادی دارد و البته پاسپورت ایرلندی، انگلیسی و کانادایی هم دارد. کریستالینا جورجیوا، مدیر اجرایی بانک جهانی که متولد بلغارستان است هم تجربه بالایی در سازمان‌های بین‌المللی دارد و از منطقه شرق اروپاست که تاکنون توفیقی در دستیابی به پست‌های ارشد اتحادیه اروپا نداشته‌اند.

فراتر از مرزهای اروپا، تارمن شانموگاراتنام از وزرای ارشد سنگاپور نیز هوادران زیادی برای خود دارد و اگر با حمایت چین و هند همراه شود تبدیل به کاندیدایی جذاب خواهد شد. راگورام راجان از هند نیز اقتصاددان درجه یکی است، اما بعید است حمایت دولت هند را جلب کند. آگوستین کارستنز مکزیکی نیز از دیگر نام‌هایی است که به عنوان گزینه به گوش رسیده است.

خیلی فراتر از اینکه رییس بعدی صندوق بین‌المللی پول چه ملیتی داشته باشد، توانایی انجام یک کار از همه مهم‌تر است: رییس بعدی باید بتواند از وزن صندوق استفاده کند تا از اقتصاد باز در جهان دفاع کند و به حفظ همکاری های بین‌المللی اقتصادی کمک کند. برای انجام چنین ماموریتی رییس بعدی باید بتواند روابط پیچیده صندوق با کاخ سفید را هم مدیریت کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید