محبوبترین و درآمدزا ترین مشاغل کشور کدامند؟

کدخبر: ۲۹۳۱۹۰
اقتصاد نیوز: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در بهار امسال بخش خدمات بیشترین سهم اشتغال را نسبت به دو بخش صنعت و کشاورزی به خود اختصاص داده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران در بهار ۹۸، بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت‌های اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۴۹.۶ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. بخش‌های صنعت با ۳۱.۵ درصد و کشاورزی با ۱۸.۹ درصد در رتبه‌های بعد قرار دارند.

سهم شاغلان بخش کشاورزی در بهار ۹۸ نسبت به فصل مشابه سال گذشته، ۰.۲ درصد و بخش صنعت ۰.۳ درصد افزایش داشته است در حالی که از سهم شاغلان بخش خدمات ۰.۵ درصد کاسته شده است.

باوجود آنکه سهم شاغلان بخش خدمات در بهار سال گذشته ۵۰.۱ درصد بوده این میزان در بهار ۱۳۹۸ با ۰.۵ درصد کاهش به ۴۹.۶ درصد رسیده است. نکته قابل توجه اینکه تعداد شاغلان مرد بخش خدمات از ۴۹.۵ درصد در بهار سال گذشته به ۴۸.۸ درصد در بهار امسال رسیده و ۰.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد این در حالی است که سهم شاغلان زن بخش خدمات از ۵۲.۴ درصد در بهار ۹۷ به ۵۳.۲ درصد در بهار ۹۸ رسیده و ۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

کارشناسان بر این باورند که بخش خدمات گنجایش بیشتری برای جذب زنان و جوانان نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی دارد و می‌تواند بستر مناسبی برای حضور در عرصه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی فراهم کند.

‌علی اصلانی، عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در گفت‬ گفت‌وگو با ایسنا، دلیل افزایش تعداد شاغلان بخش خدمات را تنوع مشاغل خدماتی، درآمدزایی بالا و کم هزینه بودن آنها می‌داند.

او می‌گوید: کسب و کارهای خدماتی از ریسک کمتری نسبت به مشاغل دیگر برخوردارند و به دلیل تنوع و جذابیت مورد استقبال عمومی قرار دارند.

اصلانی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد مشاغل در کشورهای خارجی در گرایش خدماتی است، می‌گوید: تغییر شیوه‌های زندگی و بروکراسی‌های پیچیده اداری موجب شده تا افراد چون دردسر کمتری برای راه اندازی دارند، به دنبال مشاغل خدماتی بروند.

پیشنهاد وی به دولت این است که در شرایط حاضر که استقبال از شغل‌های خدماتی افزایش یافته از ظرفیت‌های موجود در حوزه گردشگری، حمل و نقل و آی تی برای گسترش مشاغل خدماتی و کاهش بیکاری کارجویان استفاده کند.

به گزارش ایسنا، با وجود آنکه کسب و کارهای خدماتی امروز درصد بالایی از سهم اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و جذابیت این مشاغل روز به روز بیشتر می‌شود کارشناسان معتقدند بدون همراهی بخش‌های کشاورزی و صنعت، توسعه اشتغال در بخش خدمات نمی‌تواند به ایجاد یک بازار کار متعادل منجر شود. در حال حاضر پرستاری، مهمانداری و مددکار اجتماعی از جمله مشاغل خدماتی پر تقاضا در کشورهای دیگر به شمار می‌روند که استقبال از آنها به دلیل درآمد و جایگاه بالایی که دارند روز به روز بیشتر می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید