وزیر اقتصاد تشریح کرد؛ جزئیات واگذاری سهام دولت در ۱۸ بنگاه بزرگ بورسی

کدخبر: ۲۹۳۲۷۴
اقتصادنیوز:‌وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: تورم ماهانه روند کاهشی یافته و روند کاهشی نرخ تورم ادامه می‌یابد.
وزیر اقتصاد تشریح کرد؛ جزئیات واگذاری سهام دولت در ۱۸ بنگاه بزرگ بورسی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، فرهاد دژپسند امروز در حاشیه مراسم بزرگداشت روز تعاون در جمع خبرنگاران گفت: سیاست دولت کنترل تورم بوده و نگاه دولت به تورم یک نوع تورم سالانه، نقطه‌ای و ماهانه است که خوشبختانه تورم ماهانه روند کاهشی یافته و ۰.۸ درصد کم شده است.

 

دژپسند همچنین با بیان اینکه دشمن می‌خواهد از طریق تحریم‌ها و ایجاد اخلال در سیستم نظام توزیع کالای اساسی جامعه را با مشکل روبرو کند و به خیال خود مردم را در مقابل نظام قرار دهد گفت: شبکه تعاونی‌ها می‌تواند این مشکل را حل کند و سیستم توزیع کالاهای اساسی جامعه را بر عهده بگیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هنوز سهم تعاون در اقتصاد ملی ناچیز و در حد ۶ تا ۷ درصد است، گفت: دولت می‌خواهد برای افزایش سهم تعاون در اقتصاد برنامه عملی داشته باشد و از جمله اینکه برای واگذاری شرکت‌های دولتی در بورس می‌خواهد اولویت با شرکت‌های تعاونی باشد. 

وی گفت: تا هدف رسیدن به سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد فاصله زیادی است& اما باید از فرصت‌ها استفاده کنیم و سیستم تامین و توزیع کالاهای اساسی را برای مقابله با تحریم‌ها و شکافتن راه‌های مسدود شده توسط دشمن را با تعاونی‌ها دنبال کنیم.

جزییات واگذاری سهام دولت در ۱۸ بنگاه بزرگ بورسی

دژپسند همچنین در سخنانی در این همایش با بیان اینکه دولت می‌خواهد امسال باقیمانده سهام خود در ۱۸ شرکت بورسی را که عدد قابل توجهی است واگذار کند، گفت: بخش تعاون می‌تواند با تشکیل شرکت‌های تعاونی سهامی عام و فراگیر و یا با تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های تعاونی موجود، عمده این شرکت‌های دولتی که سودده هستند را خریداری کند.

وزیر اقتصاد گفت: در هیات واگذاری مقرر کردیم که سهام دولت در این ۱۸ بنگاه بزرگ بورسی به صورت اقساطی نباشد، بلکه به صورت نقدی و یکجا و بلوکی واگذار می‌شود. وی گفت: اگر خریداری به روش نقدی و یکجا نبود، آن موقع هیات واگذاری تصمیم می‌گیرد که روش واگذاری را تغییر دهد و از طریق صندوق‌های بورسی قابل معامله یا به اصطلاح ETF واگذار کند.

دژپسند گفت: اگر به مذاکرات قانون اساسی دقت کنیم، بخش تعاون به عنوان یک بخش ویترینی و نمایشی نیست، بلکه مرحوم شهید بهشتی اعتقاد داشت با بخش تعاون می‌تواند مدل جدیدی از اقتصاد مردمی که به عدالت نزدیک‌تر است اجرا کنیم و اکنون بخش تعاون یکی از سه بخش اقتصاد کشور در کنار بخش دولتی و خصوصی در قانون اساسی وجود دارد.

دولت پیش پای بخش تعاون برای خرید بنگاه‌ها فرش قرمز پهن می‌کند

وزیر اقتصاد اظهار داشت‌: برای خرید سهام دولت در ۱۸ شرکت بورسی دولتی می‌توان شرکت‌های تعاونی با ۴ تا ۵ هزار عضو تشکیل داد که قدرت خرید این بنگاه‌ها را داشته باشد که البته دولت هم کمک می‌کند و برای تعاونی‌های فراگیر فرش قرمز پهن می‌کند ولی این کار مستلزم این است که کارهای اداری و تشکیل این شرکت‌ها انجام شود.

وی افزود: روش دیگر این است که کنسرسیومی از شرکت‌های تعاونی موجود تشکیل شود که بتواند سهام دولت در شرکت‌های بورسی را خریداری کند و آن موقع سهم بخش تعاون به جای اینکه با منت یک درصد رشد کند، به صورت واقعی رشد پیدا خواهد کرد.

دژپسند گفت: شبکه گسترده تعاونی‌ها می‌تواند در مقابله با هدف دشمن در تحریم‌ها قرار گیرد زیرا دشمن می‌خواهد معیشت مردم را تحت تاثیر قرار دهد در حالی که شبکه توزیع تعاونی می‌تواند جامعه را از نظر کالاهای اساسی تامین کند.

دولت باقیمانده بنگاه‌های خود را هم واگذار می‌کند

وزیر اقتصاد همچنین گفت: دولت قصد دارد باقیمانده بنگاه‌های غیربورسی خود را هم به روش‌های مختلف ازجمله روش اجاره به شرط تملیک و یا روش واگذاری مدیریت و یا روش ترکیبی هم واگذاری مدیریت و هم اجاره به شرط تملیک واگذار کند که اولویت ما این است که بخش تعاون بتواند این شرکت‌ها را خریداری کند.

وی با بیان اینکه عمده شرکت‌های پالایشی دولتی در بورس، شرکت‌های سودده هستند، گفت: حضور در این شرکت‌ها حتما برای بخش تعاون شیرین خواهد بود و اگر نمی‌توانید شرکت سهامی عام فراگیر تشکیل دهید، کنسرسیومی از تعاونی‌ها را شکل دهید.

امروز با حضور دژپسند وزیر اقتصاد از دو سامانه «مهتا» و «باتا» که مربوط به سامانه توزیع کالاهای اساسی و سامانه الکترونیکی کردن شرکت‌های تعاونی است رونمایی شد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید