GDP هنوز هم مهم است

کدخبر: ۲۹۴۸۲۳
یک استاد دانشگاه معتقد است که علیرغم تمامی نقدها بر شاخص تولید ناخالص داخلی، اما همچنان این شاخص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
GDP هنوز هم مهم است

به گزارش اقتصادنیوز، بیون لومبورگ استاد مهمان در مدرسه اقتصاد کپنهاک نوشت: 

نیوزیلند قصد دارد به جای تمرکز بر تولید ناخالص داخلی روی زیست راحت انسان‌ها تمرکز کند؛ برترین هدف‌ها در پس این تصمیم قرار دارد، ولی مگر می‌شود بدون تولید ناخالص قوی، برای خوشبختی نوع انسان کاری کرد؟ پاسخ به این سوال دشوار است، چرا که هر زمان کشوری GDP بالایی داشته است، وضع مردم آن کشور نیز خوب بوده است.

نیوزیلند افتخار می‌کند که اولین بودجه برای زیست راحت انسان‌ها را در جهان معرفی کرده است، بودجه‌ای که قصد دارد تمرکز را از روی تولید ناخالص داخلی بردارد و روی خوشبختی تک تک افراد این کشور بگذارد. برخی از حامیان محیط زیست از این طرح استقبال کرده‌اند، چرا که اعتقاد دارند رشد اقتصادی به بهای آسیب رساندن به محیط زیست جا‌به‌جا می‌شود.

پیش‌تر رابرت کندی نیز از توجه بیش از اندازه به GDP انتقاد کرده بود؛ با این حال، این شاخص همچنان بهترین نشانگر برای دولت است که برای سیاست‌های خود و پیشبرد آنها برنامه بریزد. درست است دولت نیوزیلند تصمیم گرفته است هزینه بیشتری برای اولویت‌های اساسی انسان، مانند سلامت روانی افراد بپردازد؛ ولی اگر کل اقتصاد رویه پیش‌رونده نداشته باشد، نیوزیلند نیز ناچار خواهد شد از سیاست اخیر خود عقب بکشد. بدون پول بیشتر برای هزینه کردن در مورد اولویت‌های خوب، هیچ چیز باقی نخواهد ماند مگر نیت‌های خوب.

جالب اینجاست که بررسی‌ها نشان می‌دهد رابطه قوی نیز بین شاخص تولید ناخالص داخلی به ازای هر فرد و محیط زیست وجود دارد. هر چقدر جامعه‌ها ثروتمندتر شوند، می‌توانند از انرژی‌های سالم‌تر و وسایل بهتری استفاده کنند که در کاهش آلودگی هوا و مرگ‌های ناشی از آن موثر است. با این حال، نمی‌توان این موضوع را نیز انکار کرد که برخی از کشورها ثروت و درآمد خود را کمتر در راه رفاه مردم خود هزینه می‌کنند. آنچه مسلم است فعالیت‌های اقتصادی و ثروتی که ایجاد می‌کنند، زندگی را برای اکثریتی از افراد ارزشمندتر کرده است.

حقیقت ساده است: هر چقدر پول بیشتری داشته باشید، فرصت‌های بیشتری خواهید داشت. با این حال، بهتر است بعضا اولویت‌های دولت‌ها نیز برای هزینه این ثروت تغییر کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید