کاهش تورم ژاپن به پایین ترین سطح دو سال اخیر

کدخبر: ۲۹۵۰۸۵
اقتصاد نیوز: باوجود تلاش‌های بانک مرکزی ژاپن، نرخ تورم این کشور در سطح ضعیف باقی ماند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ کاهش رشد اقتصادی جهان و تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا که از شرکای بزرگ تجاری ژاپن محسوب می‌شوند باعث شده است تا فعالیت‌های تجاری و تولیدی در سومین اقتصاد بزرگ جهان و دومین اقتصاد بزرگ آسیا بیش از پیش کاهش یافته و نرخ تورم در سطح پایین‌تر از سطح هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این کشور باقی بماند.

بانک مرکزی ژاپن در گزارش جدید خود اعلام کرد که تورم این کشور در دوازده ماهه منتهی به ماه ژوئن بدون در نظر گرفتن قیمت مواد غذایی تنها ۰.۶ درصد بوده است که در طول دو سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

شاخص بهای مصرف کننده با در نظر گرفتن مواد غذایی نیز تا پایان ماه ژوئن ۰.۵ درصد بوده است که از سپتامبر ۲۰۱۷ بی سابقه بوده است. تورم کمتر از حد انتظار باعث خواهد شد تا بانک مرکزی ژاپن بیش از پیش برای گسترش سیاست‌های انبساطی خود تحت فشار قرار گیرد.

بانک مرکزی ژاپن با توجه به نرخ تورم پایین و کمبود نیروی کار در دوراهی سختی برای تعیین مسیر آینده سیاست‌های پولی خود قرار گرفته است. سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ژاپن در حال حاضر بزرگ‌ترین بسته محرک در بین کشورهای جهان محسوب می‌شود و اکنون برخی از اقتصاددانان با انتقاد از این سیاست خواستار تغییر رویه کنونی این کشور شده اند.

هیرواکی موتو، اقتصاد دان ارشد مرکز تحقیقات توکیو گفت: رشد اقتصادی جهان و قیمت انرژی رو به کاهش است. شاخص بهای مصرف کنننده طبق سناریو بانک مرزی ژاپن جلو نرفته است و انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا نیز نرخ بهره را کاهش دهد. فکر می کنم بانک مرکزی با توجه به این تحولات نگران ارزش ین شده باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید