بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را کاهش داد

کدخبر: ۲۹۶۰۲۴
اقتصاد نیوز: بانک مرکزی ترکیه سرانجام با کاهش نرخ بهره موافقت کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛  بانک مرکزی ترکیه پس از مدت ها کشمکش با درخواست رئیس جمهور این کشور برای کاهش نرخ بهره موافقت کرد و نرخ بهره را با ۴۲۵ واحد کاهش به ۱۹.۷۵ درصد رساند. این کاهش که ۱۷۵ واحد بیشتر از انتظار فعالان بازار بود با هدف مقابله با نرخ تورم و اثرگذاری بر تقاضای مصرف کنندگان ترک اعمال شده است.

اردوغان در واکنش به این تصمیم بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که تا پایان سال کاهش‌های بیشتری در راه خواهند بود تا نرخ بهره به سطح موثری برسد. وی در جمع خبرنگاران در شهر استانبول گفت: هدفمان این است که نرخ تورم را تا پایان سال تک رقمی کنیم. وقتی به این هدف می‌رسیم که به هدفمان در خصوص نرخ بهره رسیده باشیم.

متوسط نرخ تورم ترکیه در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ میلادی معادل ۵۸.۸۱ درصد بوده است که بالاترین نرخ مربوط به مارس ۱۹۹۴ با ۵۰۰ درصد و کمترین نرخ نیز مربوط به می ۲۰۱۳ با ۴.۵ درصد بوده است.

پیش تر رجب طیب اردوغان که از مخالفان سرسخت نرخ بهره بالا محسوب می‌شود و بارها و بارها خود را دشمن نرخ بهره خوانده است، با بیان اینکه به زودی روند گسترده کاهش نرخ بهره آغاز خواهد شد گفته بود که هدف ترکیه آن است که نرخ بهره را تا پایان سال حدود ۱۵ درصد کاهش دهد و به نرخ تک رقمی برساند. رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود وعده داده است که مردم ترکیه ثمره کاهش نرخ بهره را خواهند دید: وقتی که این اتفاق افتاد خواهید دید که نرخ تورم نیز به طرز محسوسی کمتر خواهد شد.

در واکنش به این تصمیم بازارهای مالی ترکیه واکنش منفی از خود نشان دادند: هر دلار به ۵.۶۸۳۳ لیر، هر یورو به ۶.۳۲۸۹ لیر، هر پوند انگلیس به ۷.۰۶۷۱ لیر و هر فرانک سوئیس به ۵.۷۳۰۷ لیر افزایش یافتند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید