شرکت های لوازم خانگی کره ای از ایران رفتند؟

کدخبر: ۲۹۷۷۰۹
اقتصاد نیوز: درحالی که به گفته مدیرعامل گلدایران، حدود ۶ ماه از آخرین محموله وارداتی ال‌جی به ایران می‌گذرد و شاهد کاهش حضور این برند در بازار هستیم، شاید باید گفت که خورشید فعالیت کره‌ای‌ها در بازار لوازم خانگی ایران درحال غروب است.

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، امیرعباس کائینی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها و محدود شدن فعالیت برندهای لوازم خانگی کره‌ای در ایران اظهار کرد: در حال حاضر شرکت ال‌جی در حال رصد شرایط ایران است و این شرکت همواره به دنبال ادامه همکاری با ایران بوده و به هیچ وجه علاقه‌ای به از دست دادن بازار کشورمان نداشته است.

مدیرعامل شرکت گلدایران در واکنش به عدم همکاری کره‌ای با ایران و آنچه برخی‌ها به عنوان بدعهدی کره‌ای‌ها از آن نام می‌برند افزود: ولی پس از تشدید تحریم‌ها و بخصوص بعد از تحریم‌هایی که مبادلات مالی ما با کشورهای دیگر را دچار مشکل کرد، کره‌ای‌ها امکان تبادل مالی با ما را نداشتند؛ از همین رو نباید این وضعیت را به بدعهدی کره‌ای‌ها تعبیر کرد چراکه آن‌ها تا پیش از بروز مشکلاتی که در تبادلات مالی با ایران وجود داشت، همکاری با کشورمان را ادامه دادند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره ادامه فعالیت با برندهای کره‌ای و آخرین محموله وارد شده به کشور از سوی ال‌جی گفت: آخرین محموله ال‌جی در ماه مارس 2019 به کشور وارد شد.

کائینی در پاسخ به سوال دیگری، درخصوص عرضه برند جدید تلویزیون بجای ال‌جی گفت: این برند یک برند ملی است و مالکیت آن برای ما است و با توجه به محدودیت محصولات ال‌جی در بازار، این برند جدید به بازار عرضه شد.

مدیرعامل شرکت گلدایران افزود: در حال حاضر تولید تلویزیون‌های این برند به صورت CKD در کشور آغاز شده و ما در تلاشیم تا عمق داخلی‌سازی قطعات این برند را با تجربه‌ای که از همکاری با شرکت ال‌جی داشتیم، افزایش دهیم.

وی درباره تولید قطعات های‌تک مورد استفاده در این محصول گفت: قطعات های‌تک، دارای تکنولوژی خاصی هستند که سرمایه‌گذاری برای تولید آن‌ها در داخل کشور اولاً نیازمند انتقال تکنولوژی است و در ثانی با توجه به قیمت رقابتی این قطعات، باید شرایطی فراهم شود که تولید آن‌ها در داخل مقرون به صرفه باشد؛ از همین رو در حال حاضر قطعات های‌تک این محصول از خارج کشور وارد می‌شود.

کائینی در پاسخ به این سوال که این محصول با همکاری کدام کشور تولید می‌شود افزود: این غیرقابل انکار نیست که ما با کشورهای مختلفی برای تامین برخی قطعات خاص این محصول مذاکره کردیم ولی با توجه به اینکه هاب اصلی تولیدات لوازم خانگی، کشور چین است و تامین‌کنندگان مختلف و متعددی در این کشور فعالیت می‌کنند، بیشترین تمرکز ما بر روی چین قرار گرفت؛ این در حالی است که حتی خط تولید بخشی از محصولات ال‌جی هم در کشور چین قرار داشت.

مدیرعامل شرکت گلدایران در پاسخ به سوال دیگر تسنیم درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد که با تشدید تحریم‌ها، ورود قطعات این برند جدید از کشور چین هم به سرنوشت ال‌جی و مبادلات کره‌ای‌ها با ایران منجر نشود خاطرنشان کرد: ما با توجه به شدت گرفتن تحریم‌ها، برنامه‌ریزی دقیقی را انجام داده‌ایم که امکان تولید قطعات مورد نیاز این محصول در داخل کشور را افزایش دهیم ولی در حال حاضر ما در تولید قطعات های‌تک در کشور مشکل داریم و هیچ تولیدکننده‌ای اقدام به تولید چنین قطعاتی نمی‌کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر این یک واقعیت است که وقتی تحریم‌ها سخت‌تر می‌شود، بازیگران اصلی، محتاط‌تر می‌شوند و بر همین اساس هم کره‌ای‌ها در همکاری با ما محتاطانه‌تر عمل کردند، اما امروز چینی‌ها از همکاری با ایران استقبال می‌کنند و این تفاوت چینی‌ها با کره‌ای‌ها است.

به گزارش تسنیم، روز گذشته شرکت گلدایران به عنوان عرضه کننده محصولات برند ال‌جی، از برند جدید خود رونمایی کرد که در حال حاضر تلویزیون‌های این برند در بازار عرضه شده و در آینده نزدیک قرار است لوازم خانگی دیگری از جمله ماشین لباسشویی و یخچال فریز این برند در بازار عرضه شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید