صندوق بین المللی پول خبرداد؛ کاهش چشمگیر رشد اقتصادی چین پس از آغاز جنگ تجاری ترامپ

کدخبر: ۲۹۸۰۷۵
اقتصادنیوز: صندوق بین المللی پول اعلام کرد که رشد اقتصادی چین بخاطر جنگ تجاری با آمریکا رو به کاهش گذاشته است؛ فرایندی که با اعمال تعرفه های جدید از سوی واشنگتن شدیدتر نیز خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرانس ۲۴ بامداد شنبه گزارش داد: صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که در سال جاری، رشد اقتصاد چین از ۶.۴ درصد به ۶.۲ درصد رسیده است و این کاهش با پیش فرض بدون محاسبه اعمال تعرفه جدید آمریکا علیه پکن است.

این صندوق هشدار داد؛ دور تازه اعمال تعرفه ها کاهش رشد اقتصادی را بیشتر خواهد کرد.

در تازه ترین اخبار، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که قصد دارد ۱۰ درصد تعرفه تنبیهی را برای ۳۰۰ میلیارد دلار واردات کالا از چین تعیین کند.

این روند جدید بدان معناست که همه محصولات چین از سپتامبر (شهریور) تحت تأثیر جنگ شدید تجاری میان پکن و واشنگتن قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایرنا، چین اعلام کرده که رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به مدت سه ماهه نخست به ۶.۲ درصد رسیده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از کاهش رشد اقتصادی چین ابراز خشنودی و اعلام کرد که کاهش رشد اقتصادی این کشور به دلیل اقدامات وی است.

با وجود اعلام آتش بس میان رؤسای جمهوری دو کشور، به نظر می رسد که مذاکرات میان چین و آمریکا متوقف شده است.

آمریکا در زمان حاضر بر واردات کالاهایی به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار از چین تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصدی اعمال کرده است و چین نیز در اقدام متقابل، ۱۱۰ میلیارد دلار از اقلام وارداتی خود از آمریکا را مشمول تعرفه کرده است.

اما آمارها نشان می دهد که محاسبات دونالد ترامپ در تشدید این جدال درست از آب در نیامده و سیاست هایی سخت‌گیرانه آمریکا موجب خسارات سنگینی برای واشنگتن نیز شده است.

در کل، سال ۲۰۱۸ تجارت دوجانبه دو کشور بیش از ۴۱۹ میلیارد دلار به نفع چین بود. آمریکا تنها ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات به چین داشت و چین نیز بیش از ۵۳۹ میلیارد دلار صادرات به آمریکا انجام داده بود.

روند مبادلات تجاری در نیمه نخست سال جاری میلادی، تغییر موازنه به سود چین را تأیید می‌کند؛ در شش ماه نخست سال گذشته، صادرات چین به آمریکا ۱۳۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بیش از واردات بوده، این میزان در مدت مشابه امسال به ۱۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید