هدف روسیه برای استفاده از شبکه ۵G نظامی و امنیتی است

کدخبر: ۲۹۹۰۶۹
اقتصاد نیوز: بسیاری از کارشناسان بر این باورند که روسیه احتمالا توسعه شبکه نسل پنجم اینترنت همراه ۵G را تنها محدود به سرویس‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، پیشتر اخبار و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها و منابع خبری نشان می‌داد که روسیه تاکنون از سایر کشورهای پیشگام فعال در زمینه برقراری شبکه نسل پنجم اینترنت همراه ۵G همچون ایالات متحده آمریکا و انگلستان عقب افتاده است و در صورتی که اقدامات زودهنگام به منظور توسعه زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی شبکه ۵G را انجام ندهد، به عقیده تحلیلگران و کارشناسان فعال در حوزه فناوری برای همیشه از رقبای خود عقب خواهد افتاد.

اما حالا مسکو تایمز در گزارش جدیدی به این موضوع پرداخته است که روسیه در صورت تمایل و اقدام برای راه‌اندازی شبکه ۵G ، آن را تنها برای کاربردهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی استفاده خواهد کرد و تمایل چندانی برای استفاده آن در سایر حوزه‌ها نخواهد داشت.   

سرعت شبکه اینترنت همراه نسل پنجم ۱۰ برابر بیشتر از سرعت شبکه ۴G است و گفته می‌شود که قادر خواهد بود موجب تغییر و تحولات عظیمی در زیرساخت‌های ارتباطی، اینترنتی و مخابراتی در کشورهای جهان شود و کاربردهای گوناگونی در عرصه‌های مختلف همچون خودروهای خودران، شهرهای هوشمند، خانه‌های هوشمند و متصل به اینترنت، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده داشته باشد. 

اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن (IMT-۲۰۲۰) آغاز کرد. در نتیجه رسماً یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک به‌دنبال برقراری و راه‌اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت ۵G در کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و غیره هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند.

کشورهای بسیاری در سراسر جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی و غیره با همکاری بزرگترین اپراتورهای جهان در حال برقراری نسل پنجم اینترنت همراه ۵G هستند و در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند.

بسیاری از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای فعال در جهان نظیر نوکیا، اریکسون، هواوی، ال جی، اسپرینت و غیره به شدت در حال رقابت برای راه‌اندازی نخستین شبکه اتصال به اینترنت نسل پنجم ۵G هستند. نسل پنجم شبکه تلفن همراه ۵G، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید