معاون وزیر کار: تا ۱۰ سال آینده بسیاری از مشاغلی که امروز داریم را نخواهیم داشت

کدخبر: ۲۹۹۴۶۵
اقتصاد نیوز: معاون وزیر کار گفت: به سمتی پیش می رویم که در آینده نزدیک مثلا تا ۱۰ سال آینده بسیاری از مشاغلی که امروز داریم را نخواهیم داشت.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ حاتم شاکرمی معاون وزیرکار درباره اقدامات دولت برای کاهش حوادث ناشی از کار گفت: در سنوات گذشته اشتباهاتی در مشاوره های ایمنی کار دیده شده است. در همین راستا اقداماتی را در دستور کار داریم، به خاطر حذف رانت مشاوره های ایمنی یک اقدامات جدی انجام داده ایم، مثلا یک نفر با یک تخصص 7 نوع مشاوره ایمنی گرفته است. یعنی فردی با تحصیلات شیمی و بهداشت کار، برای آسانسور و دیگ بخار مجوز فعالیت گرفته است.

 وی با بیان اینکه  فردی با یک تخصص برای 7مورد مجوز بگیرد و صلاحیت مجوز کار صادر کند، خلاف قانون است اظهار داشت:  یعنی یک نفر یک مخزن تحت فشار را از نظر فنی بررسی کند و استاندارد بودنش را تأیید کند، بدون اینکه بداند سفت بندی که روی مخزن فشار است، تخصص فنی دارد یا خیر.

 معاون وزیرکار افزود: اقدامی هم برای  مشاوره فنی برای بازرسان کار انجام شده بود،تضاد منافع را از بین بردیم. چرا که این امکان وجود ندارد، بازرس کار ما هم ناظر باشد و نظارت کند و هم مشاوره بدهد. این موضوع را اصلاح می کنیم و تا زمانی که بازرسان کار در کار بازرسی شاغل هستند، اجازه مشاور  ایمنی کار در واحدهای تولیدی و خدماتی را ندارند و حذف خواهیم کرد. این اقدام در راستای شفاف سازی و مقابله با امور رانتی است.

نهایی شدن  راه اندازی سامانه جامع روابط کار

 وی با اشاره به اینکه بیش از 9میلیون کارگر بیمه شده داریم، از نهایی شدن مراحل پایانی راه اندازی سامانه جامع روابط کار در کل کشور خبر داد و گفت:تلاش می کنیم که ارائه خدمات به صورت غیر حضوری و به صورت الکترونیک انجام شود،جامعه  کارگری و کارفرمایی کل کشور برای یک بار باید به پیشخوان دولت مراجعه کنند و احراز هویت شوند. این موضوع مستلزم تحقق دولت الکترونیک در حوزه کارگری و کارفرمایی است. اگر یک بار مراجعه کنند و کد خود را دریافت کنند دیگر نیازی نیست برای هر کاری به صورت حضوری در دادگاه مراجعه کنند. برای ارائه دادخواست با همین کد می توانند اقدام کنند.

معاون وزیرکاربا اشاره به راه اندازی سامانه جامع روابط کار در تهران و اردبیل گفت: این سامانه 32زیر مجموعه دارد،اما اکنون با 3تا4زیرمجموعه آغاز به کار کرده است. یکی از مشکلات این است که باید زیرساخت ها و تجهیزات فراهم شود. 600کامپیوتری که در اختیار استان تهران است باید به روز شود. بعضی از این سیستم ها بسیار قدیمی هستند. از سوی دیگر امنیت اطلاعات مردم هم باید حفظ شده است،به همین خاطر اجازه ندادیم سرور های این سامانه خارج از وزارت کار نصب شود،سرورها را در خود وزارتخانه نصب کردیم. اما نکته مهم این است که هم جامعه کارگری و هم جامعه کارفرمایی حتما باید یکبار به پیشخواند دولت مراجعه کنند و احراز هویت شوند.  با استقرار این سامانه بحث قرارداد سفید کاهش زیادی می یابد. یکی از زیرسامانه ها «ثبت قراردادها» است.سرورهای این سامانه ثبت شده است و اکنون به مرحله اجرا رسیده است. 

شاکرمی با اشاره به اینکه در بحث قرارداد موقت و امنیت شغلی دوکار را در دستور کار داریم، گفت:با توجه به دغدغه جامعه کارگری در حوزه انعقاد قراردادهای موقت با نیروی کار، راه اندازی این سامانه باعث نظارت و پایش قراردادهای کار دائم و موقت و در نهایت سیاست گذاری برای افزایش امنیت شغلی کارگران خواهد شد.

 وی ادامه داد:  در سا ل72 یک بخشنامه ای صادر شده است که در آن بخشنامه قرار  داد های موقت به رسمیت شناخته شده است. آنچه که تا کنون باید انجام می گرفته است و انجام نشده است،تعیین سقف قرارداد در مشاغل غیرمستمر است. در مشاغل مستمرقانون اعلام کرده است اگر در قرارداد سقف زمانی قید نشود،قرار داد دائم می شود. مخالف آن هم این است که قرار داد موقت هم می تواند باشد، این موضوع برای کارهایی با ماهیت مستمر است. می تواند هم قرار داد دائم باشد و هم قرار داد موقت باشد. آیین نامه قراردادهای مشاغل غیر مستمربه دولت ارجاع شده است و در کمیته تخصصی کمیسیون اجتماعی دولت هم تا کنون سه نشست با حضور مسئولان حوزه روابط کار در دولت ،نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار شده است و مورد بررسی قرار گرفته است. امیدواریم به زودی درکمیسیون تخصصی کارش تمام شود  و به کمیسیون اصلی دولت بیاید. اگر این کار انجام شود،سقف زمانی پیش بینی شده در کارهای غیر مستمر به مدت سه سال تعیین خواهد شد. یعنی به مدت سه سال کارفرما می تواند با کارگر قرار داد ببندد. اگر بیش از سه سال به طول انجامید،تا پایان کار نیاز به تمدید قرارداد ندارد.

شاکرمی با بیان اینکه   یکی از مطالبات جامعه کارگری تبصره 1ماده 7قانون کار است گفت: قراردادهای موقت اجتناب ناپذیر هستند، درکل دنیا وجود دارد. نمی توان قرارداد موقت را حذف کرد. امروز به سمتی می رویم که ماهیت کار متفاوت است،کارهای پاره وقت و کارهای بدون حضور فیزیکی و دور کاری جای خودش را باز می کند. بسیاری از کارها، امروز در حال انجام است. به سمتی پیش می رویم که در آینده نزدیک بسیاری از مشاغل در حال از دست رفتن است. بسیاری از مشاغلی که در حال حاضر وجود دارد،احتمالاً تا 10سال آینده وجود نداشته باشند. نوع تولید و فرآیند تولید هم تغییر می کند. با توجه به تولید و فرآیند تولید، آینده کار تغییر می کند و بسیاری از مشاغل به سمت قراردادی بودن تغییر می کند.در حال حاضر بسیاری از مشاغل با یک نرم افزار انجام میشود. بسیاری از مشاغل به این سمت می روند. اما اینکه نظارت داشته باشیم و هر گونه قرار داد حداقل های پیش بینی شده در قانون پیش بینی شود، در آیین نامه لحاظ شده است.

وی با اشاره به اینکه  امروز در کشور بیش از 450 هزار بازرسی در پایگاه ها انجام می شود بیان کرد: در آسیا در طول یکسال از هر 100هزار کارگر،12.9 درصد دچار حادثه می شود. در اروپا این میزان حدود 3.5درصد است. در ایران حدود 5.5 درصد است.

 وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات حوادث کار به دلیل فعالیت موسسات غیر متخصص است گفت: شورای شهر و شهرداری باید توجه داشته باشند که ساخت و سازها از سوی مراجع متخصص و صاحب صلاحیت اقدام شود. این روزها مشاهده می کنیم که تعداد زیادی از شرکت ها بدون اینکه تخصصی داشته باشند، اقدام به ساخت و ساز کرده اند. شهرداری و شورای شهر تهران باید یک تصمیم جدی برای جلوگیری از حوادث داشته باشند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید