گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ افزایش شیب کاهش قیمت با پرواز ظریف به فرانسه

کدخبر: ۳۰۰۱۴۷
اقتصادنیوز؛ امروز یکشنبه 3 شهریور 1398 شیب مدار نزولی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز تهران تندتر شد. قیمت دلار در بازار آزاد ابتدا با عدول از سه سطح حمایتی تا محدوده 11200 تومانی عقب‌نشینی کرد. صرافی ملی نرخ رسمی دلار و یورو را مجموعاً 150 تومان کاهش داد و قیمت فروش این دو ارز به ترتیب 11450 و 12900 تومان اعلام شد. همچنین سکه طرح جدید از محدوده 4.1 میلیون تومانی پایین‌تر رفت و مثقال طلای آبشده به زیر مرز 1.8 میلیون تومانی ریزش کرد.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ افزایش شیب کاهش قیمت با پرواز ظریف به فرانسه

به گزارش اقتصادنیوز ؛ در سومین روز شهریور و دومین روز هفته، نرخ ارز و طلا سومین افت پیاپی را تجربه کردند. دلار تا ظهر امروز سطح حمایتی 11500 تومانی را شکست و بعدازظهر از دو سطح حمایتی 11400 و 11300 تومانی هم عدول کرد. روز یک شنبه، شاخص ارزی حدود 350 تومان افت کرد و تا رقم 11200 تومان عقب‌نشینی کرد. آخرین باری که دلار قیمتی پایین‌تر را ثبت کرده بود 19 دی‌ماه سال گذشته بوده است. از سوی دیگر این میزان کاهش قیمت دلار در چند ماه اخیر بی‌سابقه بوده است.

عوامل ریزش دلار؛ از دوبی تا بیاریتز

  به گفته فعالان، افزایش فعالیت خالی فروش‌ها، افت قیمت نرخ حواله درهم از زمان بازگشایی صرافی‌های دوبی، احتمال آغاز به کار قریب‌الوقوع بازار متشکل ارزی و در نهایت سیگنال‌های ناشی از گمانه‌زنی‌ها درباره تلاش‌های امانوئل مکرون برای کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، زمینه ساز نزول قیمت‌ها شدند.  این گمانه‌زنی‌ها پس از انتشار خبر سفر ناگهانی ظریف به بیاریتز فرانسه -محل برگزاری نشست G7 که دونالد ترامپ نیز در آن حضور دارد- تقویت شد.

بیشتر بخوانید: قیمت دلار، سکه و طلا امروز دوشنبه ۹۸/۰۶/۰۴ | پیشروی طلا و عقبگرد دلار رسمی تا نرخ آزاد​

به گفته معامله گران ارزی، قیمت دلار در همان ابتدای روز یکشنبه معاملات خود را از زیر سطح حمایتی 11500 تومانی آغاز کرد که به گفته فعالان ناشی از افزایش خالی فروشی در ساعات انتهایی روز شنبه بوده است. برخی دیگر از فعالان نقش ریزش حواله درهم در ساعات ابتدایی را پررنگ کردند که انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را تحت الشعاع قرار داد. در این میان، عده ای نیز خبر معاون اسبق بانک مرکزی مبنی بر تکمیل پرونده بانک‌ها و صرافی‌های بانکی برای حضور در بازار متشکل ارزی را متغیر کاهنده انتظارات دانستند.

همچنین در2 روز گذشته عنوان شده است که مکرون، رییس جمهور فرانسه به سایر قدرت های جهانی پیشنهاد کرده است که آمریکا  برخی معافیت های فروش نفت را به ایران بازگرداند و نیز منابع مالی اینستکس تقویت گردند. با انتشار خبر عزیمت و حضور ناگهانی ظریف در محل نشست سران گروه 7، فضای روانی بازار بیشتر در مسیر کاهشی هدایت شد.

مقاومت بازارساز در مقابل کاهش قیمت

یکی از مشخصاتی که در بازار روز یک شنبه جلب توجه می کرد، نوع رفتار بازارساز در صرافی های بانکی بود. دیروز حداقل تا ساعت 3 بعدازظهر صرافی های بانکی نرخ فروش دلار خود را بالاتر از قیمت بازار آزاد تعیین کرده بودند؛ عدد فروش صرافی ها نهایتاً 11450 تومان شد، حال آنکه در بازار آزاد قیمت به محدوده 11200 تومانی رسیده بود. به گکفته برخی فعالان بازارساز به این دلیل چنین استراتژی را انتخاب کرد که بتواند ارزهای وارد شده به بازار را جذب خود کند. در واقع عصر امروز فرد عادی بالاترین قیمتی که می توانست دلار خود را به فروش برساند، به صرافی های بانکی بود. با این حساب می توان گفت، بازارساز هم زمان که کاهش آرام قیمت ها را دنبال می کند، به دنبال جمع آوری بخشی از ارزهای بیرونی است که به بازار وارد می شود.

بازارساز در 11 ماه اخیر تاکتیک های متفاوتی را به کار بسته است که زمینه ساز آرامش در بازار شود. اخیرا در گزارش عملکرد دولت دوازدهم، یکی از موفقیت های بانک مرکزی که از نگاه سیاست گذر منجر به کاهش نوسانات دلار شد، محدود کردن گردش سفته بازان ریال عنوان شده است. بر اساس این گزارش، حذف چک‌های تضمینی قابل پشت نویسی و  محدود کردن مبلغ تراکنش پورتفوی بانکی به 100 میلیون تومان به ازاء هر شماره کارت ملی و 50 میلیون تومان به ازای هر کارت بانکی دو اقدام مهمی بودند که  نقش اساسی در کنترل گردش سفته بازان ریال داشت و عملا دهها هزار میلیارد تومان گردش سفته بازانه ریال را از چرخه بازارها )خصوصاً بازار ارز و سکه( خارج کرد و احتمال  حمله سفته بازانه از طریق پوزهای بانکی در کشورهای ترکیه، کانادا، عراق، افغانستان را به شدت محادود ساخت.

آخرین قیمت طلا و سکه 

همانطور که قابل پیش‌بینی بود ادامه افت دلار می‌تواند مقاومت سکه در برابر افت قیمت را بشکند، اتفاقی که امروز یک شنبه رخ داد و سکه طرح جدید از محدوده 4.1 میلیون تومانی پایین‌تر رفت.

عصر امروز یکشنبه در بازار طلا قیمت هر قطعه سکه امامی ( طرح جدید) به 4 میلیون و 70 هزار تومان رسید. همچنین سکه بهار آزادی (طرح قدیم) نهایتاً  4 میلیون و 50 تومان قیمت خورد.

از سوی دیگر امروز قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 120 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک میلیون و 310 هزار تومان و قیمت  سکه‌گرمی 900 هزار تومان شد.

از سوی دیگر ظهر امروز قیمت مثقال طلای آبشده در بازار طلای تهران تا عصر از مرز 1.8 میلیون تومانی پایین‌تر رفت و به نرخ یک میلیون و 804 هزار تومان افت کرد. همچنین هر گرم طلای 18 عیار حدود 416 هزار تومان است.

نرخ‌های امروز در بازار طلا و ارز تهران به شرح زیر است:

عنوان

قیمت امروز

بالاترین

پایین‌ترین

دلار آمریکا در بازار آزاد

11.200

11.470

دلار صرافی ملی

11.550

11.350

یورو صرافی ملی

(ارز مسافرتی)

13.000

12.800

نرخ حواله درهم امارات

3.170

3.115

سکه امامی

(طرح جدید)

4.175.000

4.145.000

سکه بهار آزادی (طرح قدیم)

4.050.000

نیم‌سکه

2.120.000

ربع سکه

1.310.000

سکه گرمی

900.000

مثقال طلای

آب‌شده 17 عیار

1.806.000

1.780.000

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید