گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ رفت و برگشت قیمت‌ها با جوسازی نوسان‌گیران

کدخبر: ۳۰۰۴۸۷
اقتصادنیوز؛ امروز سه‌شنبه 5 شهریور 1398 قیمت‌ها در بازار طلا و ارز تهران با چند نوسان کاهشی و افزایشی مواجه شد اما نهایتاً نرخ‌ها با رشد نامحسوس، تغییر اندکی نسبت به روز گذشته ثبت کردند. دلار در معاملات اولیه وارد کانال 10 هزار تومانی هم شد اما به سرعت به کانال 11 هزار تومانی بازگشت و عصر امروز دلار در بازار آزاد در محدوده 11100 تومان به کار خود پایان داد. همچنین سکه طرح جدید ابتدا وارد کانال 3 میلیون تومانی شد و بعد دو باره بالای مرز 4 میلیون تومانی نوسان کرد. مثقال طلای آبشده نیز در زمان بازگشایی بازار به نیمه پایین کانال 1.7 میلیون تومانی رفت و نهایتاً در نیمه بالای این کانال کار خود را به پایان رساند.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ رفت و برگشت قیمت‌ها با جوسازی نوسان‌گیران

به گزارش اقتصادنیوز؛ قیمت دلار، 45 دقیقه ابتدای روز سه شنبه را در کانال 10 هزار تومانی نوسان کرد؛ ولی این کافی نبود تا کف جدیدی در بازار ارز به ثبت برسد. بازار از حدود ساعت 11:45 دقیقه از مسیر نزولی خارج شد و به کانال 11 هزار تومانی بازگشت. این برای دومین بار بود که شاخص ارزی در مرز 11 هزار تومانی مورد حمایت قرار گرفت تا برخی از فعالان از آن به عنوان «کف دو قلوی بازار ارز» یاد کنند. حمایت پیشین در تاریخ 26 تیرماه98 صورت گرفته بود. البته جنس حمایت روز سه شنبه با روز 26 تیرماه تفاوت داشت. اول اینکه در آن تاریخ، قیمت دلار پیش از آنکه به مرز 11 هزار تومانی برسد با افزایش خریدهای نوسان گیران مواجه شده بود و دوم آن که بازگشت قیمتی دلار در تاریخ 26 تیرماه بسیار سریع تر از روز سه شنبه بود. در تاریخ اول، قیمت دلار تا محدوده11 هزار و 700 تومانی بالا آمد، ولی امروز قیمت این ارز روی عدد 11 هزار و 150 تومان به کار خود پایان داد. البته این قیمت 50 تومان بیشتر از روز سوم هفته بود و موجب شد که روند کاهشی دلار  پس از 4 افت متوالی قطع شود، اما هم زمان نتوانست نگرانی برخی معامله گران از احتمال افت دوباره به زیر مرز روانی را برطرف کند.

علل رفت و بر گشت دلار

بیشتر فعالان رفت و برگشت قیمتی دلار در مرز 11 هزار تومانی را به نوسان گیری معامله گران از اخبار نسبت می دادند. آن ها باور داشتند، نوسان گیران در ابتدای روز با جوسازی پیرامون صحبت های رییس جمهور فرانسه، فروش ها را افزایش دادند. در آخرین ساعات روز دوشنبه خبرگزاری ها گزارش دادند که امانوئل مکرون عنوان کرده است، شرایط برای دیدار رییس جمهور ایران و آمریکا فراهم است. امری که تغییر فضای سیاسی را برای شماری از معامله گران جدی تر می کرد. تحت تاثیر چنین خبری و تصورات ایجاد شده پیرامون، صبح روز سه شنبه در ابتدا نرخ حواله درهم راه نزولی را در پیش گرفت و حدود ساعت 10 صبح، قیمت درهم در حوالی 3 هزار و 30 تومان به ثبت رسید که 40 تومان کمتر از روز دوشنبه بود. وقتی درهم چنین روند قیمتی را آغاز کرد، به تبع آن بازیگران دلار نیز با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به فروش دلار کردند تا قیمت این ارز تا محدوده 10 هزار و 930 تومان افت کند.

از نظر فعالان، آنچه زمینه ساز تغییر مسیر شاخص ارزی شد، این بار جوسازی معامله گیران پیرامون اظهارات رییس جمهوری بود. آن ها صحبت های رییس جمهور را این گونه نقل می کردند که تنها در صورتی حاضر به عکس گرفتن با ترامپ است که در درجه اول او تحریم ها را بردارد. از نظر نوسان گیران این اظهارات متناقض با صحبت های روز دوشنبه بود که در آن رییس جمهور عنوان کرده بود«اگر من بدانم در جلسه ای با کسی ملاقات کنم، مشکل کشورم حل می شود، دریغ نخواهم کرد». با جوسازی پیرامون این تناقضی که از نگاه معامله گران بازار وجود داشت، قیمت دلار تغییر جهت یافت و به بالای مرز 11 هزار تومانی بازگشت.

سیگنال‌های سیاسی بازار ارز

در حالی که عده زیادی از معامله گران رفت و برگشت امروز قیمت دلار را ناشی از جوسازی پیرامون اخبار سیاسی می دانستند،  گروهی از معامله گران عنوان می کردند که امروز معاملات چندانی در بازار صورت نمی گرفت و تقاضا یا عرضه خاصی وجود نداشت. به عنوان مثال، امروز در برابر یکی از بزرگترین صرافی های بانکی صف خرید یا فروش خاصی وجود نداشت و صحبت های شماری از صاحبان صرافی نیز حاکی از آن بود که خرید و فروش زیادی نداشته اند. می توان گفت در روزی که نوسان دلار نسبتا بیشتر از روزهای قبل بود، خرید و فروش در بازار چندان بالا نبود. در این شرایط این تصور به ذهن متبادر می شود که نوسان امروز از لحاظ عوامل بنیادی چندان حمایت نمی شده است و بیشتر ناشی از فعالیت معامله گران فردایی بازار بوده است. در واقع اخبار سیاسی جوی را شکل داده بود که آن ها می توانستند با تفسیر آن و بازی های نوسانی کسب سود کنند. احتمالا بازار در ابتدای روز سه شنبه همراه با خالی فروشان بود، ولی در اواسط روز چرخ بازار به میل «مالداران» چرخید. مالداران در بازار ارز به افرادی گفته می شود که روز قبل دلار خریده اند و در روز جاری باید تحویل بگیرند. هر چقدر قیمت دلار در روز بعد نسبت به روز قبلی بالاتر برود، این دسته از معامله گران طبیعتا سود بیشتری کرده اند.

امروز در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد به زیر مرز 11 هزار تومانی رفت، کمترین قیمتی که بر تابلوی صرافی های بانکی ثبت شد، عدد 11 هزار تومانی بود، هر چند که صرافی های بانکی قیمت خرید خود را تا 10 هزار و 950 تومان در مقطعی پایین آوردند.

آخرین قیمت طلا و سکه 

عصر امروز قیمت هر قطعه سکه امامی ( طرح جدید) به 4 میلیون و 10 هزار تومان رسید. همچنین سکه بهار آزادی (طرح قدیم)  3 میلیون و 990 هزار تومانی قیمت خورد.

از سوی دیگر امروز قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 60 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک میلیون و 260 هزار تومان و قیمت  سکه‌گرمی 880  هزار تومان شد.

از سوی دیگر امروز قیمت مثقال طلای آبشده در بازار طلای تهران تا عصر به نرخ یک میلیون و 757 هزار تومان افت کرد. همچنین هر گرم طلای 18 عیار حدود 405 هزار تومان است.

نرخ‌های امروز در بازار طلا و ارز تهران به شرح زیر است:

عنوان

قیمت امروز

بالاترین

پایین‌ترین

دلار آمریکا در بازار آزاد

11.190

10.970

دلار صرافی ملی

11.100

10.950

یورو صرافی ملی

(ارز مسافرتی)

12.600

12.250

نرخ حواله درهم امارات

3.090

3.030

سکه امامی

(طرح جدید)

4.025.000

3.990.000

سکه بهار آزادی (طرح قدیم)

3.990.000

نیم‌سکه

2.060.000

ربع سکه

1.260.000

سکه گرمی

880.000

مثقال طلای

آب‌شده 17 عیار

1.762.000

1.740.000

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید