همسان سازی عیدی بازنشستگان قابل اجرا است؟

کدخبر: ۳۰۳۴۱۵
اقتصاد نیوز: رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی همسان سازی عیدی بازنشستگان را قابل طرح و اجرا دانست و گفت: برای عملیاتی کردن این طرح لازم است بودجه‌ای کنار گذاشته و منابع آن تامین اعتبار شود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ فتح اله بیات اظهار کرد: همسان سازی عیدی بازنشستگان نظیر موضوع همسان سازی حقوق است که مدتهاست به دنبال تحقق آن هستیم ولی تنها مانعی که با آن مواجهیم، تامین مالی است و وقتی پیشروی می‌کنیم به مشکل منابع مالی می‌رسیم.

وی همسان سازی عیدی کارگران بازنشسته را موجه دانست وتاکید کرد: منابع طرح باید پیش‌بینی شود تا تامین اجتماعی دچار مشکل و ضرر و زیان نشود.

به اعتقاد این مقام مسئول کارگری با وضعیت فعلی سازمان تامین اجتماعی و ورودی و خروجی آن که همخوانی ندارند، طبیعی است که کمبود منابع به وجود آید و اگر قرار به عملی کردن چنین طرحی باشد ابتدا باید منابع آن درنظر گرفته شود.

بیات افزود: متاسفانه دولتها هیچکدام به تعهدات و بدهی‌های خود در قبال سازمان تامین اجتماعی عمل نکرده‌اند و تا امروز مطالبات تامین اجتماعی از دولتها از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. وقتی این سهم پرداخت نمی‌شود ناخوداگاه بدعهدی و بدقولی به وجود می آید و سازمان تامین اجتماعی از ورود به این قبیل موضوعات دچار وحشت می شود، لذا تاکید ما این است که حتما باید برای تامین بودجه آن فکر کرد.

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در پاسخ به این پرسش که اگر بدهی سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود مشکل تامین منابع طرح همسان سازی عیدی برطرف می‌شود یا خیر؟ گفت: بدهی که دولت به تامین اجتماعی بدهکار است در واقع بابت تعهداتی است که معوق شده در حالی که این طرح نیاز به منابع جدیدی دارد. متاسفانه عمل نکردن به تعهدات بیمه‌ای موجب شده بدهی‌ها انباشته شود و سازمان را دچار مشکل کند لذا دولت باید در این زمینه پیشقدم شود تا به سازمان فشار نیاید و ورشسکته نشود.

به گفته وی، مشمولان قانون کار اعم از کارگران شاغل و بازنشستگان چشم امیدشان به سازمان تامین اجتماعی است چرا که علاوه بر حقوق و دستمزد و درمان، از این سازمان مستمری و حق بازنشستگی دریافت می‌کنند و طبعا اگر مشکلی برای سازمان پیش آید بیش از ۴۰ میلیون نفر جمعیت کشور با بحران مواجه خواهند شد.

به گزارش ایسنا، با توجه به افزایش هزینه‌های معیشت، مسکن و درمان بازنشستگان، ضرورت بهبود وضع زندگی و حمایت از کارگران بازنشسته بیش از پیش احساس می‌شود. طرح همسان‌سازی عیدی و پاداش پایان سال کارگران بازنشسته مشمول قانون کار از مدتی قبل به جریان افتاده و برداشتهای متعددی نسبت به آن وجود دارد.در صورتی که ساز و کار منطقی برای اجرای آن پیش‌بینی شود، عیدی کارگران بازنشسته همچون زمان اشتغال به کار آنها محاسبه و پرداخت خواهد شد.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید