هر شهروند ایرانی تا به امروز چند تومان یارانه مستقیم دریافت کرده است؟

کدخبر: ۳۰۳۵۲۶
اقتصادنیوز: صد و سومین مرحله پرداخت یارانه نقدی خانوار ساعت ۲۴ شب امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود تا بر این اساس هر فرد ایرانی یارانه‌بگیر، ۴ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کرده باشد.
هر شهروند ایرانی تا به امروز چند تومان یارانه مستقیم دریافت کرده است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، صد و سومین مرحله یارانه نقدی امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. بر اساس این، یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی برای هر نفر ساعت ۲۴ امشب ۲۶ شهریور واریز خواهد شد و بامداد فردا، چهارشنبه قابل برداشت است.

اولین مرحله پرداخت یارانه نقدی آذرماه ۱۳۸۹ پرداخت شد و از آن زمان تاکنون ۱۰۱ مرحله دیگر به حساب سرپرستان خانوار پرداخت شده و مرحله صد و سوم امشب پرداخت می‌شود. دولت ماهانه ۳۴ هزار میلیارد ریال یارانه به مردم پرداخت می‎‌کند که حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال آن از محل افزایش قیمت‎‎ها تامین و بقیه براساس قانون از بودجه عمومی برداشت می‎‌شود.

در حال حاضر بیش از ۷۸ میلیون و ۶۸ هزار نفر در کشور یارانه دریافت می‌کنند که با توجه به آمار فوتی‌ها و زاد و ولد در کشور، سالانه یک میلیون نفر به آمار یارانه‌بگیران اضافه می‌شود. یارانه نقدی هر ایرانی مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. البته براساس آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۷کشور، مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی از محل هدفمندی یارانه ها، ۱۴ درصد افزایش یافت.

براساس قانون برنامه ششم توسعه و با هدف‌ ترمیم مستمری خانوارهای تحت حمایت، مبلغ چهار هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان از محل مصارف هدفمندی یارانه ها به طور ماهانه از سوی سازمان برنامه و بودجه به دستگاه های حمایتی اختصاص داده می شود که سهم مددجویان کمیته امداد از این رقم سه هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان است.

بر این اساس افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برای خانواده های تک نفره ۱۰۸ هزار تومان، ۲ نفره ۲۱۵ هزار تومان، ۳ نفره ۳۸۴ هزار تومان، ۵ نفره ۴۱۶ هزار تومان تعیین شده است.

این در حالی است که هیات وزیران در جلسه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارت‌خانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و به استناد بند (ب) تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی این تبصره را با هدف تعیین منابع و مصارف یارانه تصویب کرده است.

بر اساس این آیین‌نامه، دولت موظف است با استفاده از تمامی بانک های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌ بگیران اقدام کند. همچنین یارانه آرد صنف و صنعت، حذف و منابع حاصل از آن به خرید تضمینی گندم اختصاص می‌یابد.

ماده ۶ این آئین نامه می‌گوید: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان هدفمندسازی یارانه ها و وزارت کشور (استانداران) طی دستورالعملی که ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه تهیه می‌کند، نسبت به شناسایی و حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی خانوارها اقدام کند. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است پس از اعلام وزارت تعاون نسبت به حذف یارانه خانوارهای اعلام (در اولین نوبت) اقدام کند.

البته حذف سه دهک از یارانه‌بگیران در این مرحله اجرایی نخواهد شد اما به به نظر می‌رسد بزودی شاهد این اقدام از سوی دولت خواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید