گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز؛ بازگشت دلار و سکه به مدار نزولی کم‌شیب

کدخبر: ۳۰۳۵۶۲
اقتصادنیوز؛ امروز سه‌شنبه 26 شهریور ۱۳۹۸ بازار طلا و ارز تهران تغییر جهت داد و به مدار کاهشی کم‌شیب بازگشت. اما این مدار نزولی آنقدر ملایم بود که نهایتاً نرخ‌های پایانی نزدیک به نرخ‌های پایانی روز گذشته بوده است. عصر امروز دلار در بازار آزاد حوالی رقم 11400 تومانی معامله شد و و صرافی ملی قیمت رسمی فروش دلار و یورو را مجموعاً 50 تومان کاهش داد و به ترتیب در محدوده 11400 تومانی و 12700 تومانی اعلام کرد. همچنین سکه طرح جدید به رقم 4 میلیون و 25 هزار تومان رسید و مثقال طلای آبشده امروز همانند دیروز در محدوده یک میلیون و 760 هزار تومانی به کار خود پایان داد.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز؛ بازگشت دلار و سکه به مدار نزولی کم‌شیب

به‌‌ گزارش اقتصادنیوز؛ در چهارمین روز هفته، افزایش دلار ادامه نیافت و سکه تمام بهار آزادی نیز نتوانست به بالای سطح 4 میلیون و 50 هزار تومانی برود. روز سه شنبه، شرایط بازار ارز آرام تر از سه روز کاری قبل بازار بود و قیمت ها نوسان زیادی نداشتند. در چهارمین روز هفته، دلار در ابتدای روز بالای محدوده 11 هزار و 400 تومانی آغاز به کار کرد، ولی به سرعت در مسیر نزولی قرار گرفت و تا سطح 11 هزار و 350 تومانی عقب نشینی کرد. از این نقطه قیمت ها کمی افزایشی شدند و در نهایت ساعت 4 بعدازظهر این ارز روی عدد 11 هزار و 390 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 5 تومان کمتر از روز دوشنبه بود. این در حالی بود که شماری از معامله گران انتظار داشتند افزایش روز دوشنبه بازار به روز سه شنبه نیز سرایت کند. در چهارمین روز هفته قیمت دلار به 4 کاهش متوالی پایان داده بود و بیش از 130 تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود.

عده ای از فعالان باور داشتند، چنین افزایشی به معنای تغییر انتظارات معامله گران بازار است. با این حال، روند بازار در روز سه شنبه سیگنالی بود که تغییر و دگرگونی در بازار رخ نداده است و قیمت از همان الگویی تبعیت می کند که در 30 روز اخیر از آن پیروی کرده است. در 30 روز گذشته قیمت دلار از یک سو توان عبور از سطح 11 هزار و 800 تومانی را از خود نشان نداده است و از سوی دیگر، در برابر نزول به زیر مرز 11 هزار تومانی مقاومت کرده است.

به گفته فعالان، در چهارمین روز هفته، متغیر افزایشی خاصی در بازار حضور نداشت. از یک سو نرخ حواله درهم توان عبور از سطح 3 هزار و 150 تومانی را از خود نشان نمی  داد و از سوی دیگر ارزش دلار در کشورهای همسایه نیز تغییرات محسوسی را ثبت نکرد. در این شرایط، امید افزایشی های بازار تنها به ورود تقاضای جدید به بازار داخلی بود. با این حال، صرافی ها در روزهای اخیر به خوبی پاسخگوی تقاضای بازار بودند و همین عامل نیز کمک کرده که قیمت نوسان چندانی را تجربه نکند.

می توان به روز سه شنبه روز تعادل بازارها لقب داد، چرا که نوسان دلار کمتر از روزهای قبل بود و نشانه افزایشی یا کاهشی خاصی را نیز از خود بروز نداد. نوسان کم دلار در این روزها از آن جهت اهمیت دارد که بازار با خبرهای سیاسی زیادی رو به رو شده است و نسبت به تمام آن ها تقریبا واکنش خاصی نشان نداده است. این موضوع نشان می دهد ثبات فعلی که در بازار ارز وجود دارد، می تواند تا حد زیادی استوار باقی بماند. در حال حاضر بازار با تقاضای زائران اربعین رو به روست و این یکی از متغیرهای واقعی است که می تواند قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، این عامل در 2 سال گذشته متغیر اربعین چندان بر قیمت بازار دلار اثر نگذاشته است.

در روزی که دلار کاهشی شد، سکه تمام بهار آزادی نیز 10 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 4 میلیون و 20 هزار تومان رسید. این افت در حالی به ثبت رسید که سکه روز دوشنبه توانسته بود با تکیه بر افزایش بهای اونس و دلار از زیر مرز 4 میلیونی جهش کند و با 50 هزار تومان افزایش به بهای 4 میلیون و 30 هزار تومان برسد. روز سه شنبه بهای اونس در بازارهای جهانی تقریبا تغییر محسوسی که بازار سکه را از خود متاثر کند را از خود نشان نداد و فلز گران بهای داخلی بیشتر تحت تاثیر افت قیمت دلار بود.

در آخرین خبرها از بازار سکه و طلا، به گزارش خبرگزاری ایبنا، رییس اتحادیه طلا و جواهر، نسبت به عدم خرید طلا خام به مردم هشدار داد. وی، اظهار داشت: اگر مردم قصد خرید مصنوعات طلا به جای طلا آب شده را به قصد سرمایه گذاری دارند، از دید ما غلط است زیرا افرادی که اطلاعات فنی ندارند نباید به خرید و فروش اینگونه طلا وارد شوند.

 

وی افزود: طلا آب شده مخصوص اعضا صنعت طلا و جواهر در بخش تولید است تا در کارخانه مصنوع و ساخته شود و در بازار توزیع شود. گاها اتفاق افتاده و تجربه نشان می دهد که برخی از افراد که دنبال سودجویی هستند، که تعداد آن ها به اندازه انگشتان دست است، شیطنت هایی در طلا انجام می دهند که افراد غیرفنی در زمان خرید متوجه نشده و در زمان فروش متوجه این مشکلات می شوند که دیگر دیر شده است.

 

رییس اتحادیه طلا و جواهر، به مردم هشدار داد: من بازهم به مردم هشدار می‌دهم که اجازه دهند گردش طلا خام بین فعالان صنعت طلا و جواهر باشد و برای خرید و سرمایه گذاری به سمت خرید مصنوعات طلا بروند و تجربه نشان داده که خرید مصنوعات طلا در بلند مدت نه تنها ضرر ندارد بلکه سودآور هم است.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

در معاملات نهایی امروز دلار آزاد در بازار تهران با ریزش کمتر از 50 تومانی بین محدوده ۱۱۳۰۰ تومانی و ۱۱4۰۰ تومانی جابه‌جا شد. عصر دلار آزاد بین ۱۱39۰ تا ۱۱42۰ تومان خرید و فروش شد.

همچنین قیمت فروش یورو به 12650 تومان و قیمت فروش پوند انگلیس به ۱۴25۰ تومان رسید. قیمت حواله درهم امارات در صرافی‌های دوبی از 3135 تومان  به 3120 تومان کاهش یافت.

امروز سه‌شنبه  1398/06/26 صرافی ملی نرخ رسمی خرید و فروش دلار و یورو را  با 50 تومان افزایش به شرح زیر اعلام کرد:

 قیمت خرید دلار آمریکا: 11,300 تومان         قیمت فروش  دلار آمریکا: 11,400 تومان 

 قیمت خرید یورو: 12,600 تومان                    قیمت فروش  یورو: 12,700 تومان 

 

آخرین قیمت طلا و سکه

امروز دوشنبه 26 شهریور 1398 سکه طرح جدید  4 میلیون و 25 هزار تومان، و سکه طرح قدیم  3 میلیون و 990 هزار تومان قیمت خورد. همچنین قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 60 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 260 هزار تومان شد. سکه گرمی هم با قیمت 900 هزار تومان به فروش رسید.

از سوی دیگر بهای اونس طلای جهانی بالای مرز 1500 دلار و در بازار داخلی هر مثقال طلای آبشده به قیمت یک میلیون و 762 هزار تومان رسید که معادل هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود 407 هزار تومان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید