گزارش«اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ تقویت ارز انگلیسی/ بازگشت سکه به کانال 3 میلیون تومانی

کدخبر: ۳۰۷۳۶۷
اقتصادنیوز؛ امروز شنبه 20 مهر ۱۳۹۸ بازار طلا و ارز تهران همزمان با حفظ ثبات نسبی روزهای گذشته، اندکی کاهش قیمت را تجربه کرد. سکه طرح جدید امروز توانست مرز حمایتی و روانی 4 میلیون تومانی را شکسته و در کانال 3 میلیون تومانی به مبلغ 3 میلیون و 985 هزار تومان قیمت خورد. مثقال طلای آبشده نیز روی رقم یک میلیون و 760 هزار تومان به کار خود پایان داد. همچنین دلار در بازار آزاد زیر سطح 11500 تومانی و بین 11470 و 11490 تومان به کار خود پایان داد و صرافی ملی نیز قیمت رسمی دلار و یورو را بدون تغییر اعلام کرد.
گزارش«اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ تقویت ارز انگلیسی/ بازگشت سکه به کانال 3 میلیون تومانی

به‌‌ گزارش اقتصادنیوز؛ در نخستین روز هفته، دلار نوسانات کمی داشت، ولی قیمت در معاملات پوند راه صعودی را با سرعت قابل توجهی در پیش گرفت.  در بازار سکه تمام نیز این فلز گران بها از مرز 4 میلیون تومانی پایین رفت. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی 20 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای  3 میلیون و 985 هزار تومان رسید. در بازار ارز، پوند 600 تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و روی عدد 14 هزار و 600 تومان قرار گرفت.  دلیل نوسانات نامتعارف نسبت به میزان تغییرات هفته های اخیر در بازار پوند وسکه را باید در تحولات بازارهای جهانی جستجو کرد؛ تقویت نرخ برابری پوند در برابر دلار عاملی بود که موجب شد بهای ارز اروپایی در بازار داخلی نیز افزایش پیدا کند. از آن سو، نزول طلای جهانی به زیر مرز هزار و 500 دلاری و پایان کار هفتگی بر نقطه هزار و 488 دلاری متغیری بود که خریداران بازار سکه را عقب راند و بر جمعیت فروشندگان افزود. در این میان، افزایش قیمت دلار کمی از افت بیشتر سکه جلوگیری کرد. امروز دلار 15 تومان رشد را به ثبت رساند و به قیمت 11 هزار و 475  تومان رسید. البته میزان نوسان شاخص ارزی به اندازه ای محدود بود که می توان گفت معامله گران این ارز بی توجه به این اتفاقات در حجم خرید و فروش های خود تغییر خاصی را به وجود نیاوردند.

صعود پوند همگام با رشد جهانی

روز شنبه، تنها بهای یک ارز در بازار داخلی افزایش قابل توجهی را تجربه کرد و آن هم پوند انگلیس بود. امروز بهای ارز اروپایی بیش از 4 درصد رشد کرد و توانست به بالای مرز 14 هزار و 500 تومانی قدم بگذارد. دلیل اصلی افزایش، تقویت بهای پوند در بازارهای جهانی در برابر دلار بود که حدود5/3 درصد بود. آخر وقت روز جمعه، ارش هر پوند در برابر دلار در بازارهای جهانی 264/1 بود. این در حالی بود که این مقدار برای چهارشنبه بعدازظهر 220/1 بود. اگر قیمت دلار بازار داخلی را در ارزش برابری پوند ضرب کنیم، به قیمت 14 هزار و 500 تومان می رسیم؛ این موضوع نشان می دهد که بازار داخلی کمی بیشتر به تقویت بهای پوند در بازارهای جهانی واکنش نشان داده است و تحت تاثیر آن ممکن است روز یک شنبه کمی شاهد افت قیمت این ارز باشیم. البته در صورتی که نرخ دلار روز یک شنبه در بازار فردوسی رشد کند، قیمت پوند نیز به رشد خود ادامه خواهد داد.

برخی تحلیل گران بازارهای جهانی دلیل تقویت پوند را اظهارنظر طرف اروپایی در مذاکرات برگزیت عنوان کردند. به گزارش خبرگزاری مهر،  پس از این که در پایان مذاکرات لحظه آخری برگزیت، بین انگلیس و اتحادیه اروپا، سخنگوی طرف اروپایی، مذاکرات را سازنده توصیف کرد، نرخ پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا جهش کرد.  روز شنبه، اثر این اتفاق به بازار داخلی رسید. با این معامله گران بازار ارز تضعیف ارزش دلار در بازارهای جهانی را جدی نگرفتند و قیمت این ارز در بازارداخلی تقویت شد. به گفته فعالان، به طور سنتی ارزش دلار در بازار داخلی بیشتر با نوسانات نرخ حواله درهم هماهنگ می شود و از آن جا که امروز حواله درهم کمی افزایشی بود، قیمت دلار نیز در بازار تهران افزایشی شد. البته این افزایش به اندازه ای نبود که انتظارات بازیگران را دچار تغییر بنیادی کند، چرا که قیمت هم چنان زیر مرز 11 هزار و 500 تومانی باقی مانده بود.

رکورد یک ماهه سکه

روز شنبه، سکه یک بار دیگر از کانال 4 میلیون تومانی پایین تر رفت. در اولین روز هفته، فلز گران بهای داخلی از همان ابتدای روز تمایلات کاهشی را به واسطه نزول بهای اونس از خود نشان داد و در نهایت روی عدد 3 میلیون و 985 هزار تومان به کار خود پایان داد. فلز گران بهای داخلی یک بار دیگر در هفته گذشته(روز یک شنبه) از مرز 4 میلیون تومانی پایین رفته بود ولی در آن مقطع زمانی روی عدد 3 میلیون و 995 هزار تومانی متوقف شده بود و در این شرایط قیمت بسته شده ابتدای هفته را می توان به عنوان کمترین قیمت از تاریخ 24 شهریور در نظر گرفت. سکه روز 24 شهریور روی عدد 3 میلیون و 980 هزار تومان به کار خود پایان داد.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

امروز 98/07/20 دلار در بازار آزاد تا 11410 تومان نیز کاهش یافت و در بازه‌ای از زمان تا 11520 تومان بالا رفت  نهایتاً عصر بین ارقام 11470 تا 11490 تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین قیمت فروش یورو به 12630 تومان و قیمت فروش پوند انگلیس به ۱۴61۰ تومان رسید. قیمت حواله درهم امارات در صرافی‌های دوبی از 3145 تومان روز پنجشنبه به 3140 تومان کاهش یافت کرد. 1000 دینار عراق نیز امروز حدود 10 هزار تومان بوده است.

امروز شنبه صرافی ملی نرخ رسمی خرید و فروش دلار و یورو را بدون تغییر و به شرح زیر اعلام کرد:

 قیمت خرید دلار آمریکا: 11,300 تومان         قیمت فروش  دلار آمریکا: 11,400 تومان 

 قیمت خرید یورو: 12.500 تومان                    قیمت فروش  یورو: 12,600 تومان 

 

آخرین قیمت طلا و سکه

امروز سکه طرح جدی 3 میلیون و 985 هزار تومان و سکه طرح قدیم  3 میلیون و 980 هزار تومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 20 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 220 هزار تومان شد. سکه گرمی هم با قیمت 850 هزار تومان به فروش رسید.

از سوی دیگر بهای اونس طلای جهانی امروز عصر زیر مرز 1500 دلاری رفت و حدود 1489 دلار بود و در بازار داخلی هر مثقال طلای آبشده به قیمت یک میلیون و 760 هزار تومان رسید که معادل هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود 406 هزار تومان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید