عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

حذف مدارس سمپاد و نمونه به نفع مدرسه‌های پولی است

کدخبر: ۳۰۸۹۶۷
عضو کمسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حذف تنوع مدارس موجب افت کیفیت عمومی مدارس دولتی می‌شود و به نفع مدارس پولی است.
حذف مدارس سمپاد و نمونه به نفع مدرسه‌های پولی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، 21 مهر 98 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با تصویب ماده‌ای، رأی به حذف تنوع مدارس دادند.

بر اساس این مصوبه تا پایان سال تحصیلی 99-1398 مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، شاهد، هیأت امنایی و ... حذف خواهند شد.

این مصوبه در حالی به حذف مدارس استعدادهای درخشان و نمونه‌دولتی حکم می‌کند که دقیقاً یک روز قبل از آن رئیس‌جمهور، اساسنامه «سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)» را برای ابلاغ امضا کرده بود؛ از مواد این اساسنامه، فراهم‌ آوردن زمینه‌های رشد دانش‌آموزان دارای استعداد برتر است.

اما تصویب ناگهانی این طرح در مجلس با واکنش‌ها و اعتراضات بسیاری زیادی همراه بود؛ در همین راستا، امید نقشینه ارجمند عضو کمسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگویی تلویزیونی در شبکه سوم سیما درباره تصویب طرح حذف تنوع مدارس سخن گفت.

نقشینه ارجمند در ابتدا در توضیح طرح تصویب شده، گفت: جالب اینجاست که موضوع کلی مصوبه مسائل مالی آموزش پرورش است و این الحاقیه را در آخرین لحظات اضافه کردند.

وی در پاسخ به این سوال‌که علت اضافه کردن این ماده چه بوده است، افزود: ظاهراً دغدغه اصلی نمایندگان عدالت آموزشی بوده است که اقدام به‌اضافه کردن این ماده می‌کنند. البته اصلاً طرح حذف تنوع مدارس را کمسیون آموزش بررسی کارشناسی نکرده است.

نقشینه ارجمند ادامه داد: ظاهراً دغدغه از بین بردن شکاف طبقاتی مطرح بوده است. ولی به نظر من باید عکس این قضیه رخ می‌داد. درحالی‌که مدارس پولی ریشه این اختلاف طبقاتی هستند، مدارس دولتی را باید تقویت کرد نه این‌که باعث تضعیف مدارس دولتی شویم.

* در خیلی از کشور‌ها مدارس متنوع داریم

عضو کمسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در جریان طرح این موضوع در صحن علنی مجلس، برخی نماینده‌ها ادعا می‌کردند که کجای دنیا مدارس متنوع داریم!؟ اتفاقاً داریم. آیا نگاه یکسان به همه توجیهی دارد؟ مگر مدارس کارخانه‌اند؟ این جمله که بگوییم تنوع منحصر به کشور است، کلاً غلط است. مثلاً در انگلستان ما بیش از 10 نوع مدرسه داریم.

نقشینه ارجمند در پاسخ به این سؤال که اجرای این قانون به نفع چه کسانی خواهد بود، گفت: این کار موجب افت کیفیت عمومی مدارس دولتی می‌شود و به نفع مدارس پولی است.

وی بخشی از گزارش 100 روزه سال 92 وزارت آموزش پرورش را مورد استناد قرار داد و افزود:در این گزارش آمده است «اتخاذ سیاست‌های متناقض در آموزش و پرورش اعم از توسعه مدارس استعدادهای درخشان در کشور بدون توجه به تأثیر مخرب آن برای سرمایه‌گذاران مدارس غیرانتفاعی» چرا ما باید نگران محدود شدن بازار مدارس غیردولتی باشیم. درحالی‌که علت این اتفاق افزایش کیفیت مدارس دولتی بوده است!

عضو کمسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به هزینه‌های حذف تنوع مدارس برای دولت، گفت: این مصوبه بودجه هم می‌خواهد چون مدارس سمپاد بخشی از بودجه خود را از خانواده‌ها تأمین می‌کنند ولی مدارس عادی این چین نیستند. البته حسن مدارس سمپاد این است که اگر شما قبول شدی و توان مالی نداشته باشی، حق رد کردن شما را ندارند حتی بعضاً کمک مالی هم می‌کنند.

نقشینه ارجمند به عنوان جمع‌بندی گفت: اصل این حرف که تنوع مدارس مشکل ما هستند، ایراد دارد. بنده یک مثال می‌زنم. فرض کنید آقای بیمار مسنی یک جعبه پر از قرص دارد. وقتی که حوصله نداشته باشد و سراغ این جعبه برود همه را دور می‌ریزد. ولی راه درست این نیست. بالاخره هرکدام از این قرص‌ها را یک متخصص تجویز کرده است. راهش این است که یک متخصص برتر بیاید و قرص‌ها را ساماندهی کند.

انتهای پیام/

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید