ضرر خریداران دلار و سکه برای سرمایه گذاری / کدام بازار سود بیشتری داشت؟

کدخبر: ۳۰۸۹۸۷
اقتصاد نیوز: در میان بازارهای ارز و سکه که سرمایه‌گذاران خود را به کام ضرر کشاند، بازار سرمایه در نیمه نخست امسال سود ۶۷ درصدی را به سرمایه‌گذارانش داد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، مردم معمولا سرمایه‌های بلااستفاده خود را تبدیل به اموالی می‌کنند که بتواند سودی نصیب آن‌ها کند. در این میان برخی دیگر نیز که از ریسک‌پذیری پایینی برخوردارند، سرمایه‌ خود را نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند تا سود تضمینی مشخصی را دریافت کنند.

با این حال افراد ریسک‌پذیر سرمایه خود را بسته به شرایط وارد یکی از بازارهای سرمایه، سکه، دلار، مسکن، خودرو و ... می‌کنند تا بتوانند از نوسانات موجود در این بازارها استفاده کرده و سود خوبی به جیب بزنند.

در حال حاضر وضعیت بازار خودرو و مسکن چندان جالب به نظر نمی‌رسد و این دو بازار رشد خود را کرده و بعید است که رشد قابل توجه دیگری داشته باشند؛ چراکه در حال حاضر نیز رکود بر بازار این دو کالا حکمفرما شده است.

اما در همین شرایط بازارهای ارز، سکه و بورس کماکان مشتری خود را دارند و مردم در این بازارها سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ بنابراین مهم است که بدانیم کدام یک از این بازارها برای سرمایه‌گذاران خود سودآورتر بوده است؟

خریداران دلار ضرر کردند

بر اساس آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت فروش دلار در فروردین ماه سال جاری ۱۳ هزار و ۵۵۴ تومان، در اردیبهشت ماه ۱۴ هزار و ۵۰۹ تومان و در خرداد ماه ۱۳ هزار و ۴۲۷ تومان بوده است.

اما در ادامه قیمت ارز با کاهش همراه بود و در تیرماه سال جاری قیمت ارز ابتدا به حدود ۱۳ هزار تومان و سپس با کاهش زیاد به حدود ۱۲ هزار تومان رسید.

در مردادماه نیز روال کاهش قیمت ادامه داشت و قیمت دلار به کمتر از ۱۲ هزار تومان کاهش یافت و در شهریور ماه نیز در مدت زمانی، قیمت این ارز به مرز ۱۱ هزار تومان هم نزدیک شد، اما در پایان شهریور، قیمت ارز در محدود ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت شد.

به این ترتیب، افرادی که در سال جاری نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار اقدام کرده‌اند، طبیعتا متضرر شده‌اند و سایر بازارها برایشان سودآورتر بوده است.

همچنین افرادی که در سال گذشته ارز را با قیمتی بالاتر از رقم فعلی خریده و تاکنون نگهداری کرده‌اند، مشمول ضرر شده‌اند.

در حال حاضر نیز ریسک بالای این بازار سبب شده تقاضای کاذب برای ارز از این بازار خارج شود و بازار به ثبات برسد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی عرضه ارز در سامانه نیما بر تقاضای آن پیشی گرفته، این امکان وجود دارد که قیمت ارز بازهم با کاهش روبرو شود.

خریداران سکه هم ضرر کردند

اما بازار سکه هم دست کمی از بازار ارز نداشته است، به طوریکه در روزهای پایانی سال گذشته قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید به چهار میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید و هر سکه طرح قدیم با قیمت چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد؛ نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب، دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

اما با ورود به ماه دوم سال جاری، قیمت سکه با افزایش همراه بود و هر سکه طرح جدید چهار میلیون و ۸۵۵ هزار تومان و طرح قدیم چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورد. از سوی دیگر نیم سکه نیز به قیمت دو میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و ربع سکه هم یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.

به این ترتیب، سرمایه‌گذاران در بازار سکه در یک ماه توانستند از خرید سکه سود ببرند.

قیمت سکه در روزهای نخستین ماه سوم سال، تغییر چندانی نسبت به اردیبهشت ماه نداشت؛ به طوریکه قیمت هر سکه طرح جدید چهار میلیون و ۸۱۰ هزار تومان و طرح قدیم چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود؛ نیم سکه و ربع سکه نیز با نرخ‌های دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان خرید و فروش شدند.

اما از روزهای پایانی خردادماه قیمت دلار و سکه کاهش یافت و در نخستین روز تیر ماه، هر سکه طرح جدید به قیمت چهار میلیون و ۶۴۵ هزار تومان و طرح قدیم چهار میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید.

قیمت نیم سکه در این روز دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود؛ بنابراین یک سرمایه‌گذاری سه ماهه در بازار سکه در سه ماه نخست سال جاری عملا سودی عاید خریداران سکه نکرده و ارزش دارایی آن‌ها نه بیشتر و نه کمتر شد.

اما در ادامه تیرماه، قیمت سکه به تدریج کاهش یافت؛ به طوری که قیمت سکه طرح جدید در ۲۰ تیرماه به چهار میلیون و ۵۲۷ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم به چهار میلیون و ۳۶۲ هزار تومان رسید.

این روند ادامه یافت تا اینکه در آخرین روز از ماه اول تابستان، قیمت سکه طرح جدید به چهار میلیون و ۲۰۵ هزار تومان و طرح قدیم به چهار میلیون و ۹۴ هزار تومان رسید.

در این روز همچنین، نیم سکه دو میلیون و ۲۷۸ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۴۴۹ هزار تومان شد.

اما در مرداد ماه، بازار سکه در اغلب روزها در آرامش و ثبات بود، به طوریکه در میانه این ماه قیمت فروش سکه طرح جدید چهار میلیون و ۲۱۸ هزار تومان و طرح قدیم چهار میلیون و ۹۴ هزار تومان بوده است.

در میانه شهریور ماه نیز قیمت سکه به مرز چهار میلیون تومان نزدیک شد و هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به نرخ چهار میلیون و ۱۱۵ هزار تومان و طرح قدیم چهار میلیون و ۸۰ هزار تومان معامله شد.

بر این اساس هر نیم سکه به دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر ربع سکه یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسید.

قیمت سکه در آخرین روزهای شهریور ماه سال جاری باز هم کاهش یافت تا هر سکه بهار آزادی طرح جدید به چهار میلیون و ۶۱ هزار تومان و طرح قدیم به چهار میلیون و ۱۰ هزار تومان برسد.

به این ترتیب بررسی قیمت سکه در شش ماهه نخست سال جاری حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری روی سکه در این مدت نه تنها سودی عاید سرمایه‌گذاران نکرده، بلکه منجر به ضرر آن‌ها شده است.

بورسی‌ها ۶۷ درصد سود کردند

اما حال روز بازار سرمایه در این روزها متفاوت از سایر بازارها بوده است، به طوریکه با افزایش ورود نقدینگی به این بازار، شاخص بورس رشد خوبی کرد و سرمایه‌گذارانی که به درستی به این بازار ورود کرده بودند، سود خوبی بردند.

به گزارش ایسنا، در آخرین روز معاملاتی بورس تهران در سال ۱۳۹۷ شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس در تراز ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحدی قرار داشت اما با گذشت شش ماه از سال ۱۳۹۸ شاخص کل این بازار در تراز ۳۰۲ هزار و ۱۰۳ واحدی قرار گرفت.

به این ترتیب نماگر اصلی بورس در نیمه ابتدایی امسال، ۱۲۳ هزار و ۴۴۴ هزار واحد رشد داشته است، در نتیجه بازده این بازار در مدت زمان یاد شده به حدود ۶۹ درصد رسیده است.

نیمه اول سال گذشته بازار سرمایه سود ۶۷ درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کرده بود. به این ترتیب فعالان بازار سرمایه در نیمه اول سال گذشته و امسال تقریبا بازده یکسانی را به دست آورده‌اند.

البته طبیعی است که بازار سهام دارای ریسک بالایی است و در همین روزها که بسیاری از فعالان حرفه‌ای این بازار بازده خوبی را کسب کردند، بسیاری از غیر حرفه‌ای‌ها که با شنیدن تبلیغات ناصحیح به طور مستقیم وارد معاملات سهام شدند، زیان دیده‌اند.

علاوه بر این بسیاری معتقدند که بعد از یک مدت رشد پیاپی، احتمال کاهش قیمت سهم‌ها و اصلاح بازار وجود دارد و سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای نباید منابع خود را به صورت مستقیم وارد بازار کنند.   به این ترتیب به نظر می‌رسد تنها بازاری که در نیمه نخست سال برای سرمایه‌گذاران آن سودآور بوده و سود خوبی هم داشته، بازار سرمایه بوده است، هرچند که کارشناسان توصیه می‌کنند که افراد برای ورود سرمایه خود از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا مشاوران کارگزاری به بازار ورود کنند تا دچار ضرر نشوند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید