یک اقتصاددان: برخی سهم‌ها حباب کاذب دارند

کدخبر: ۳۱۰۸۶۳
یک اقتصاددان اظهار داشت: ورود حجم نقدینگی به هر بازاری می‌تواند و به روند مثبت آن کمک کند؛ در عین حال این امر می‌تواند فضای حباب گونه‌ایی ایجاد کند. به طوری که برخی از سهام‌ها از ارزش واقعی خود فاصله گرفته و با حباب مثبت کاذب خرید و فروش می‌شوند.
یک اقتصاددان: برخی سهم‌ها حباب کاذب دارند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، آیزاک سعیدیان در مورد وضعیت بورس تهران گفت: از ابتدای سال ٩٨ شاخص بورس اوراق بهادار ایران روند رو به رشد و مثبتی را آغاز کرد و در مهرماه توانست تا مرز ٣٣٠٤٤٧ واحد رشد را به ثبت برساند. در درجه اول مهمترین دلایل رشد بورس را مورد بررسی قرار خواهیم داد و سپس چشم انداز این بازار را برای نیمه دوم سال مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. رشد بازار بورس در هر کشور می‌تواند نشانه رشد مثبت اقتصادی و تولید ناخالص مثبت در آن کشور تلقی شود، اما رشد فعلی بورس کشور ما نمی‌تواند بصورت کلی موید مثبت بودن شاخص‌های یاد شده باشد.

وی ادامه داد: بیشترین رشد رخ داده در بورس اوراق بهادر و اکثر شاخص‌ها متاثر از جهش نرخ ارز حاصل از تنش‌های سیاسی و خروج امریکا از برجام بود. زیرا پس از این رخداد؛ شرکت‌ها سعی در پالایش صورت‌های مالی خود و لحاظ نرخ جدید ارز در آن بودند. در این بین برخی از شرکت‌ها در گذارش صورت‌های مالی خود خبر از بهبود روند صادرات و فروش به سهام‌داران خود دادند که همین امر موجب شد تا سهام این دست از شرکت‌ها با همین پشتوانه رشد چشمگیری را به ثبت برسانند.

وی عامل دیگر شتاب‌دهنده به بازار سهام را رشد تورم دانست و افزود: این موضوع توانست به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی شاخص سهام اثرگذاری داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از سویی دیگر مثبت بودن بازار سهام یک جو خوشبینی بسیار بزرگی در بین اقشار مختلف مردم برای سرمایه گذاری در بورس بوجود آورد و سبب شد حجم نقدینگی قابل توجهی در بازه زمانی کوتاه به این بازار وارد شود و اکثر کارگذاری‌ها به این موضوع اذعان داشتند که در سه ماهه دوم سال متقاضیان دریافت کد بورسی بسیار زیاد بوده است. این نشان دهنده ورود نقدینگی از سویی افرادی است برای اولین بار در این بازار شرکت می‌کنند. مجموع همه این عوامل فوق توانست اکثریت شرکت‌های بورسی را با رشد مواجه سازد و در پی آن شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار توانست به یک رکورد جدید دست یابد.

سعیدیان در مورد وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آتی سال جاری گفت: برای تجزیه و تحلیل این موضوع چند مورد مهم وجود دارد که نخستین آن نرخ تسعیر ارز است. همانطور که اشاره شد بخش بزرگی از رشد بازار سرمایه با تکیه بر تغییر در نرخ تسعیر ارز صورت پذیرفت تا امروز بیشتر شرکت‌های بورسی توانستند صورت‌های مالی خود را منطبق با نرخ جدید ارز ارایه کنند. بنابراین رشد بازار از این پس به اتکای بازار ارز نمی‌تواند رشد داشته باشد زیرا بازار ازز نیز به ثبات نسبی خود نزدیک شده است.

برخی سهم‌ها حباب کاذب دارند

وی ادامه داد: با انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها مشخص خواهد شد که از بین آنها کدام شرکت توانسته بیشترین تراز مثبت را نصیب خود کند و به همان نسبت عملکرد ضعیف برخی شرکت‌ها نمایان خواهد شد. به زبان ساده از نیمه دوم سال، کلیت بازار نمی‌تواند یک دیت مثبت باشد زیرا با توجه به صورت‌های مالی یک غربالگری بین شرکت‌های سودساز و زیان‌ساز انجام خواهد شد.

سعیدیان تصریح کرد: ورود حجم نقدینگی به هر بازاری می‌تواند و به روند مثبت آن کمک کند؛ در عین حال این امر می‌تواند فضای حباب گونه‌ایی ایجاد کند. به طوری که برخی از سهام‌ها از ارزش واقعی خود فاصله گرفته و با حباب مثبت کاذب خرید و فروش می شوند. در صورتی که سهامداران بدون توجه به صورت‌های مالی شرکت‌ها و بررسی ارزش ذاتی آنها اقدام به خرید کنند می‌توانند متحمل ضرر جبران ناپذیری شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ثبات نرخ ارز و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها، انتظار می‌رود مسیر شرکت‌های سودساز از شرکت‌های دارای زیان انباشته و یا کم بازده از هم جدا شوند. باید توجه داشت که از نیمه دوم سال ٩٨ دیگر هر سهمی خریدنی نیست مگر با مطالعه دقیق ترازنامه و صورت‌های مالی آن.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید