روی خوشی بورس های جهانی به نزدیک شدن توافق تجاری چین و آمریکا

کدخبر: ۳۱۳۱۶۲
اقتصاد نیوز: بورس‌های جهانی روی خوشی به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص نزدیک شدن به توافق تجاری با چین از خود نشان دادند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، شاخص‌های بورسی در آخرین روز از معاملات هفتگی، تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری و مساله برگزیت  قرار گرفتند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی گفته است که چین و آمریکا به یک توافق اولیه بسیار نزدیک شده اند.

قرار است ترامپ با ژی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در روزهای آتی دیدار و در خصوص راهکارهای خروج از بن بست گفت‌وگو کند. با این حال برخی نمایندگان مجلس سنا در یک اقدام ضد بهبود مناسبات با پکن از کاخ سفید خواسته اند تا معافیت موقت همکاری شرکت های آمریکایی با غول چینی هوآوی را لغو کنند.

از سوی دیگر نیز هر چند برخی مقامات چینی از تداوم تلاش‌ها برای حل‌وفصل اختلافات تجاری با آمریکا خبر داده اند اما رئیس جمهور این کشور گفته پکن ترسی از انجام اقدامات متقابل بر علیه آمریکا در صورت لزوم ندارد.

جنگ تجاری بین آمریکا و چین که اکنون وارد یکمین سال خود می‌شود از ماه‌ها پیش به اصلی‌ترین عامل تعیین جهت شاخص‌های بورسی و بازارهای مالی در جهان تبدیل شده است. عملکرد بسیاری از اقتصادهای صادرات محور از جمله ژاپن، آلمان و حتی خود چین و آمریکا تحت تاثیر این عملکرد قرار گرفته است و برخی از نهادهای مهم جهانی نظیر صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نسبت پیامدهای سهمگین این جنگ بر روی اقتصاد جهانی هشدار داده‌اند.

جوزف لاوورنیا، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه " ناتیسیس" گفت: چیزی که در بازار شاهدش بودیم آن بود که با وجود این‌که اخبار مربوط به حوزه جنگ تجاری عالی نبودند اما معامله گران امیدوار باقی ماندند. به نظرم چشم انداز فعلی بهتر از چیزی است که قبلا تصورش را داشتیم.

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج"  با ۰.۳۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷ هزار و ۸۷۵.۶۲  واحد بسته شد، شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۲۲ درصد افزایش تا سطح ۳۱۱۰.۲۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با افزایش ۰.۱۶ درصدی در سطح ۸۵۱۹.۸۹ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با جهش ۱.۲۲ درصدی تا ۷۳۲۶.۸۱ واحد بالا رفت، شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۰.۲ درصدی در سطح ۵۸۹۳.۱۳  واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۱۶۳.۸۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴۴ درصد بالا رفت و به ۹۲۵۴.۷۰  واحد رسید.

از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۳۲ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۱۱۲.۸۷  واحدی بالا رفت، شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با افزایش  ۰.۴۸ درصدی به ۲۶ هزار و ۵۹۵.۰۸  واحد رسید.

در چین شاخص " شانگ‌های  کامپوزیت " با ریزش ۱.۰۲ درصدی در سطح ۳۸۴۹.۹۹  واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۵۴ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۷۰۹.۷۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

پاول مندلزون، کارشناس ارشد مسائل سرمایه‌گذاری در موسسه " ویندام فایننشیال سرویسز" گفت: هنوز حدس و گمانه های زیادی در خصوص این که چه چیزی در سر آمریکایی‌ها می‌گذرد وجود دارد. باید منتظر روزهای بعدی بود تا مشخص شود سرانجام تعرفه ها چه خواهد شد.

در بازار طلای سیاه، هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۳۸ درصد کاهش به ۵۷.۷۷  دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۰.۹۱ درصدی به ازای ۶۳.۳۹  دلار در هر بشکه مبادله شد.

همچنین در بازار فلزات گران بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با کاهش ۰.۱۷ درصدی به ۱۴۶۱.۹۳ دلار رسید. هر اونس نقره با کاهش ۰.۳۷ درصدی به ازای ۱۷.۱۵ دلار مبادله شد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید