گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ روند صعودی بازار شدت گرفت

کدخبر: ۳۱۳۳۸۹
اقتصادنیوز: امروز یکشنبه 3 آذر‌ماه 1398 روند صعودی نرخ‌ها در بازار طلا و ارز تهران اوج گرفت و بیشترین رشد دلار و سکه از یکشنبه هفته گذشته را به ثبت رساند. امروز شیب صعودی قیمت دلار در بازار آزاد به تبع رشد قابل توجه قیمت حواله درهم امارات در صرافی های دوبی، افزایش یافت و دلار تا محدوده 12200 تومانی پیش رفت. نرخ‌ها در بازار طلا نیز تحت تاثیر بازار ارز با شدت بیشتری رشد کردند. سکه طرح جدید با ورود به کانال 4.2 میلیون تومانی تا مبلغ 4 میلیون و 280 هزار تومان افزایش یافت. قیمت مثقال طلای آبشده هم به میانه کانال 1.8 میلیون تومانی رسید.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ روند صعودی بازار شدت گرفت

به گزارش اقتصادنیوز؛ در دومین روز کاری آذرماه، دلار بیشترین افزایش از یک شنبه گذشته را تجربه و در کانال 12 هزار تومانی از دو سطح مقاومتی عبور کرد و تا عصر به رقم 12270 تومان را به ثبت رساند. به طور طبیعی معامله گران سکه نیز نسبت به افزایش قیمت شاخص ارزی بی تفاوت نبودند و این فلز گران بها با قدرت وارد کانال 4 میلیون و 200 هزار تومانی شد و به سوی سقف این کانل پیشروی کرد.

 به گفته فعالان، دیروز در بازار ارز تقاضا بالا بود و همین عامل موجب شد که قیمت یک بار دیگر در کانال 12 هزار تومانی رشد کند. بر اساس صحبت های برخی از حاضران در بازار، از همان ابتدای روز یک شنبه، نشانه های افزایشی در معاملات وجود داشت و کمتر معامله گری حاضر به فروش ارز در نرخی زیر 12 هزار تومان بود. یکی از فعالان بازار عنوان می کرد صرافی های آزاد و معامله گران غیررسمی در ابتدای روز عمدتا بالای مرز 12 هزار تومانی اقدام به فروش می کردند، حال آنکه یکی از بزرگترین صرافی های دولتی در خیابان فردوسی نرخ فروش خود را 11 هزار و 900 تومان ثبت کرده بود. در واقع بازارساز قیمت فروش صرافی های مورد اعتماد خود را 100 تومان بالا برده بود، ولی کانال 12 هزار تومانی را به عنوان قیمت رسمی نپذیرفته بود.

پس از افزایش ابتدای روز، قیمت در اواخر روز در محدوده اول مقاومتی یعنی نقطه 12 هزار و 200 تومانی تا حدی آرام گرفته بود و صحبت های فعالان نشان می داد که در حوالی ساعت 4 بعدازظهر معامله گران با قیمت 12 هزار و 210 تومان حاضر به فروش دلار بودند. تا عصر دلار بین 12240 و 12270 تومان معامله شد که نشانگر رشد 240 تومانی دلار آزاد نسبت به نرخ عصر روز شنبه بود

 سکه نیز در واکنش به رشد بهای دلار توانست 115 هزار تومان رشد قیمت را به ثبت برساند و به بهای 4 میلیون و 280 هزار تومان برسد. سکه در مقاطعی از هفته گذشته نیز توانسته بود تا محدوده 4 میلیون و 280 هزار تومانی پیش روی کند و معامله گران این بازار هم اکنون بیشتر به دو نقطه حساس هستند: یکی حمایت 4 میلیون و 200 هزار تومانی و دیگری همان مقاومت 4 میلیون و 280 هزار تومانی.

تاثیر عامل محرک بیرونی بر روند صعودی نرخ ارز

در این میان، در مورد علت افزایش قیمت دلار که منجر به رشد بهای سکه شد، در میان معامله گران توافق نظری وجود نداشت. برخی از معامله گران تاکید زیادی داشتند که عامل اصلی افزایش ارزش دلار در بازار داخلی رشد نرخ حواله درهم بوده است. دیروز گفته می شد که نرخ حواله درهم به بالای کانال 3 هزار و 300 تومانی جهش داشته است. درهم بالای 3 هزار و 300 تومانی به معنای آن است که کمترین قیمت دلار در بازار داخلی نیز می تواند بالای 12 هزار و 100 تومان باشد. در واقع اگر نرخ 3 هزار و 300 تومانی را در نرخ برابری دلار به درهم یعنی 67/3 ضرب کنید، عدد 12 هزار و 111 تومان به دست می آید. برخی معامله گران عنوان می کردند که در ساعات انتهایی روز ارزش حواله درهم به بالای 3 هزار و 340 تومان رفته بود.

تاثیر عامل درونی بر رشد دلار

در حالی که برخی از معامله گران بر اثرگذاری متغیر بیرونی درهم تاکید می کردند، گروه دیگری از فعالان عنوان می کردند، دیروز برخی از بازیگران بازار به دلیل هراس از برخوردهای امنیتی فعالیت خود را متوقف کرده بودند. از نظر این عده برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و کمی سخت تر شدن شرایط خرید و فروش ارز برای معامله گران بزرگ عامل زمینه ساز رشد قیمت دلار بود. با این حال، این نظر طرفدار کمتری در بازار داشت و توسط عده ای نیز تایید نمی شد.

بیشتر معامله گران اعتقاد داشتند، بخشی از تقاضا که در هفته گذشته توان مرتفع شدن را نداشت، در هفته جاری به بازار بازگشته و همین عامل زمینه ساز رشد قیمت دلار شده است. از نظر این عده، در هفته گذشته انجام معاملات حواله ای دشوار شده بود و اکنون با وصل شدن تدریجی اینترنت، این بخش از تقاضا به بازار بازگشته است. در واقع این تقاضای به تعویق افتاده از نظر برخی فعالان عامل اصلی رشد قیمت شده است.

فاکتورهای سنتی موثر بر بازار

گروهی دیگر از فعالان بیشتر از تقاضای به عقب افتاده یا متغیرهای بیرونی، بر نقش عوامل سنتی تاکید می کنند. به باور این عده به طور سنتی این باور در بازار وجود دارد که در ماه سوم پاییز تقاضا افزایش پیدا می کند. بخشی از این انتظار ناشی از آن است که معامله گران تصور می کنند تجار برای انجام کارهای مربوط به واردات خود و ارز مورد نیاز برای آن در آذرماه بیشتر از ماه های دیگر سال تلاش می کنند. چرا که به دنبال ان هستند که فرآیند واردات به صورتی انجام شود که کالا برای نزدیکی عید آماده عرضه در بازار باشد. در واقع از نگاه گروهی از فعالان، بازار ارز داخلی در آذرماه با یک تقاضای تجاری تازه مواجه است.

 در کنار این، گروهی از معامله گران عنوان می کنند که از اواسط آذرماه تا اوایل دی ماه، تقاضای شرکت های تجاری ایرانی برای تسویه حساب های دلاری بالا می رود. در واقع به واسطه پایان سال میلادی، برخی شرکت ها تلاش می کنند دلار مورد نیاز برای تسویه های سالانه را تهیه کنند.

حجم بالای تقاضای احتیاطی

زمانی که ارزش ریال شروع به تضعیف می کند، طبیعی است که هر کدام از تقاضاهایی که در بالا به آن ها اشاره شد، تلاش کنند زودتر به بازار وارد شوند؛ دلیل این موضوع هم معمولا هراس از افزایش بیشتر قیمت است. البته زمانی که شرایط ناامنی در کشور رخ می دهد، برخی از سرمایه گذاران نیز ترجیح می دهند بخشی از دارایی های ریالی خود را تبدیل به ارز و سکه کنند. با این حال، داده خاصی در روزهای اخیر مبنی بر وقوع این اتفاق در بازار وجود ندارد و افزایش قیمت دلار نیز به اندازه ای نبوده است که بتوان از موج جدید تقاضا در بازار سخن گفت. با این حال، شرایط تقاضایی در روزهای ابتدایی آذرماه به گونه ای بوده است که بتوان انتظار تعدیل آرام قیمت را داشت. در این شرایط، وظیفه بازارساز نسبت به گذشته خطیرتر است. در زمانی که تقاضا مقداری بالاتر از فصول  دیگر سال است، بازارساز بیش از هر زمان دیگری وظیفه دارد که دامنه قیمتی را مدیریت کند که منجر به نااطمینانی فعالان اقتصادی برای انجام فعالیت خود نشود. اگر بازارساز بتواند نوسانات دلار را مانند قبل مدیریت کند، اعتماد فعالان اقتصادی نسبت به این نهاد بیشتر از قبل خواهد شد؛ در واقع نوسانات روزهای آتی می تواند صحت سنجی بر صحبت های رییس کل بانک مرکزی نیز باشد که عنوان کرده بود ذخایر این نهاد در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. البته بازارساز ممکن است در آذرماه تاکتیک های دیگری برای مدیریت نوسان داشته باشد. مثلا با فروش در قیمت های بالا مرتب نوسان گیران را دچار ضرر کند و توان آن ها برای اثرگذاری در بازار را کاهش دهد.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

عصر امروز دلار آمریکا در بازار آزاد بین 12050 تا 12280 تومان جابه‌جا شد و در معاملات پایانی عصر بین 12240 تا 12270  تومان قیمت خورد.

امروز 3 آذرماه 1398 صرافی ملی نرخ رسمی دلار و یورو را با 100 تومان افزایش و به شرح زیر اعلام کرد:

  قیمت خرید دلار آمریکا:  11,800 تومان          قیمت فروش دلار آمریکا:  11,900 تومان 

  قیمت خرید یورو:  13.000 تومان                     قیمت فروش یورو:  13,100 تومان 

 

آخرین قیمت طلا و سکه

عصر امروز سکه طرح جدید به 4 میلیون و 280 هزار تومان و سکه طرح قدیم 4 میلیون و 200 هزار تومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 170 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 370 هزار تومان بوده است. سکه گرمی هم با قیمت 850 هزار تومان به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر بهای اونس طلا در بازار جهانی  حدود 1462 دلار بود و در بازار داخلی هر  مثقال طلای آبشده به رقم یک میلیون و 850 هزار تومان رسید که این رقم معادل هر  گرم طلای ۱۸ عیار  حدود 427 هزار تومان است.

نرخ‌های امروز در بازار طلا و ارز تهران به شرح زیر است:

عنوان

قیمت امروز

بالاترین

پایین‌ترین

دلار آمریکا در بازار آزاد

12.270

12.050

دلار صرافی ملی

11.900

11.800

یورو صرافی ملی

13.100

13.000

نرخ حواله درهم امارات

3.340

3.270

سکه طرح جدید

4.280.000

4.200.000

سکه طرح قدیم

4.200.000

نیم‌سکه

2.220.000

ربع سکه

1.420.000

سکه گرمی

850.000

مثقال طلای آب‌شده

1.855.000

1.830.000

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید