اعزام نیروی کار از ایران به 4 کشور اروپایی + شرایط

کدخبر: ۳۱۴۹۵۶
اقتصاد نیوز: ارائه فهرست بنگاه‌های مشکل‌دار به وزارت صنعت، رشد شش درصدی مشارکت زنان در اقتصاد، علاقمندی لیسانسه‌ها به طرح کارورزی و بازگشت شرکت هفت تپه به تولید از مهمترین عناوین خبرهای این هفته حوزه کار و تعاون بود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، این هفته معاون روابط کار وزیر کار از ارسال فهرست بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار به وزارت صمت خبر داد.

آنطور که شاکرمی گفته این لیست شامل بنگاه‌هایی است که از سوی وزارت کار شناسایی شده‌اند و بر اساس رصد انجام شده ۴۲ درصد از بنگاهها نیمه فعال و ۳ درصد به دلایل و مشکلات خاص تعطیل هستند ولی قابلیت برگشت به چرخه تولید را دارند.

وی تعداد کارگران بنگاه‌های دارای مشکل را ۱۴۵ هزار نفر در کل کشور عنوان کرد و گفت: ۹۰ درصد آنها مربوط به بخش‌های خصوصی، ۸ درصد مربوط به بخش‌های تعاونی و حدود دو درصد بخش های دولتی و عمومی است که این تعداد واحد مشکل‌دار در بخشهای صنعت، کشاورزی و خدماتی فعالیت دارند.

برگزاری اجلاس پکن ۲۵ در بانکوک تایلند از جمله رویدادهای این هفته بود.در این اجلاس، معاون اشتغال وزیر کار از رشد شش درصدی مشارکت زنان در اقتصاد خبرداد و گفت: میزان مشارکت زنان در سال ۲۰۱۴، ۱۲ درصد بوده که این میزان با شش درصد رشد به ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۸ رسیده است. 

وی گفت: ورود زنان به بازار کار یکی از ظرفیت‌های قابل توجه برای توسعه اقتصادی است این در حالی است که نرخ مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی با اختلاف قابل توجهی نسبت به مردان پایین‌تر است.

این هفته معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از آغاز ثبت‌نام متقاضیان اعزام نیروی کار به کشورهای دانمارک، فنلاند و سوئد خبر داد.

بر اساس اطلاعیه معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، مقدمات اعزام ۵۰۰ نفر از نیروهای کار دانش آموخته دانشگاهی از طریق یکی از موسسات مشاوره شغلی و کاریابی خارجی به کشورهای حوزه اسکاندیناوی (دانمارک، سوئد، فنلاند و نروژ ) فراهم شده است. اعزام نیروی کار در گروه‌های شغلی «پرستاری و پیرا پزشکی»، «پزشکی و دندانپزشکی»، «فنی و مهندسی» و «خدمات» خواهد بود.

متقاضیان جهت اطلاع از شرایط و ضوابط پذیرش و ثبت نام در هر یک از گروه ها به سامانه کاریابی‌های خارجی به نشانی https://forec.mcls.gov.ir  مراجعه کنند.

در هفته‌ای که گذشت مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار از تعهد کارفرمای شرکت هفت‌تپه برای بررسی ارتقای شغلی کارگران در کمیته طرح طبقه‌بندی مشاغل خبر داد.

به گفته یاوری، طبق مذاکرات صورت گرفته کارفرمای شرکت متعهد شده حقوق آبان ماه کارگران را حداکثر تا ۱۰ دی ماه پرداخت کند و لباس و کفش کار ایمنی برای کارگران نیز در موعد مقرر تامین شود.

بر اساس گزارش دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار از آمار متقاضیان کارورزی به تفکیک مدرک تحصیلی، دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس بیشترین علاقمندی را برای گذراندن دوره‌های کارورزی داشته‌اند و کمترین میزان تقاضا برای طرح کارورزی از سوی فارغ التحصیلان مدرک دکترا بوده است.

طرح کارورزی یکی از برنامه‌های دولت در راستای تولید و اشتغال و زیرمجموعه طرح کاج (کارآفرینی و اشتغال برای جوانان) است که درصدد برقراری پیوند بین محیط علمی و عملی یا به تعبیری دیگر بین دانش دانشگاهی و تجربه عملی در محیط کار است.

مهمترین هدف این طرح افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش‌آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار،ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب‌وکار دانش‌ آموختگان، تسهیل در جذب و بکارگیری جوانان در بنگاه‌ها، ارتقای اخلاق و صلاحیت حرفه‌ای دانش‌آموختگان و فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش‌آموختگان به بنگاه اقتصادی است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید