گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ دلار رکورد 5ماهه را زد

کدخبر: ۳۱۵۱۴۰
اقتصادنیوز: در آخرین روز هفته رکوردهای جدیدی در بازار طلا و ارز پایتخت به ثبت رسید و نرخ دلار و سکه روی شیب تند مدار صعودی سطوح مقاومتی را شکستند. دلار با عبور از سطوح 13000 و 13100 تومانی تا رقم 13120 تومانی پیشروی کرد و بالاترین قیمت از اواسط تیرماه سال جاری را به ثبت رساند. هر چند در معاملات غیررسمی روز جمعه بین 13060 تا 13090 تومان معامله شد. در بازار طلا نیز، قیمت سکه طرح جدید در محدوده 4.5 میلیون تومانی افزایش یافت و به مبلغ 4 میلیون و 580 هزار تومانی رسید و مثقال طلای آبشده نیز به مبلغ یک میلیون و 975 هزار تومانی رسید.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ دلار رکورد 5ماهه را زد

به گزارش اقتصادنیوز؛ در آخرین روز هفته، دلار دومین افزایش متوالی را تجربه کرد و مرز 13 هزار تومانی را شست. روز پنجشنبه شاخص ارزی 200 تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای 13 هزار و 120 تومان رسید. این عدد قله قیمتی دلار از 16 تیرماه بود و موجب شد که بار دیگر انتظارات افزایشی بخصوص در میان معامله گران فردایی تقویت شود.

علی رغم رشد روز آخر و شکست کانال 13 هزار تومانی، سکه در هفته گذشته نسبت به دلار رشد بیشتری را تجربه کرد. دلار در هفته گذشته بازدهی 5/4 درصدی را به ثبت رساند، حال آنکه فلز گران بهای داخلی توانست حدود 5 درصد طی یک هفته افزایش ارزش را تجربه کند. سکه روز پنج شنبه نیز 60 هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای 4 میلیون و 580 هزارتومان رسید. این قیمت 220 هزار تومان بیشتر از نرخ بسته شده پنج شنبه دو هفته قبل بود. آنچه باعث شد سکه در هفته گذشته حتی بیشتر از دلار رشد کند، بالا رفتن بهای طلای جهانی و عبور از محدوده هزار و 470 دلاری بود؛ طبیعتا البته دلیل اصلی رشد سکه همان افزایش قیمت دلار بود.

تحلیل معامله گران از دلایل افزایشی شدن بازار

در مورد دلایل افزایشی شدن بازارها در روزهای اخیر صحبت های زیادی شده است و رکوردهای جدید سکه و دلار بار دیگر ذهن افراد عادی و فعالین اقتصادی را به خود درگیر کرده است. آنچه مسلم است میزان تقاضا در آذرماه بالا رفته است و به نظر می رسد این میزان افزایش کمی بیش از انتظار بازارساز بوده است.

رییس کل بانک مرکزی نیز در آخرین یادداشت خود می پذیرد که بخشی از افزایش فعلی قیمت ها ناشی از رشد قیمت بنزین و انتظارات تورمی ناشی از آن است. البته ایشان هم زمان به افراد عادی برای سرمایه گذاری در بازار هشدار می دهد. با این حال، آنچه اهمیت دارد این است که رییس کل به نوعی ورود تقاضای احتیاطی و حتی سفته بازی به بازار را پذیرفته است.

پیش از اینکه سومین ماه پاییز آغاز شود، بسیاری از فعالان عنوان می کردند که انتظار دارند به طور سنتی میزان تقاضا در بازار زیاد شود. آن ها رشد تقاضای تجاری و تسویه شرکت های تجاری در آستانه پایان سال میلادی را از عوامل سنتی افزایش تقاضا عنوان می کردند و باور داشتند با نزدیک شدن به تعطیلات ژانویه میزان تقاضای مسافرتی نیز افزایش پیدا می کند. در واقع یک ظرفیت انتظاری افزایشی پیش از آذرماه در میان معامله گران وجود داشت و مسلما بانک مرکزی نیز آگاه بوده است. افزایش قیمت دلار در هفته های انتهایی آبان نیز عمدتا به جز دو روز بسیار کنترل شده صورت می گرفت و انتظار می رفت که در صورتی که رشدی در آذرماه در بازارها صورت بگیرد، آرام باشد.

با این حال، به نظر می رسد شوک بنزینی و اتفاقات پیرامون آن موجب ورود تقاضای احتیاطی به بازار شده است و همین موضوع موجب شده است که سرعت رشد قیمت دلار نیز در دو هفته جاری کمی بیشتر شود. دو هفته قبل دلار بالای 5 درصد افزایش یافت و هفته گذشته حدود 5/4 درصد.

یکی از فعالان باتجربه بازار می گوید، طبیعی است که هر گونه احساس ناامنی، برخی افراد را نگران می کند و نگرانی افراد را در موقعیتی قرار می دهد که تصمیم به تبدیل بخشی از دارایی ریالی خود به ارز و طلا کنند. از نظر این فعال بازار، آنچه می تواند شرایط معاملات را آرام تر کند  و نوسانات را محدودتر کند، سیگنال عادی شدن شرایط و تغییرات انتظارات معامله گران است. البته برخی از معامله گران نیز عنوان می کنند، بازار با گذر از تقاضای فصلی کم کم به آرامش خواهد رسید و افزایش روزهای اخیر جبران خواهد شد. این در حالی است که هم چنان برخی از تحلیل گران معتقدند بازارساز اوضاع بازار را در دست دارد و تنها می خواهد با فروش از قیمت های بالا نوسان گیران را دچار ضرر کند و قدرت آن ها را کاهش دهد.

در این میان، هفته جاری برای بسیاری از معامله گران از اهمیت زیادی برخوردار است؛ کمتر کسی تصور می کرد که قیمت دلار با این سرعت به مرز 13 هزار تومانی برسد و حالا سوال مهم پیش روی بازار این است که آیا رشد قیمت از این بیشتر ادامه خواهد یافت یا بازارساز در  روز شنبه قیمت ها را در جهت کاهشی قرار خواهد داد و اجازه عبور آن از نقطه مقاومتی 13 هزار و 200 تومانی را نخواهد داد.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

روز گذشته دلار آمریکا در بازار آزاد بین 13000 تا 13150 تومان جابه‌جا شد و در معاملات پایانی عصر جمعه بین 13060 تا 13090  تومان قیمت خورد. یورو نیز در معاملات پایانی امروز بین 14200 تا 14300 تومان و پوند انگلیس 16800 تا 16950 تومان معامله شد.

پنجشنبه 14 آذرماه 1398 صرافی بانک ملی نرخ فروش دلار و یورو را بدون تغییر و به شرح زیر اعلام کرد:

  قیمت خرید دلار آمریکا:  12.550 تومان (0)         قیمت فروش دلار آمریکا:  12,700 تومان (0)

  قیمت خرید یورو:  13.600 تومان (0)                    قیمت فروش یورو:  13,700 تومان (0)

 

آخرین قیمت طلا و سکه

عصر پنجشنبه سکه طرح جدید به 4 میلیون و 580 هزار تومان و سکه طرح قدیم 4 میلیون و 450 هزار تومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 400 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 540 هزار تومان بوده است. سکه گرمی هم با قیمت 900 هزار تومان به فروش می‌رسد.

امروز بهای اونس طلا در بازار جهانی تا حدود 1475 دلار رسید. در بازار داخلی نیز هر  مثقال طلای آبشده به رقم یک میلیون و 975 هزار تومان رسید، که این رقم معادل هر  گرم طلای ۱۸ عیار حدود 456 هزار تومان است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید