«بودجه مقاومت»، توصیف رسانه‌های‌ غربی از لایحه بودجه ۹۹

کدخبر: ۳۱۵۴۶۵
اقتصادنیوز: رسانه‌های غربی روز یکشنبه سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران را در مجلس شورای اسلامی درباره لایحه بودجه سال ۹۹ با محوریت کاهش وابستگی به درآمد نفتی و ایستادگی در برابر تحریم‌های آمریکا بازتاب دادند و آن را «بودجه مقاوت» توصیف کردند.

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره نوشت : حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت در لایحه جدیدی که به منظور مقاومت در برابر تحریم های تجاری آمریکا طراحی شده است، کشورش وابستگی به درآمد نفتی را در سال آینده کاهش می دهد.

این رسانه با اشاره به خروج دولت آمریکا از توافق هسته ای و اعمال دوباره تحریم ها که صادرات نفت خام ایران را محدود می کند، افزود: رئیس جمهور ایران در نشست روز یکشنبه مجلس گفت که این بودجه پیامی را به جهان ارسال می کند مبنی بر این که  ما می توانیم کشور خود را اداره کنیم.

وی افزود: بودجه پیشنهادی با «فشار حداکثری و  تحریم های آمریکا» مقابله می  کند.

این رسانه آمریکایی نوشت: این بودجه حدود ۴۰ میلیارد دلار تعیین شده که ۱۰ درصد بالاتر از بودجه سال ۲۰۱۹ است.این افزایش در حالی است که این کشور دچار تورمی ۴۰ درصدی است.

مجلس ایران تا  اوایل ماه فوریه فرصت دارد تا درباره لایحه بودجه بحث و گفت وگو کند. شورای نگهبان به عنوان نهاد نظارت بر قوانین باید این لایحه را برای تبدیل شدن به قانون تصویب کند.

خبرگزاری فرانسه تیتر زد: ایران از بودجه «مقاومت» در برابر تحریم های آمریکا پرده برداشت.

این رسانه با اشار ه به حضور صبح یکشنبه رئیس جمهوری در مجلس شورای اسلامی ایران نوشت: بودجه سال مالی که از اواخر  مارس ۲۰۲۰ شروع می شود به دنبال افزایش قیمت بنزین در ایران که اعتراضاتی را در این کشور به دنبال داشت، ارائه شده است.

روحانی در این سخنان از افزایش ۱۵ درصدی دستمزد کارمندان بخش دولتی خبر داد.

این رسانه افزود: صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی منفی ۹.۵ درصدی را برای ایران در سال جاری پیش بینی کرده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: ایران بودجه کشور را برای مقاومت در برابر تحریم های آمریکا همزمان با کاهش صادرات نفت مشخص کرد.

این رسانه آمریکایی افزود: رئیس جمهور ایران با ارائه پیش نویس بودجه تقریبا ۳۹ میلیارد دلاری به مجلس گفت این لایحه به منظور ایستادگی در برابر تحریم های آمریکا با محدود کردن وابستگی به صادرات نفتی طراحی شده است.

این خبرگزاری انگلیسی نوشت: مقامات اشاره ای به قیمت نفت و حجم صادارت این محصول که در محاسبات بودجه  استفاده شده نکردند هر چند که صندوق بین المللی پول گزارش داده است که  برای جبران کاهش صادارت نفتی  در بودجه امسال ایران به افزایش سه برابری قیمت نفت نیاز دارد.

این گزارش افزود: صندوق بین المللی پول اعلام کرده که ایران برای جبران کسری بودجه خود در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ باید بتواند نفت خود را به قیمت ۱۹۴.۶ دلار بفروشد. این صندوق پیش بینی کرده که کسری تولید ناخالص داخلی ایران امسال (۲۰۲۰ - ۲۰۱۹) ۴.۴ درصد و سال آتی (۲۰۲۰) ۵.۱ درصد خواهد بود.

رویترز مدعی شد تحلیل گران می گویند ایران احتمالا مجبور خواهد شد برای جلب مشتریانی که نگران نقض تحریم های آمریکا هستند، نفت خام خود را با تخفیف بفروشد.

این گزارش افزود: روحانی می گوید کشورش امیدوار است وام ۵ میلیارد دلاری این کشور  از روسیه برای توسعه پروژه هایش دربودجه امسال نهایی شود.

این رسانه افزود اقدام ایران با کاهش یارانه های سوخت ازطریق افزایش بهای بنزین به میزان ۲۰۰ درصد در نوامبر (آبان-آذر) گذشته به اعتراضاتی در این کشور منجر شد.

روزنامه انگلیسی گاردین تیتر زد: ایران از «بودجه مقاومت» در برابر تحریم با کمک وام ۵ میلیارد دلاری روسیه رونمایی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه هنگام تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کشور به مجلس شورای اسلامی در جمع نمایندگان با بیان اینکه بودجه سال آینده، بودجه استقامت و مقابله با تحریم خواهد بود، گفت: دشمنان در طرح شکست اقتصاد ایران اسلامی ناکام مانده اند و دولت طبق خواست مردم و مجلس در اقتصاد کلان گام‌های قابل ملاحظه‌ای برداشته و کشور در مسیر توسعه و رونق است.

روحانی در ادامه به ویژگی‌های بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: بودجه سال ۹۹ مانند امسال،  بودجه ایستادگی و استقامت برابر تحریم است این بودجه به دنیا اعلام می کند که به رغم تحریم، کشور را مخصوصا از لحاظ نفت اداره خواهیم کرد.
وی افزود: تقریبا بودجه سال ۹۹ با شرایطی که پیش بینی کردیم خیلی به نفت اتکا ندارد و نمایندگان در جدول‌ها خواهند دید که درآمدی که برای نفت خام و گاز در نظر گرفته شده است با مقداری که در بودجه عمرانی پیش بینی کرده ایم اگر همه آنها حاصل شوند تقریب همه آنها نزدیک هم است.   

رئیس جمهور اظهارداشتند: آنچه که در سرمایه گذاری مدنظر ما بوده است از ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری روسیه در ایران که بیش از ۲ میلیارد آن  قبلا نهایی و اجرایی شده است بقیه آن در سال ۲۰۲۰ عملیاتی می‌شود. امیدواریم ۵ میلیارد دلار سرمایه در سال بعد،  چه طرح هایی که قبلا نهایی شده و چه در سال آینده نهایی می شود  وارد کشور شود. البته مشابه این با کشورهای دیگر هم داریم بنابراین شرایط اقتصادی ما بهتر خواهد شد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید