نوبخت از ایجاد یک میلیون شغل در سال آینده خبر داد

کدخبر: ۳۱۵۵۳۹
اقتصاد نیوز: رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره برنامه های اشتغالی دولت گفت: سال آینده برنامه ایجاد یک میلیون شغل داریم و از کل تسهیلات اشتغال روستایی، تاکنون یک میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار پرداخت شد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، سال تحریم بزرگ اقتصادی تهیه شده است. این‌که چگونه وصول منابع در شرایط تحریم انجام شود نکته مهمی است، باید مشخص شود برون‌داد این بودجه در زندگی روزمره مردم چیست.

وی افزود، مردم به‌دنبال این هستند تا بودجه گشایشی در شرایط تنگنا ایجاد کند.

به‌گفته نوبخت، بودجه باید منابع سال را برآورد و مصارف را پیش‌بینی کند.

وی با اعلام اینکه درآمدها در بودجه عمومی 261 هزار میلیارد و واگذاری سرمایه‌ای 98 هزار میلیارد و واگذاری مالی 124 هزار میلیارد تومان است، گفت: بودجه عمومی با احتساب درآمدهای اختصاصی 563 هزار میلیارد تومان است. همچنین منابع عمومی بودجه 1988 هزار میلیارد تومان است.

رییس سازمان برنامه و بودجه با ابراز اینکه، بودجه 99 به‌استناد طرح اصلاح ساختار بودجه تهیه شده است، گفت: این طرح 4 محور و 9 بسته دارد، سؤالی که وجود دارد این است؛ آیا با این سیاستها می‌توان به اهداف اصلاح ساختار بودجه دست یافت؟

وی با تصریح به اینکه منابع عمومی 484 هزار میلیارد تومان است که 8 درصد رشد کرده است، گفت: این منابع از سه محل درآمدها، واگذاری داراییهای سرمایه‌ای و مالی تأمین می‌شود.

نوبخت ادامه داد، درآمدها از 175 هزار میلیارد درآمد مالیاتی، 20 هزار میلیارد درآمد گمرکی و 66 هزار میلیارد از محل سایر به‌دست می‌آید.

وی افزود، مالیاتها 26 درصد رشد و حقوق گمرکی 38 درصد کاهش یافته است، به این ترتیب کل درآمدها 9 درصد رشد کرده است.

نوبخت با بیان اینکه، با فرض صادرات 1 میلیون بشکه نفت، با قیمت 50 دلار، نرخ تسعیر 4200 تومان برای هر دلار، درآمد ارزی 18.25 میلیارد دلار حاصل خواهد شد، گفت: درآمد ارزی صادرات گاز 4 میلیارد دلار بوده که جمع درآمد ارزی 22.25 میلیارد دلار خواهد بود.

وی اضافه کرد، به این ترتیب سهم 36 درصد صندوق توسعه ملی 8 میلیارد دلار و سهم 14.5 درصد شرکت نفت 3.2 میلیارد دلار و سهم 49.5درصدی دولت 11 میلیارد دلار است.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: مسیرهای جدیدی برای عبور از شرایط تحریم در دستور کار قرار گرفته و در 8ماهه امسال متوسط فروش 62.5 دلار بوده است.

نوبخت گفت: از 4 میلیون میلیارد تومان دارایی دولت قرار شده است 49 هزار میلیارد تومان آن به فروش برسد و واگذاری طرحهای عمرانی حدود 1000 میلیارد تومان است. به این ترتیب کل واگذاری سرمایه ای 98 هزار میلیارد بوده که نسبت به سال 98 حدود 38 درصد کمتر است.

وی افزود، برای جبران سایر مصارف 80 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته خواهد شد. روش اوراق برای تامین نیازهای دولت یک روش معمول در دست دولتهاست. این درحالی است که پول جدید پر قدرت وارد اقتصاد نشده و پول از جامعه گرفته و مجدد بازگشت داده میشود.

نوبخت با بیان‌اینکه، سال اینده میخواهیم بدون کسری کشور را اداره کنیم و منابع و مصارف 8 درصد رشد کرده است، گفت: در لایحه اعتبارات هزینه ای 367 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل 4 درصد رشد کرده است. طبق قانون افزایش هزینه باید متناسب با تورم انجام شود.

وی گفت: بیشترین پولی که در بودجه برای 10 امر مختلف در نظر گرفته شده مربوط به رفاه اجتماعی است و بخش بعدی امور اموزش و پژوهش است. همچنین در رتبه سوم اعتبارات هزینه ای به امور دفاعی و نظامی مربوط است.

نوبخت گفت: درحالی که 48 هزار میلیارد تومان نفت فروخته میشود 70 هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی در نظر گرفته شده. در حال حاضرو در 8 ماهه 34 هزار میلیارد تومان که بخشی از ان به صورت اوراق بوده به پیمانکاران ارایه شده است. بر این اساس بخشی از اوراق لحاظ شده به پیمانکاران داده میشود.

معاون رییس جمهور کفت: سال بعد 48 هزار میلیارد تومان اوراق خریداری میشود که 60 درصد رشد کرده است.

وی گفت: سال آینده 484 هزار میلیارد تومانی که ذکر شد در این مسیرهای سه گانه اشاره شده مصرف خواهد شد.

نوبخت ادامه داد، سال آینده 3000 میلیارد تومان به 2000 میلیارد تومان امسال برای رتبه بندی فرهنگیان اختصاص داده خواهد شد.

وی افزود، سال بعد 43 هزار میلیارد تومان در قالب یارانه نقدی توزیع خواهد شد. دهم هر ماه یارانه معیشتی و بیستم هر ماه یارانه نقدی و انتهای ماه نیز حقوقها که 240 هزار میلیارد تومان است پرداخت خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: از نظر ما اولین ماه پرداخت حمایت معیشتی آذر ماه است، 24 دی ماه نوبت دوم پرداخت نخواهد شد و در دهم دی ماه امسال پرداخت انجام میشود.

معاون رییس جمهور گفت: سال بعد 5200 میلیارد تومان در راستای اجرای طرح تحول سلامت  استفاده خواهد شد.

وی‌افزود، تصمیم نداریم حتی یک ریال از نیاز دولت از پول پر قدرت چاپ شده بانک مرکزی تامین شود. بر این اساس حاضر شدیم تا سیاست ارز 4200 تومان استمرار داشته باشد. همچنین سال بعد 13 سد 8 طرح شبکه زه کشی و 18 طرح ابرسانی بهره برداری میشود.

معاون رییس جمهور تاکید کرد، اولویت تخصیص به طرحهای توسعه شلکه حمل و نقل ریلی استمرار داشته و در استانهای کردستان، چهار محال، بوشهر و سیستان این طرحها در اولویت اند.

نوبخت با بیان اینکه، برای این طرحها هزاران میلیارد پول خرج شده است، گفت: در سال بعد با تخصیصهای اندک به بهره برداری خواهند رسید.

وی با بیان اینکه، سال بعد 47 هزار میلیارد تملک دارایی مالی انجام میشود، گفت: اهداف راهبردی سال بعد کاهش بیکاری و  افزایش تولید است. بر این اساس برای ایجاد یک‌میلیون فرصت شغلی برنامه ریزی شده است تا 2 درصد رشد اقتصادی محقق و خروج از رکود انجام شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید