جایزه برای افشاکنندگان فساد

کدخبر: ۳۱۵۷۱۳
اقتصاد نیوز: وزیر اقتصاد گفت: این وزارتخانه به هر فردی که فساد را افشا کند و منجر به صدور حکم علیه فساد کننده شود، جایزه خواهد داد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم ، فرهاد دژپسند در نود و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: بدون اینکه بخواهیم حاشیه جدیدی ایجاد کنیم باید فساد را ریشه کن کرد و از هیچ چیزی در این مبارزه ترس نداشته باشیم، این رویکرد علاوه بر وزارت اقتصاد در قوه قضاییه و مجلس هم وجود دارد.

وی اضافه کرد: فساد مانند موریانه است که هم پیدا کردن آن خیلی راحت نیست و هم اساس را دچار سستی و ویرانی می‌کند.

وزیر اقتصاد گفت: شاید در مقام مبارزه، راه‌های مبارزه و تاثیر مبارزه با فساد سخن زیادی گفته شده باشد، اما بین ادراک فساد و خود فساد تفاوت زیادی وجود دارد به نظر من آنچه که مانند سم به اقتصاد ایران آسیب می‌رساند و آن را در معرض خطر جدی قرار داده، ادراک فساد است که فاصله جدی با خود فساد دارد.

دژپسند افزود: باور، احساس و ادراک فساد خیلی خطرناک است و موجب می‌شود اتفاقات وحشتناکی رخ دهد به طور نمونه برخی دلال‌ها در حوزه‌هایی مانند مالیات و گمرک با دامن زدن به ادراک فساد به دنبال کاسبی خود هستند.

وی با بیان اینکه وجود فساد را در زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد تنفس نمی‌کند گفت: شما فعالان اقتصادی باید در مبارزه با فساد و جلوگیری از وقوع فساد کمک کنید، زیرا هر چه محیط فساد گسترش یابد این برای ما بد است، زیرا هم ما را در موضع تخلف قرار می‌دهد و هم انعکاس آن در دنیا برای ما بسیار بد است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در مبارزه با فساد نمی‌توان بالای سر هر مامور در گمرک و سازمان امور مالیاتی مامور دیگری گماشت افزود: این نوع مبارزه شدنی نیست بلکه برای مبارزه با فساد باید محیط شیشه‌ای و شفاف ایجاد کرد که این اتفاق فقط با شکل‌گیری اقتصاد هوشمند شدنی است، البته در یک سالی که موضوع اقتصاد هوشمند را پیگیری کردیم تقریباً هم تراز با دنیا در این باره پیش می‌رویم.

دژپسند افزود: دوره اقتصاد الکترونیک گذشته و اقتصاد دیجیتال نیز در حال بلوغ است بنابراین فقط شفافیت موجود در اقتصاد هوشمند است که موجب می‌شود هیچ ماموری نتواند دنبال چیز دیگری باشد.

وی ادامه داد باید به این سمت برویم که علاوه بر حذف کاغذ، نفر را هم در فرآیند امور حذف کنیم، زیرا با به کارگیری روبات دیگر نمی‌شود با آن معامله و یا سکه‌هایی رد و بدل کرد، انسان در مقامی می‌نشیند و با برنامه‌ای که تدارک می‌بیند ربات را هدایت می‌کند.

وزیر اقتصاد گفت: بخش خصوصی و به ویژه اتاق‌های سه گانه باید احساس کنند که برای عبور از دام فساد، راهی جز اقتصاد هوشمند وجود ندارد و در این باره ما امسال همه اظهار نامه‌ها را الکترونیکی کردیم، زیرا با این اقدام دخالت انسان در فرایند‌ها کاهش می‌یابد.

دژپسند افزود: یکی از راه‌ها برای جلوگیری از وقوع فساد، اجرایی شدن صندوق‌های مکانیزه فروش است که در این باره بخش خصوصی به ویژه اتاق اصناف باید همکاری و کمک کند.

وی اضافه کرد: زمانی که اسم بندر شهید رجایی در جایی برده می‌شود تن خیلی‌ها می‌لرزد، اما چرا باید اینگونه باشد در حالی که اکثر کارمندان آن گمرک انسان‌های خوب شریف هستند؟ عده محدودی همه را بدنام کردند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تا تحقق اقتصاد هوشمند نمی‌توان بیکار نشست گفت: تا زمان اجرایی شدن اقتصاد هوشمند باید با فساد مبارزه کرد ضمن اینکه فعالان اقتصادی هم باید مقاومت کنند، زیرا اگر مقاومت چند بار تکرار شود مفسدان راه به جایی نمی‌برند ما هم کریدور ویژه‌ای ایجاد کردیم و می‌توانیم با همکاری فعالان اقتصادی با مفسدان به‌صورت ویژه برخورد کنیم.

دژپسند افزود: تا تحقق اقتصاد هوشمند باید سیستم سوت زنی را راه اندازی کنیم یعنی هر بار که با درخواست فساد مواجه شدیم باید سوت بزنیم و همدیگر و نهاد‌های مسئول را آگاه کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید