همتی: هدف بانک مرکزی تعیین نرخ ارز نیست

کدخبر: ۳۱۶۰۶۸
رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی به هیچ‌وجه هدف تعیین نرخ ارز را دنبال نمی‌کند، بلکه هدف این بانک ایجاد ثبات در بازار است و اگر هم در بازار حضور پیدا می کند، ناشی از آن است که تقاضا را زیاد، غیرواقعی و یا ناشی از سفته بازی می‌بیند، پس باید بازار را کنترل کند.
همتی: هدف بانک مرکزی تعیین نرخ ارز نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بانک مرکزی، عبدالناصر همتی با بیان اینکه در کشور بخش‌های مختلف، نیازمند تأمین مالی و ارز هستند، گفت: تمام تلاش بانک مرکزی این است که در این مسیر، به تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان برای برطرف شدن مشکلات اقتصادی پیش رو کمک کنیم، اما در هر حال محدودیت‌هایی پیش روی دولت در این حوزه، قرار دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه به مانند همه دنیا، وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و ثبات وضعیت اقتصادی است، عنوان کرد: اگر نتوانیم تورم را کنترل کنیم، بیشترین آسیب به اقشاری با درآمدهای ثابث وارد می آید؛ بنابراین هدف اصلی ما این است که به رشد اقتصادی و توسعه اشتغال کمک کنیم.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران، گفت: دشمن در تلاش است که فعالیت‌های اقتصادی ما را محدود کند، در چنین شرایط دشواری، بانک مرکزی باید نرخ ارز را کنترل و همزمان نقدینگی را نیز مدیریت کند.

همتی در ادامه افزود: با این حال ملت ایران با وجود شرایط سخت تحریمی، توانست در برابر وضع‌کنندگان تحریم و اهداف آنها سربلند باشد، هر چند در این مسیر لطمه‌هایی نیز دیده‌اند که به ویژه اقشار ضعیف مردم قرار دارند که فشار بیشتری به آنها وارد آمده و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نیز مسائل خود را دارند. در هر حال شرایط ما خاص است و همه باید در چنین وضعیتی به یکدیگر کمک کنیم.

رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: صادرات استان خراسان رضوی به تنهایی در حدود ۱.۲ میلیارد دلار است و در صورتی که در حالت کلان کشور به موضوع نگاه کنیم، 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ما قرار دارد که البته این رقم، نسبت به عظمت کشور ایران، کافی نیست.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، نکته کلیدی در کشور ما تحقق ثبات است، چراکه به واسطه آن تولیدکننده و صادرکننده می‌توانند از آینده پیش بینی داشته باشند، لذا تولیدکنندگان باید به ما کمک کنند تا بتوانیم ثبات را محقق کنیم.

همتی هدف از حضور بانک مرکزی در بازار ارز را ایجاد ثبات عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی به هیچ‌وجه هدف تعیین نرخ ارز را دنبال نمی‌کند، بلکه هدف این بانک ایجاد ثبات در بازار است و اگر هم در بازار حضور پیدا می کند، ناشی از آن است که تقاضا را زیاد، غیرواقعی و یا ناشی از سفته بازی می‌بیند، پس باید بازار را کنترل کند.

وی اظهار داشت: از این رو، در چنین شرایط تحریمی، اجازه سفته بازی در بازار را نمی دهیم، چراکه معتقدیم سفته بازی ابزار دشمن است. لازم به ذکر است، در حال حاضر هیچ تقاضای واقعی وجود ندارد که تأمین نشود و تمام تقاضاهای واقعی در نیما تامین می‌شود.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره اظهارنظرهای مختلف درخصوص بازار ارز عنوان کرد: اینکه بعضی افراد در مورد نرخ ارز اظهارنظر می‌کنند، نباید مبنای ذهنی قرار گیرد، زیرا اینها نظرات شخصی برخی افراد است و نه موضع و نظر بانک مرکزی؛ تبیین سیاست‌های ارزی بر عهده این بانک است و نباید دیدگاه افراد مختلف را به عنوان نظر این بانک تصور کرد.

وی تأکید کرد: بانک مرکزی برای کالای اساسی نرخ تعیین شده توسط دولت یعنی 4200 تومانی را پذیرفته است که این سهم دولت است و خود دولت باید در مورد کالاهای اساسی تصمیم بگیرد. در بازار ثانویه یا نیما نیز براساس عرضه و تقاضا قیمت تعیین می‌شود و بانک مرکزی از بروز نوسانات در این بازار جلوگیری می‌کند، چراکه تثبیت اقتصادی هدف این بانک است.

همتی درباره «طرح گام» اظهار داشت: بانک مرکزی «طرح گام» را برای کمک به تولیدکنندگان به صورت غیرتورمی و بدون ایجاد نقدینگی اجرایی خواهد کرد که کمک موثری به رونق تولید تلقی می‌شود؛ با این روش به صورت عمده‌، مشکل تولیدکنندگان با تضمین بانکی حل می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص نرخ رشد غیرنفتی تصریح کرد: احتمال می‌دهم رشد غیرنفتی در شش ماه اول امسال مثبت باشد و این میزان جدای رشد اقتصادی با نفت کشور است، چراکه در صادرات نفتی با کاهش روبرو شدیم. از این منظر کشور به سمت رونق تولید در حرکت است.

وی در خصوص آمار صادرات غیرنفتی گفت: باید در نظر داشت که صادرات غیرنفتی ما نسبت به گذشته کاهش نیافته است. در آمارها و اخبار اعلام شد که صادرات غیرنفتی ما در هشت ماهه امسال نسبت به هشت ماهه سال قبل، یک میلیارد دلار کاهش یافته است. درحالیکه بنا به درخواست صادرکنندگان مبنای محاسبه ارزش پایه صادراتی درگمرک کاهش یافته والا صادرات از نظر ارزش، رشد داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید