توقف تولید بوئینگ مکس ۷۳۷ تولید ناخالص داخلی آمریکا را کاهش داد

کدخبر: ۳۱۶۹۲۱
اقتصاد نیوز: اقتصاددان ها تخمین می زنند تصمیم شرکت بوئینگ برای توقف تولید پر فروش ترین هواپیمای مکس ۷۳۷ رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا را در سه ماهه اول ۲۰۲۰ حداقل نیم درصد کاهش دهد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ تصمیم شرکت بوئینگ برای توقف تولید پر فروش ترین هواپیمای مکس 737 که  دو سقوط مرگبار داشته، بر رشد اقتصادی آمریکا و اشتغال این کشور تاثیر می گذارد ولی تحلیلگران و مدیران اجرایی می گویند آسیب وارد شده مختصر بوده و در زمینه های مربوط به عرضه کنندگان متمرکز شده است.

 اقتصاددان ها تخمین می زنند توقف بزرگترین خط مونتاژ طی بیش از یک دهه گذشته رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا را در سه ماهه اول 2020 حداقل نیم درصد کاهش دهد.

 بوئینگ به عنوان بزرگترین صادر کننده کالای آمریکا و بزرگترین تعیین‌کننده میانگین شاخص صنعتی داوجونز، نقش منحصر به فردی در اقتصاد آمریکا دارد.

توقف تولید این خط هواپیما سازی در شرایطی صورت می‌گیرد که بخش تولید دوباره در حال رونق است. این بخش تحت فشار جنگ تجاری 17 ماهه بین آمریکا و چین قرار داشته است، جنگی که حساسیت تجاری را از بین برده و هزینه های سرمایه ای را کاهش داده است.

 تولید کنندگان مکس 737 از زمان زمین‌گیر شدن جهانی در ماه مارس که تحویل این هواپیما را متوقف کرد، همچنان به تولید خود ادامه می دادند. در نتیجه افزایش موجودی هواپیما کاهش رشد تولید ناخالص داخلی ناشی از کاهش صادرات و کاهش هزینه کرد تجاری برای تجهیزات را جبران می کرد.

 مایکل پیرس، اقتصاددان ارشد آمریکا در کپیتال ایکانامیکس گفت:« به نظر نمی رسد توقف تحویل این هواپیما، تاثیر چندانی بر صادرات و سرمایه گذاری در صنعت هواپیماسازی داشته باشد. ولی تصمیم توقف تولید آن بدین معناست که افزایش موجودی هواپیماها پایان می یابد و در نتیجه رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال آینده میلادی پایین می آید».

 اقتصاددان ها تاثیر این رویداد را بر رشد اقتصادی کل سال آینده میلادی پیش بینی نمی کنند چون احتمالاً تولید این هواپیما بالاخره در 2020 از سرگرفته خواهد شد. آنها انتظار دارند فدرال رزرو که هفته گذشته اعلام کرد نرخ بهره در 2020 بدون تغییر باقی خواهد ماند، هرگونه ضعف در رشد اقتصادی سه ماهه اول را موقت بداند و این در صورتی اتفاق می‌افتد که توقف تولید بیش از شش ماه ابتدایی سال آینده طول نکشد.

اریک روزنگرن، رئیس فدرال رزرو بوستون در مورد مشکلات بوئینگ ابراز نگرانی کرد و گفت:« بوئینگ کارمندان بسیاری دارد و هواپیماهای بوئینگ یکی از مهمترین صادرات ما هستند. قطعا خبر خوبی نیست که بویینگ همچنان با به پرواز درآوردن هواپیما هایش مشکل دارد».

 تاثیرات این توقف تولید احتمالاً به سایر بخش‌های اقتصاد هم راه پیدا میکند. بوئینگ مشخص نکرده این توقف چقدر طول میکشد ولی احتمالاً صحبت از چند هفته است نه چند روز.

گرچه بوئینگ اعلام کرده هیچ کدام از 12 هزار کارمند خود را که 737 را می ساختند از کار برکنار نمی کند، اقتصاد داها انتظار دارند برخی از بیش از 600 شرکت کوچکتر در زنجیره عرضه کارمندان خود را اخراج کنند یا به آنها مرخصی اجباری بدهند و یا ساعت کارشان را پایین بیاورند. همه این تحولات بر آمار اشتغال آمریکا تاثیر می گذارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید