خط لوله گاز روسیه را تحریم کرد

کدخبر: ۳۱۶۹۵۴
اقتصاد نیوز: سنای آمریکا به تحریم‌ها علیه شرکت‌هایی که در پروژه خط لوله نورد استریم ۲ روسیه کار می‌کنند رای داد و این لایحه را برای امضا به رییس‌جمهور فرستاد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، این تحریم‌ها که هفته گذشته به راحتی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود، با ۸۶ رای موافق در برابر هشت رای مخالف در سنا به تصویب رسید و هدف آنها توقف ساخت بیشتر پروژه ۱۰.۶ میلیارد دلاری خط لوله گازی نورد استریم ۲ است که در بستر دریای بالتیک ساخته می شود و با ساخت آن صادرات گاز روسیه به آلمان دو برابر می شود.

اتاق بازرگانی آلمان - روسیه هفته گذشته اعلام کرد این خط لوله برای امنیت انرژی اروپا اهمیت دارد و درخواست کرد در صورت تصویب شدن لایحه تحریم‌ها توسط آمریکا، تحریم‌های تلافی جویانه انجام گیرد.

اما قانونگذاران آمریکایی هشدار دادند که این خط لوله میلیاردها دلار درآمد نصیب مسکو خواهد کرد و نفوذ ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را در اروپا افزایش خواهد داد.

قانون مجوز دفاع ملی که یک بسته ۷۳۸ میلیارد دلاری برای سال ۲۰۲۰ است و شامل تحریم‌ها است، به کاخ سفید فرستاده شده و انتظار می‌رود دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا آن را امضا کند.

این تحریم‌های کشتی‌هایی که لوله های پروژه نورد استریم ۲ و ترک استریم را جاگذاری می‌کنند را هدف گرفته و شامل بلوکه شدن دارایی‌ها و حذف روادید آمریکا برای پیمانکاران است.

یک پیمانکار بزرگ که هدف این تحریم‌ها قرار خواهد گرفت شرکت Allseas سوییسی است که توسط گازپروم روسیه برای ساخت بخش فراساحلی استخدام شده است.

آمریکا و کشورهای اروپای شرقی و مرکزی نگران قدرت گرفتن گازپروم و دولت روسیه پس از آغاز فعالیت خط لوله نورد استریم ۲ هستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سناتور تد کروز اظهار کرده که توقف نورد استریم ۲ باید یک اولویت امنیتی بزرگ برای آمریکا و همچنین اروپا باشد.

نورداستریم ۲ می‌تواند سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به آلمان برساند و واردات این کشور از روسیه را دو برابر کند. شرکت گازپروم انتظار دارد ساخت این پروژه که ۷۰ درصد آن تکمیل شده است تا چند ماه آینده به پایان برسد.

روسیه از نظر تاریخی گاز طبیعی خود را از مسیر اوکراین صادر کرده که در حال حاضر از هزینه های ترانزیت گاز روسیه سالانه دو تا سه میلیارد دلار درآمد دارد. اما مسکو در بحبوحه تیرگی روابط با اوکراین، درصدد دور زدن خاک این کشور و صادرات از طریق این خطوط لوله است که در بستر دریا احداث شده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید