جزئیات جریمه‌های جدید ایرلاین‌های ایران در صورت بروز تاخیر بیش از چهار ساعت

کدخبر: ۳۱۸۲۲۱
اقتصادنیوز: طبق آیین نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تدوین شده است، در صورتی که پروازی بیش از چهار ساعت تاخیر داشته باشد، ایرلاین‌ها موظف به پرداخت جریمه از پیش تعیین شده به مسافران هستند.
جزئیات جریمه‌های جدید ایرلاین‌های ایران در صورت بروز تاخیر بیش از چهار ساعت

به گزارش روز (جمعه) پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گاه پیش آمده قبل، بعد و حین سفر مشکلاتی برای مسافران پروازهای داخلی به وجود آید. عموما مسافران تصوری درباره این که چطور باید با این مشکلات برخورد کنند، ندارند. 

بر اساس قانون، شرکت‌های هواپیمایی یا آژانس‌ها، موظف به جبران خسارت مسافران هستند، اما همان طور که عنوان شد مسافران معمولا اطلاعات زیادی درباره این که چگونه باید خسارت و حق و حقوق خود را مطالبه کنند، ندارند و گاه به دلیل کم کاری شرکت‌های هوایی و آژانس‌ها از رسیدن به حقوق خود محروم می مانند. آشنایی با این مقررات به مسافران پروازهای داخلی کمک می‌کند تا بدانند در شرایط مختلف چگونه باید با مساله برخورد کرده و چه انتظاراتی باید از شرکت‌های هواپیمایی داشته باشند.

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که به طور معمول در فرودگاه برای مسافران به وجود می‌آید، تاخیر در ساعت پروازهاست. می‌توان گفت تقریبا تمام مسافران پروازهای داخلی و خارجی تجربه تاخیر پروازشان را داشته‌اند. گاه زمان تاخیر آنقدر طولانی می‌شود که مسافران خسته شده و برخی عطای سفر را به لقایش می‌بخشند. در صورتی که مسافران، قوانین مرتبط با تاخیر زمان پروازها را بدانند، راحت‌تر و آسان‌تر تصمیم‌گیری خواهند کرد.

بر اساس مقررات چنانچه تأخیر تا دوساعت به طول بینجامد، شرکت‌های هواپیمایی موظفند از مسافران پذیرائی نوع اوّل انجام دهند. ارائه این پذیرائی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم افزایش تأخیر بیشتر است. درصورتی که تأخیر بیش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت طول بکشد، شرکت‌های هواپیمایی موظف به انجام پذیرائی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمائی در صورت درخواست مسافر(در صورت وجود پرواز در همان مسیر ویا انتقال به مقصد نهائی ازطریق مسیرهای جایگزین به جز مسیر درج شده دربلیت) و استرداد کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز هستند.

 چنانچه تاخیر بیش از ۴ ساعت باشد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف است، علاوه بر رعایت مواردی که در بالا عنوان شد، نسبت به جبران خسارت به میزانی که از قبل تعیین شده است بپردازد. در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی و یا اضطراری فرودگاه مبداء، مقصد و مسیردچار تأخیر یا ابطال بیش از دو ساعت می شود، شرکت های هواپیمائی با رعایت مقررات پذیرائی از نوع اوّل ،صرفاً موظف به استرداد کامل وجه به مسافرین هستند.

فقدان یا آسیب دیدن چمدان و بار

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در طول سفر برای مسافر به وجود آید، گم شدن یا آسیب دیدگی چمدان و بار همراه است. هیچ چیز بدتر از این نیست که بعد از یک سفر کاری یا تفریحی با چمدان شکسته شده یا بدتر از آن گم شدن چمدان و بار خود مواجه شوید.

در صورت وقوع چنین مشکلی شرکت حمل‌کننده براساس دستورالعمل پیگیری، جستجو و یا جبران خسارت خود (وفق پیمان ورشو) موظف به تأمین رضایت مسافران است اما کاری که مسافر باید در چنین شرایطی انجام دهد این است که بلافاصله و قبل از ترک فرودگاه، گزارش مفقودی، آسیب دیدگی و لیست محتویات بار خود را به شرکت حمل کننده ارائه کند.

همچنین در صورت تأخیر در تحویل جامه دان و بار همراه، ضروری است مسافرحداکثر ظرف مدت ۲۱ روز مراتب را به صورت کتبی به شرکت حمل کننده اعلام کند.

مورد دیگری که ممکن است برای مسافران رخ دهد، ممانعت از سفر است. هر چند این مورد کمتر پیش می‌آید، اما در صورتی که به رغم داشتن بلیت تأیید شده، شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر به دلیل محدودیت‌های شرکت حمل کننده اعم از بازرگانی، فنی یا عملیاتی جلوگیری کند، در این صورت شرکت حمل کننده موظف به استرداد وجه و همچنین ارائه یک بلیت رایگان مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است. باید توجه داشت که ارائه بلیت مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی باید در اولین فرصت زمانی انجام گیرد. همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی، این امر بدون پرداخت هزینه یا مابه التفاوت توسط مسافر و یا خسارت توسط شرکت‌های هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت.

ابطال پرواز توسط شرکت حمل کننده

ابطال پرواز هم از آن دست مواردی است که برنامه‌ریزی‌های شما را بهم می ریزد و ممکن است به دلیل جا ماندن از یک جلسه مهم کاری، شرایط ناگواری به وجود بیاید یا برای مسافر خسارات مالی به همراه داشته باشد. قانون در این زمینه نیز راهکارهایی برای مسافران در نظر گرفته است. چنانچه ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف به استرداد کامل وجه بلیت است.

اگر ابطال پرواز از ۶ روز تا ۲۴ ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف به استرداد کامل وجه بلیت و پرداخت خسارت به میزان مقرر است. چنانچه ابطال ۲۴ ساعت مانده تا زمان انجام پرواز انجام پذیرد، دراین صورت شرکت حمل کننده موظف به استرداد کامل وجه و موظف به جبران خسارت به میزان مقرر است.

تغییر مسیر اجباری توسط شرکت هواپیمایی درطول پرواز

در صورتی که توقف در مکانی به غیر از مقصد مسافر یا نقطه میانی (در پروازهای اتصالی مندرج در یک بلیت(، انجام شود، شرکت هواپیمایی موظف است مسافر را به مبدا یا مقصد پرواز منتقل کند. اولین راهی که برای این امر پیش‌بینی شده این است که انتقال مسافر به مبدأ توسط شرکت هواپیمایی حامل صورت گیرد و کل وجه بلیت بدون کسر جرایم به مسافر پرداخت شود.

همچنین در صورت درخواست و انتقال مسافر به مقصد با هر وسیله نقلیه عمومی زمینی (اتوبوس، قطار، ...) این انتقال باید ضمن فراهم کردن شرایط لازم و پرداخت هزینه های آن توسط شرکت حامل صورت گیرد.

با وجود آنکه این حقوق برای مسافران تعیین شده است، اما نا آگاهی و در نتیجه پیگیری نکردن مسافران ممکن است به تضییع حقوق ایشان منجر شود. بنابراین لازم است مسافران از حقوق خود آگاه باشند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، بتوانند نسبت به جبران خسارات اقدام کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید