یک کارشناس مسائیل سیاسی مطرح کرد؛

تحریم‌های ایران باید برداشته شود تا عضو FATF شویم

کدخبر: ۳۱۸۸۵۱
اقتصادنیوز: کارشناس مسائل سیاسی گفت: ما باید به صورت مشروط به کنوانسیون بپیوندیم، یعنی ابتدا باید تحریم‌ها برداشته شود، سپس عضو FATF شویم.

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، عباس سلیمی نمین کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به موضوع FATF اظهار داشت: این موضوع یک بحث کارشناسی است و حتما باید در محافل کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و در صورتی که مصالح ملی از این طریق تقویت شود، پیوستن به این کنوانسیون مشکلی ندارد، منتها بحثی که امروز مطرح می‌شود، این است که آیا پیوستن به FATF در زمان تحریم، به نفع کشور است یا خیر؟

وی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آیا ارائه اطلاعات در زمینه تبادلات بانکی در شرایط تحریم می‌تواند به نفع کشور باشد؟ گفت: نظر کارشناسان این است که ما باید به صورت مشروط به کنوانسیون بپیوندیم، یعنی ابتدا باید تحریم‌ها برداشته شود، سپس عضو FATF شویم. ما با عضویت در این کنوانسیون، همه راهکارهای دور زدن تحریم بسته خواهد شد؛ چراکه آنها به طور کامل به اطلاعات کشور اشراف خواهند داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: با پیوستن به کنوانسیون FATF، مخالفتی ندارم، اما باید پیش از عضویت، تحریم‌ها برداشته شود.

وی ضمن مخالفت با موضع‌گیری‌های غیرکارشناسی درباره FATF، یادآور شد: مرجعی در کشور وجود دارد که کارهای کارشناسی موضوع FATF را دنبال می‌کنند. چندان موافق موضع‌گیری‌های غیرکارشناسی نیستم و نباید این موضوع را به سطح جامعه بکشانیم؛ زیرا این نظرات کاذب است که عده‌ای موافق و گروهی دیگر مخالف موضوع باشند.

سلیمی‌نمین اظهار داشت:‌ ما در شرایط تحریم سعی خواهیم کرد به طرق مختلف تحریم‌ها را دور بزنیم؛ چراکه آمریکا همه تلاشش را برای مضاعف کردن فشار به کشور می‌کند تا کسی از ما نفت نخرد و یا کشوری مبادله ارزی با ما نداشته باشد. ما طی این سال‌ها به دنبال راهکارهایی بودیم که از تحریم ها، نظارت و آگاهی آمریکایی‌ها خارج شویم. اگر ما همه اطلاعات بانکی و تبادلات خود را در اختیار آنها قرار دهیم، اطلاعات کشور آشکار می‌شود و همه این راهکارها بسته خواهد شد.

وی بیان کرد: اگر همچون دیگر کشورها شرایط عادی داشتیم، پیوستن به چنین معاهده‌هایی مشکلی در بر نداشت، اما از آنجا که شرایط کشور به گونه‌ایست که در شرایط تحریم قرار دارد، باید ملاحظاتی داشته باشیم.ما ابتدا باید به شرایط قبلی بازگردیم، سپس وارد این کنوانسیون شویم.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد:‌کشاندن موضوع FATF به سطح جامعه کار تبلیغاتی بوده و مرجع تصمیم‌گیری روشن است. معتقدم نباید این موضوع تبدیل به موضوع تبلیغاتی شود؛ چراکه جامعه از مکانیسم‌های مربوط به FATF اطلاعی ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید