چین با ۲۰ تریلیون دلار بدهی، به عنوان بزرگترین بدهکار جهان شناخته شد

کدخبر: ۳۱۹۴۱۱
اقتصاد نیوز: اگر سری قبل این آمریکایی‌ها بودند که با پرداخت وام‌های بی‌حساب و کتاب، آتش بحرانی به گستردگی جهان را شعله‌ور کردند، این بار باروت بحران جدید در سوی دیگری از دنیا، یعنی چین در حال شعله‌ور شدن است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبنا؛ بیش از ۱۰ سال از آخرین بحران مالی جهان گذشته است، اما اقتصاددانان هشدار می‌دهند که یک بحران جدید دیگر در حال شروع شدن است. بحران مالی ۲۰۰۷–۲۰۰۸ که به بحران مالی جهانی و بحران مالی ۲۰۰۸ نیز مشهور است، توسط بسیاری از اقتصاددانان به عنوان بدترین بحران مالی از زمان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ شناخته می‌شود. اما حالا وقوع بحران مالی جدید توسط تحلیل گران بانک جهانی مورد بررسی قرار گرفته و آنها به این نتیجه رسیده‌اند که این بحران مخرب‌تر از همه بحران های قبلی خواهد بود.

یازده سال پیش، بحران وام مسکن ایالات متحده قبل از رکود جهانی پیش آمد. در آن زمان بانک های آمریکایی که با کاهش شدید تقاضا برای وام مسکن روبرو شده بودند، شرایط جدیدی برای اعطای وام ایجاد کردند که به وام زیراستاندارد معروف بود و این وام را با الزامات و شرایط پایین تری به وام گیرندگان می دادند.

این موسسات که تنها در پی اهدای وام‌های بیشتر بودند، بدون توجه به اینکه ضمانت‌های خاصی از مشتریان برای بازپرداخت اقساط در دست داشته باشد به آنها وام اعطا می‌کردند. بـا افزایش بهره‌ی بـانکـی در آمریکا، خیلی از وام گیرندگان نتوانستند اقساط خود را پرداخت کنند و به تبع آن بسیاری از خانه‌ها حراج شده و با سقوط قیمت مسـکن، بازار امـلاک و مستغـلات آمریکا دچار رکود شد. از آنجایی که وام هایی که داده شده بود خیلی زیاد بود، باعث شد تا بانک ها دچار چالش جدی شوند و برخی از آنها اعلام ورشکستگی کنند.

بانک لیمن برادرز، یکی از بزرگترین بانک‌های جهان در نیمه اول سال ۲۰۰۸ ضررهای صدها میلیون دلاری را بخاطر عملیات با اوراق وام مسکن به ثبت رساند. چهارمین بانک سرمایه گذاری در جهان با دارایی ۶۳۹ میلیارد دلار، دادخواستی را به دادگاه درباره ورشکستگی ارائه دادو درخواست حمایت از طلبکاران کرد. خبرهای موجود باعث وحشت در بازارهای جهانی شد و بحران بازار وام مسکن ایالات متحده به فاجعه جهانی تبدیل شد.

حالا نیز تحلیل گران بانک جهانی با تحلیل روندهای اقتصادی کنونی در ده‌ها کشور به این نتیجه رسیدند که یک بحران جدید دیگر در حال نزدیک شدن است که مشابه بحران های قبلی نخواهد بود و در پیامدهای ویرانگر از آنها پیشی خواهد گرفت.

بانک جهانی مشکل اصلی را رشد سریع بدهی در سراسر جهان در بخش‌های خصوصی و دولتی می بیند. بدهی جهانی در حال حاضر به ۲۴۶ تریلیون (۲۴۶ هزار میلیارد) دلار رسیده است. این یک رکورد وحشتناک است که بیش از سه برابر تولید ناخالص جهانی است یعنی سه‌برابر هزینه تمام محصولات و خدمات روی کره زمین.

بانک جهانی تاکید می کند که چین در ۱۰ سال گذشته تولید کننده اصلی بدهی های جدید بوده است. بدهی شرکتی چین بزرگترین بدهی در جهان است. از سال ۲۰۱۰، نسبت تعهدات پرداخت نشده چین نسبت به تولید ناخالص داخلی آن تقریباً سه چهارم افزایش یافته است، یعنی تا ۲۵۵ درصد که حجم کلی آنها از ۲۰ تریلیون (۲۰ هزار میلیارد) دلار فراتر رفته است.

بر این اساس به گفته کارشناسان بانک جهانی، دقیقاً در چین یک بحران جهانی جدید به وجود می آید که بسیار بزرگتر و سنگین‌تر از سایر موارد قبلی خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید