گوشت بیشترین کاهش و گوجه فرنگی بیشترین افزایش قیمت را در آبان ماه داشت

کدخبر: ۳۲۰۷۱۴
اقتصاد نیوز: جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در آبان ماه امسال گوجه‌فرنگی، جوجه یکروزه گوشتی و پیاز بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه پیش از خود داشتند.
گوشت بیشترین کاهش و گوجه فرنگی بیشترین افزایش قیمت را در آبان ماه داشت

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از  ایسنا، قیمت هرکیلو گوجه‌فرنگی در آبان ماه امسال با افزایش ۹۰.۲ درصدی نسبت به ماه قبل به بیش از ۴۶۰۰ تومان رسید، در حالی که این محصول در مهر ماه امسال حدود ۲۴۴۰ تومان قیمت داشت.

افزایش قیمت گوجه‌فرنگی از اواخر آبان ماه شدت گرفت و در مقاطعی حتی قیمت گوجه‌فرنگی درجه یک به کیلویی ۲۰ هزار تومان هم رسید. با این حال وزارت جهاد کشاورزی علت افزایش قیمت این محصول را  کاهش برداشت  به دلیل بارندگی‌ها عنوان کرد و وعده داد که از هفته دوم آذر ماه قیمت‌ها به حالت سابق بازمی‌گردد. اما این وعده محقق نشد و در نیمه دوم آذرماه این موضوع مجددا از رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی پیگیری شد که او نیز بارندگی‌ها را عامل عقب افتادن کاشت گوجه‌فرنگی در جنوب عنوان کرد و وعده داد  اوایل دی ماه  گوجه‌فرنگی جنوب رسیده و قیمت‌ها در بازار کاهش یابد. با این وجود آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا هفته گذشته نیز قیمت انواع گوجه‌فرنگی درجه یک، دو و سه در بازار  ۵۵۰۰ تومان تا ۹۰۰۰ تومان  قیمت داشته است.

همچنین بر اساس این آمار قیمت جوجه یکروزه گوشتی و پیاز نیز در آبان ماه نسبت به ماه قبل از آن به ترتیب ۲۴ و ۲۱.۴ درصد افزایش داشته که بیشترین افزایش قیمت بعد از گوجه‌ فرنگی را به خود اختصاص دادند. قیمت هر قطعه جوجه یکروزه گوشتی و هر کیلو پیاز در آبان ماه به ترتیب حدود ۳۰۰۰ و ۳۲۰۰ تومان بوده است.

گوشت، صدرنشین کاهش قیمت

در این میان از بین ۴۲ کالای اساسی و مهم که تغییرات قیمت‌ آن‌ها منتشر شده، قیمت ۱۶ کالا در آبان‌ ماه نسبت به مهر امسال کاهش یافته است که از میان آن‌ها گوشت گوساله، گوشت گوسفندی و لوبیاچیتی درجه یک با کاهش ۴.۸، ۴.۱ و ۲.۴ درصدی بیشترین کاهش قیمت را داشته‌اند.

طبق این آمار قیمت هر کیلو گوشت گوساله در از ۸۲ هزار و ۸۰۰ تومان در مهر ماه به ۷۸ هزار و ۸۰۰ تومان در آبان ماه رسید. همچنین قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در مهر و آبان امسال به ترتیب حدود ۹۵ هزار و ۵۰۰ و ۹۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

در این میان قیمت گوشت مرغ در ماه آبان تغییر چندانی نداشته و با افزایش ۰.۱ درصدی نسبت به ماه قبلش، تقریبا به قیمت ۱۳ هزار تومان فروخته شده است.

لوبیا قرمز، شکر سفید، قند حبه، برنج طارم اعلا و برنج داخلی هاشمی درجه یک از جمله دیگر کالاهای اساسی است که قیمت آن‌ها در آبان ماه امسال نسبت به مهر ماه کاهش جزئی داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید