گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ عبور از مرزهای مقاومتی با فعال‌سازی مکانیسم ماشه

کدخبر: ۳۲۱۱۵۷
اقتصادنیوز؛ امروز سه‌شنبه 24 دی‌ماه ۱۳۹۸ بازار طلا و ارز پایتخت با کاهش قیمت‌ها آغاز به کار کرد اما ساعاتی بعد با انتشار خبرهایی مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف در برجام (مکانیسم ماشه) قیمت‌ها وارد مسیر افزایشی شدند. قیمت‌ دلار آزاد امروز در ساعاتی به محدوده ۱۳۳۰۰ تومانی هم عقب‌نشینی کرد و سپس بل عبور از مرز مقاومتی میانه کانال ۱۳ هزار تومانی در محدوده 13500 تومانی واقع شد. همچنین در بازار طلای تهران سکه طرح جدید که امروز توان عبور از مرز روانی 4.8 میلیون تومانی را نداشت، امروز با عبور از مرز حساس 4.8 میلیون تومانی تا 4 میلیون و 840 هزار تومان رشد کرد. مثقال طلای آبشده نیز عصر امروز به محدوده 2 میلیون و 130 هزار تومان رسید.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ عبور از مرزهای مقاومتی با فعال‌سازی مکانیسم ماشه

به گزارش اقتصادنیوز؛ وضعیت شروع بازار در ابتدای روز سه شنبه تفاوتی مهمی با روزهای پیشین داشت و آن تمایل این ارز برای نزدیک شدن هر چه بیشتر به ابتدای کانال 13 هزار تومانی بود. ساعت 11 ظهر امروز عمده معامله گران تمایل به فروش داشتند و قیمت به حوالی محدوده 13 هزار و 300 تومانی رسیده بود. نیم‌ ساعت از آغاز فعالیت بازار نگذشته بود که قیمت دلار تا نقطه 13 هزار و 260 تومانی عقب نشینی کرد؛ این قیمت 170 تومان کمتر از بهای بسته شده روز دوشنبه بود. با برخورد به این نقطه، کم کم مقاومت معامله گران بیشتر شد و کاهش بیشتر این ارز سخت تر شد.

با این حال، از نظر فعالان، اعلام خبر  قعال شدن مکانیسم حل اختلاف در برجام (ماشه) موجب شد که موقعیت معامله گران با سرعت بیشتری تغییر کند، به طوریکه افزایش خریدها موجب شد که حدود ساعت 6 بعدازظهر هر دلار در بازار آزاد با قیمت 13 هزار و 530 تومان به فروش می رسد. این قیمت 270 تومان از کف ابتدای روز بالاتر بود و افزایشی 100 تومانی را نیز نسبت به قیمت بسته شده روز سوم هفته نشان می داد.

در واکنش به افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی کانال 4 میلیون و 800 هزار تومانی را شکست و با 70 هزار تومان افزایش به بهای 4 میلیون و 840 هزار تومان رسید. این افزایش در حالی رخ داد که در بازارهای جهانی، طلا تا زیر سطح هزار و 550 دلار کاهش یافت و تمایلی برای افزایش خاصی از خود نشان نمی داد.

عوامل فنی یا سیگنال مکانیسم ماشه؟

برخی فعالان اعتقاد داشتند که افزایش قیمت دلار در روز سه شنبه ناشی از جو روانی بود که پیرامون فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی کشورهای اروپایی صورت گرفت. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام (ماشه) را فعال کردند. «مکانیسم ماشه» سازوکار حل اختلاف پیش‌بینی شده در برجام است که اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند.

 به گفته برخی بازیگران ارزی، شماری از معامله گران سعی کردند با جوسازی پیرامون بالا رفتن احتمال خروج اتحادیه اروپا از برجام و بیشتر شدن تحریم ها، خریدها را در بازار افزایش دهند. در این میان، عده ای از معامله گران عنوان می کردند، واکنشی 200 تومانی به خبر سیاسی که نشانه هایی از تفییر احتمالی شرایط می دهد، طبیعی است. به باور این دسته، بازار در ابتدا به خبر یک واکنش نشان می دهد و پس از آن به تدریج شوک خبری تخلیه می شود. این نظرات در حالی عنوان می شود که رییس کل بانک مرکزی در یکی از آخرین صحبت های خود عنوان می کند، بازار ارز به سه دلیل مشخص تحت تاثیر تنش های سیاسی قرار نمی گیرد.

به گفته رییس کل، از طریق سامانه نیما عرضه به صورت روان در جریان است و تقاضاهای تجاری در این سامانه مرتفع می شود. در مورد تقاضای اسکناس نیز از طریق شبکه صرافی ها عرضه به صورت کافی وجود دارد. رییس کل در قسمت آخر صحبت هایش بیان می کند که کنترل گردش و جریان ریال دیگر عاملی است که بازار را در برابر شوک های خبری ایمن کرده است. رییس کل به طور تلویحی اشاره می کرد که سرمایه گذاری در بازار ارز مناسب نیست و افراد نباید دارایی های خود را به این بازار نمی آورند. او در این ارتباط به روند قیمت یک سال اخیر اشاره کرد و با توجه به پایین بودن سطح قیمتی نسبت به سال قبل از ضرر معامله گران خبر داد.

در این میان، عده ای از فعالان بازار نیز معتقد بودند بازار به خبر سیاسی خاصی واکنش نشان نداده است و بیشتر تحت تاثیر برخورد به کف قیمتی کوتاه مدت در مسیر افزایشی قرار گرفت. در واقع از نظر آن ها، افزایش روز سه شنبه تحت تاثیر متغیرهای فنی بود.

ثبات مهم‌تر از قیمت

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه محدود کردن گردش ریال در کشور در  یک سال گذشته برای کنترل بازار ارز و پول تعیین کننده بود، گفت: برای ما ثبات بازار ارز مهمتر از قیمت ارز است.

به گزارش ایبِنا ، دکتر عبدالناصر همتی در نشستی با روسای اتاق‌های مشترک ایران و کشورهای جهان گفت: کاری که بانک مرکزی در یکسال اخیر برای محدود کردن گردش ریال در کشور و جلوگیری از پولشویی انجام داد، برای کنترل بازار ارز و پول تعیین‌کننده بود.

وی افزود: برای ما نرخ ارز مهم است اما ثبات بازار مهمتر از قیمت ارز است و همه تلاش ما در بانک مرکزی این است که ثبات بر بازار ارز و به تبع آن در سایر بازارها حاکم شود.

رییس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: تمرکز اصلی بانک مرکزی بر کنترل پایه پولی، کنترل نقدینگی و تأمین کالاهای اساسی و ضروری کشور است.

دکتر همتی اظهار داشت: فعالین بخش خصوصی امروز در کنار بانک مرکزی، نقش مهمی در صادرات و تأمین ارز کشور دارند.

بانک مرکزی: دلار یکساله ۱۶.۵ درصد ارزان شد

متوسط نرخ دلار در آبان ماه ٩٨ در بازار آزاد شهر تهران ۱۱ هزار و ۵۱۳ تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶.۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایبِنا، براساس آمار بانک مرکزی متوسط قیمـت فروش یک دلار آمریکا در آبان ماه ١٣٩٨ در بازار آزاد شهر تهران ۱۱ هزار و ۵۱۳ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل ۰.۹ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶.۵ درصد کاهش داشته است. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک دلار آمریکا در ماه مذکور به ترتیب ۱۱ هزار و ۱۴۶ تومان و ۱۲ هزار و ۳۳۷ تومان بوده است.

همچنین در آبان ماه ١٣٩٨ متوسط قیمت فروش یک یورو در بازار آزاد شهر تهران ۱۲ هزار و ۷۲۵ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل ۱.۱ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۹.۸ درصد کاهش داشته است. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک یورو در ماه مذکور به ترتیب ۱۲ هزار و ۴۲۷ تومان و ١۳ هزار و ۵۰۲ تومان بوده است.

در هشت ماه اول سال ٩٨ متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب ۱۲ هزار و ۵۳۱ تومان و ۱۴ هزار و ۱۰۲ تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۷ دلار آمریکا ۲۲.۸ درصد و یورو ۱۸.۱ درصد افزایش یافت. متوسط قیمت فروش سایر ارزهای عمده در جداول زیر نشان داده شده است.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

امروز قیمت دلار آزاد در بازار تهران بین 13260 و 13590 تومان نوسان داشت و ساعت 6 عصر بین 13500 و 13530 تومان ثبت شد.

همچنین قیمت یورو نقدی در معاملات بازار آزاد بالای مرز 15 هزار تومانی رفت و در محدوده 15100 تومانی قیمت خورد. پوند انگلیس نیز بین 17700 تا 17900 تومان قیمت خورد.

نرخ حواله درهم در بازار دوبی با قیمت 3665 تومان اغاز کرد و عصر روی نرخ 3700 تومان معامله شد.

همچنین قیمت حدودی دلار کانادا 10400 تومان، دلار استرالیا 9300 تومان، فرانک سوییس 13900 تومان، یوان چین 1980 تومان و لیر ترکیه 2320 تومان بوده است.

امروز سه‌شنبه 24 دی صرافی ملی نرخ رسمی خرید و فروش دلار و  یورو  را با کاهش 20 تومانی و به شرح زیر اعلام کرد:

قیمت خرید دلار آمریکا:  12.900 تومان (20-)         قیمت فروش دلار آمریکا:  13,000 تومان (20-0)

قیمت خرید یورو:  14.500 تومان (20-)                    قیمت فروش یورو:  14,600 تومان (20-)

آخرین قیمت طلا و سکه

عصر سه‌شنبه سکه طرح جدید روی 4 میلیون و 840 هزار تومان به ثبت رسید و سکه طرح قدیم 4 میلیون 820 هزار تومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 450 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 430 هزار تومان شد. سکه گرمی هم با قیمت 930 هزار تومان به فروش می‌رسد.

بهای هر اونس طلا در بازار جهانی، امروز به 1544 دلار رسید که نسبت به روز قبل ، حدود 10 دلار کاهش یافته است. در بازار داخلی اما هر مثقال طلای آبشده تا عصر به 2 میلیون و 132 هزار تومان رسید که این رقم معادل هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود 492 هزار تومان است.

نرخ‌های امروز در بازار طلا و ارز تهران به شرح زیر است:

عنوان

قیمت امروز

بالاترین

پایین‌ترین

دلار آمریکا در بازار آزاد

13.590

13.260

دلار صرافی ملی

13.000

12.900

یورو صرافی ملی

14.600

14.500

نرخ حواله درهم امارات

3.700

3.660

سکه طرح جدید

4.840.000

4.760.000

سکه طرح قدیم

4.820.000

نیم‌سکه

2.450.000

ربع سکه

1.430.000

سکه گرمی

930.000

مثقال طلای آب‌شده

2.132.000

2.116.000

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید