آغاز فروش اوراق قرضه دولتی در قالب عملیات بازار باز برای اولین بار

کدخبر: ۳۲۱۶۷۱
​اقتصادنیوز: معاون بازار فرابورس از آغاز عملیات بازار باز برای نخستین بار در بازار سرمایه کشور از امروز خبر داد و گفت: معامله ۱۰ هزار برگه اسناد خزانه اسلامی در این بازار بین بانک مرکزی و یکی از بانک‌های دارای مجوز به منظور تامین کمبود نقدینگی این بانک انجام شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرابورس ایران، «افسانه اروجی»مهم‌ترین اهداف بانک مرکزی را اجرای سیاست‌های پولی بازار محور عنوان کرد و افزود: بانک مرکزی در راستای اعمال سیاست‌های خود، اگر قصد تزریق پول در اقتصاد را داشته باشد اقدام به خرید اوراق مالی اسلامی و اگر بخواهد پول را جمع‌آوری کند، اقدام به فروش این اوراق در سطح بانک‌ها می‌کند.

معاون بازار فرابورس در مورد سازوکار عملیات بازار باز توضیح داد: هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به بانک مرکزی مجوز معامله‌گری مستقل در عملیات بازار باز داده است که این عملیات از طریق اوراق قابل معامله و درج شده در فرابورس ایران و در بخش اوراق مالی اسلامی که دولت منتشر می‌کند، انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها نیز به منظور تامین کسری یا مصرف مازاد وجوه خود از این اوراق استفاده می‌کنند و به نسبتی که برای ایجاد توازن در نقدینگی پایان روز خود احتیاج دارند از این بازار استفاده خواهند کرد، گفت: مشتریان معامله‌گر، شامل تمامی بانک‌های دارای مجوز از بانک مرکزی هستند.

به گفته اروجی در جریان عملیات بازار باز، بانک‌ها سفارش‌هایشان را به معامله‌گر مستقل بانک مرکزی ارائه می‌کنند که در گام بعدی، معامله‌گر مستقل، این سفارش‌ها را وارد سامانه می‌کند و معامله انجام می‌شود.

وی در مورد فرایند جابه‌جایی اوراق و تسویه معاملات توضیح داد: برای تسویه، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، جابه‌جایی اوراق را بین بانک‌ها انجام می‌دهد و برای انتقال پولی که ناشی از خریدوفروش این اوراق است، اطلاعات معامله را به سامانه ساتنای بانک مرکزی ارسال می‌کند که در همان روزِ انجام معامله، پول میان خریدار و فروشنده از طریق ساتنا جابه‌جا می‌شود.

شایان ذکر است که طبق بند ۲ قسمت م تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ به دولت اجازه داده شده است تا در صورت اجرای عملیات بازار باز و وثیقه‌گذاری اوراق مالی اسلامی دولتی از بانک‌ها توسط بانک مرکزی، بخشی از بدهی‌های قطعی و حسابرسی شده خود به بانک‌ها را تا سقف ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بهادارسازی کند که معاملات این اوراق به عنوان دارایی بانک‌ها در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران انجام خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید