بازدهی اونس طلا پس از شش هفته منفی شد

طلا در انتظار تصمیم سه بانک

کدخبر: ۳۲۱۷۴۰
اقتصادنیوز: بعد از فروکش عوامل ژئوپلیتیک به نظر می‌رسد مجددا عوامل اقتصادی در مرکز توجه بازارها قرار گرفته است.
طلا در انتظار تصمیم سه بانک

به گزارش اقتصادنیوز نرخ بهره که به دلیل نگرانی مقامات پولی کشورهای مختلف، از اواسط سال گذشته تاکنون در مسیر کاهشی قرار گرفته است، از پشتیبانان اصلی صعود قیمت طلا بوده و در سال جاری نیز یکی از بازیگران اصلی این بازار است. هفته آینده سه بانک مرکزی اروپا، ژاپن و کانادا درباره تغییر نرخ بهره خود تصمیم‌گیری می‌کنند؛ موضوعی که توجه بازار در هفته آینده را به خود معطوف ساخته است.

طلا در هفته گذشته برای اولین بار در ۶ هفته گذشته، بازدهی هفتگی منفی را به ثبت رساند. طلا که در هفته انتهایی دسامبر و در هفته ابتدایی سال جاری میلادی نزدیک به ۵ درصد افزایش ارزش را رقم زده بود، بعد از فروکش کردن تنش‌های مقطعی در خاورمیانه و به دلیل فقدان عوامل بنیادی به تدریج به سطوح قیمتی پایین‌تری بازگشت و نوسانات آن نیز کاهش یافت. طلا در هفته گذشته در حدود ۳/ ۰درصد افت ارزش پیدا کرد و در روز جمعه در قیمت ۱۵۵۷ دلاری به کار خود پایان داد. حال سوال مهم این است که طلا در هفته آینده می‌تواند به سرمایه‌گذاران سود برساند؟ تحلیلگران به‌طور کلی نسبت به روند طلا در هفته آینده خوشبین هستند.

خوش‌بینی تحلیلگران

بارت مِلِک، تحلیل‌گر بخش اوراق بهادار در این مورد می‌گوید: من نسبت به حرکت رفت و برگشتی طلا بسیار کنجکاو هستم، حرکتی که بر خلاف تحرکات ریسکی روزهای گذشته رخ می‌دهد. ملک در این باره می‌گوید، این موضوع که نرخ‌های بهره همچنان در سطح پایینی باقی خواهند ماند، به این دلیل که ریکاوری تمام عیار اقتصادی هنوز دور از دسترس است، پشتیبان قیمت طلا است. او معتقد است که امیدواری عمومی نسبت به عملکرد خوب اقتصادی وجود دارد. این موضوع برای قیمت طلا مناسب نیست، اما موضوع مهم اینجاست که تضمینی برای عملکرد خوب اقتصاد در بلند مدت نیز وجود ندارد.  به نظر می‌آید یکی از عوامل مهم در پشتیبانی از قیمت طلا در میان مدت را باید در اتفاقاتی دانست که منجر به پایین ماندن نرخ بهره خواهد شد. پایین بودن نرخ بهره می‌تواند هزینه فرصت نگهداری طلا را کاهش دهد و در نتیجه موجب افزایش تقاضا و افزایش قیمت این فلز گرانبها شود. اجماعی بین تحلیلگران وجود دارد که احتمال رشد اقتصادی قدرتمند برای ایالات‌متحده پایین است و منطبق با این اتفاق رکوردزنی بدهی‌ها و احتمالا کاهش بیشتر نرخ مالیات در آمریکا، در نهایت منجر به پایین ماندن نرخ‌های بهره در بلند مدت باشد. این در حالی است که یکی از مهم‌ترین اتفاقات هفته آینده که بر بازار طلا نیز تاثیر خواهد گذاشت تصمیم‌گیری سه بانک مرکزی مهم برای نرخ بهره است.

تمرکز بر بانک‌های مرکزی

مهم‌ترین و شاید تاثیرگذارترین خبر در هفته آینده، برنامه ریزی سه بانک مرکزی مهم در دنیا درباره تصمیم‌گیری راجع به نرخ بهره است. بانک ژاپن (BoJ) احتمالا خبر خود را در روز دوشنبه اعلام می‌کند و بانک کانادا (BoC) نیز در پی آن و در روز چهارشنبه و نهایتا بانک مرکزی اروپا (ECB) در روز پنج‌شنبه تصمیم خود را درباره نرخ بهره اعلام خواهند کرد. تمایل کلی درباره تصمیم این بانک‌ها در بین تحلیلگران، نرخ بهره کاهشی است. موضوعی که می‌تواند برای قیمت طلا نیز مناسب باشد.  کارولین بین، اقتصاددان در مصاحبه با سایت کیتکو در این باره اظهار کرد: سرمایه‌گذاران و مبادله‌گران در بازار طلا نهایتا نیاز دارند تا بدانند که تصمیم بانک‌های مرکزی دیگر درباره نرخ بهره چه خواهد بود. حتی اگر در کوتاه مدت سیاست‌های انبساطی اجرا نشود، اما همچنان فضای کلی بازارها نسبت به نرخ بهره تمایل به سیاست‌های کاهشی است، موضوعی که می‌تواند فاکتور مهمی در پشتیبانی از قیمت طلا باشد. تحلیلگران دیگر نیز معتقدند که تمایل بیشتر بازارها به سمت کاهشی بودن نرخ بهره می‌تواند طلا را به سمت سطوح قیمتی بالاتری ببرد و این موضوع نیز بسیار پر اهمیت است که سرمایه‌گذاران هوشیارانه به اطلاعات جدیدی که در بیانیه‌های بانک‌های مرکزی می‌آید، توجه داشته باشند. هان‌تان، تحلیلگر بازار در FXTM، درباره تصمیم این سه بانک در هفته آینده می‌گوید که اجماع بازار بر این است که هر سه بانک مرکزی گفته شده، سیاست‌های پولی خود را بدون تغییر باقی بگذارند.

تان درباره تصمیمات احتمالی بانک‌های مرکزی و ریسک‌های مربوط به آن اظهار کرد: چشم‌اندازهای اقتصادی که توسط برخی از بانک‌های مرکزی مهم جهان ارائه شده است، می‌تواند اطلاعات بیشتری را به بازارها تزریق کند و همچنین سرمایه‌گذاران را درباره مقدار ریسکی که در آینده‌ای نزدیک در معرض آن قرار دارند، آگاه کند.‌ همچنین در کنار تصمیم‌گیری سه بانک مرکزی مهم در جهان، صندوق بین‌المللی پول نیز چشم‌انداز اقتصادی خود را منتشر خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید