طرح جایگزینی موتورهای برقی با بنزینی + جزئیات

کدخبر: ۳۲۱۸۹۶
اقتصاد نیوز: یکی از هدف‌گذاری‌های دولت، برقی‌ کردن موتورسیکلتها در کلان شهرهاست که اگر اجرایی شود، منفعت ۵ میلیون تومانی برای هر مالک موتور به همراه خواهد داشت.
طرح جایگزینی موتورهای برقی با بنزینی + جزئیات

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از  ایسنا، ایران در حال حاضر مونتاژکننده موتورسیکلت‌های برقی شناخته شده که حدود ۲۰ درصد آن تولید داخل و مابقی کاملا وارداتی است. به‌طور کلی استقبال از موتورسیکلت‌های برقی در ایران چندان زیاد نیست که عمدتا دلیل آن بالا بودن قیمت موتورسیکلت‌های برقی و باتری‌ آن‌ها اعلام می‌شود؛ چراکه در این نوع موتورها پنج تا شش باتری استفاده می‌شود و قیمت باتری‌ها هم بیش از سه میلیون تومان است.

البته قیمت موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورسیکلت‌های برقی چندان تفاوتی ندارد؛ بنابراین تاکنون به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین و استهلاک کم موتورسیکلت‌های بنزینی، مردم از موتورسیکلت‌های برقی استقبال نمی‌کردند. پس از سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت این فراورده نفتی، بی‌شک موتورهای برقی مورد توجه بیش‌تری قرار می‌گیرد و این در حالی است که  رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران چندی پیش اعلام کرده که برای تولید موتورسیکلت‌های برقی طرح و ایده‌های جدیدی ارائه شده که طبق این طرح‌ها می‌توان طی دو سال ۸۰ درصد موتورهای فرسوده را با موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کرد.

موتورسواران چگونه سود می‌برند؟

با اجرای چنین طرحی تولیدکنندگان موتورسیکلت برقی می‌توانند در مدت دو سال، سه میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده را جمع‌آوری و با موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کنند. در این میان، وزارت نیرو اعلام آمادگی کرده است و با توجه به این‌که این نوع وسیله نقلیه روزانه ۲۰۰ کیلومتر می‌پیماید و سالانه ۲۱۰۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند که هزینه آن ۶ میلیون تومان می‌شود، با اجرای این طرح،  هزینه برق مصرفی آن حدود ۶۰۰ هزار تومان در سال خواهد بود و از این محل هر دارنده موتور ۵ میلیون تومان در سال منفعت می‌برد.

هم‌چنین سالانه ۲۱۰۰ لیتر بنزین به ازای هر دستگاه موتورسیکلت کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت که این بنزین را می‌توان صادر کرد. براساس آمار، پیاده‌سازی این طرح برای ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در تهران حدود ۱.۵ میلیون تن آلایندگی از فضای شهر را کاهش خواهد داد.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید