شاخص دلار در نخستین دور از معاملات هفتگی ثابت ماند

کدخبر: ۳۲۱۹۱۹
اقتصاد نیوز: روند صعودی اخیر دلار به دنبال آشکار شدن نشانه هایی از عدم تمایل بانک مرکزی آمریکا برای کاهش بیشتر نرخ بهره متوقف شد. در حوزه تجاری نیز پس از هفده ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ انتظار می‌رود که رشد اقتصادی هر دو کشور تحت تاثیر این آتش‌بس موقت افزایش پیدا کند. چین پذیرفته است تا در ازای برداشته شدن تعرفه اضافی بر روی محصولات وارداتی این کشور از آمریکا، خرید بیشتری از آمریکا داشته باشد تا کسری تراز حساب تجاری دو کشور به نفع آمریکا کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر در خاورمیانه اگر چه از شدت تنش‌ها به میزان قابل توجهی کاسته شده است اما برخی ریسک ها هنوز به قوت خود باقی مانده‌اند. ژاپن اعلام کرده است که قصد دارد ناو نظامی به منطقه برای محافظت از کشتی های تجاری خود اعزام کند و کره جنوبی نیز از رایزنی با طرف ها برای بررسی اقدام مشابه خبر داده است.

در لیبی نیز به دنبال تشدید منازعات داخلی، تولیدات نفتی تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.

کریس وستون، استراتژیست ارزی در موسسه "پپر استون" گفت: معامله گران تشنه شنیدن اخبار خوب از نقاط مختلف هستند و فکر می کنم که بدون یک خبر خوب دیگر، شاهد صعود بزرگی برای دلار نخواهیم بود.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افزایش ۰.۰۰۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۳۵۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۲۷ دلار اعلام شد.

روابط آمریکا با اروپا نیز سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود. برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع آمریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است.

جولیان امانوئل، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه " بی تی جی" گفت: نگاه معامله‌گران اکنون به خاورمیانه و چین دوخته شده است. در خصوص چین اطمینان خاطر بیشتری وجود دارد و احتمالا به دنبال امضای فاز نخست توافق تجاری، رشد اقتصادی این کشور تقویت خواهد شد.

در آخرین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۰۴ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۹۲ دلار مبادله شد. یورو با وجود صعود ۰.۰۲ درصدی، در محدوده کانال ۱.۱۰ باقی ماند و به ۱.۱۰۹۸ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا در سطح ۱.۳۰۶۳ دلار کانادا باقی ماند. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۶۷ دلار سنگاپور مبادله شد.

تحولات انگلیس نشان می‌دهد که باید منتظر اتخاذ موضع سرسختانه تر از طرف لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات بود. احتمالا انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود. با این حال برخی از مسئولین اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند. ساجد جاوید، وزیر دارایی انگلیس وعده داده است که به زودی رشد اقتصادی انگلیس دو برابر خواهد شد.

اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا با تغییر موضعی آشکار گفته است که اتحادیه اروپا شاید مهلت زمانی مذاکرات با انگلیس را تمدید کند. موضع گیری جدید مقامات مالی و دارایی انگلیسی نیز نشان می دهد که بودجه سال ۲۰۲۰ متمرکز بر تقویت زیرساخت‌ها و افزایش هزینه های دولتی در بخش های آموزشی و درمانی خواهد بود که به معنای در نظر گرفتن یک دوره گذار طولانی برای برگزیت خواهد بود.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۱۱۰.۱۷۴۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۲۲ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۸۴۳۷ یوان چین اعلام شد.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید