وزیر اقتصاد خبر داد؛ کاهش 30 درصدی ارزش صادرات و افزایش 20 درصدی وزن کالاهای صادراتی ایران

کدخبر: ۳۲۲۳۴۰
اقتصادنیوز: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:انتظار نداریم که نظام بانکی مسوولیت انتقال اقتصاد ایران از سنتی به هوشمند را برعهده بگیرد ولی نظام بانکی می تواند اهرم این موضوع باشد.
وزیر اقتصاد خبر داد؛ کاهش 30 درصدی ارزش صادرات و افزایش 20 درصدی وزن کالاهای صادراتی ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، فرهاد دژپسند بعدازظهر امروز (چهارشنبه) و در سومین نشست ملی شو بانک ملی ، استفاده از فناوری های نوین، دانش بنیان کردن امور در کنار استفاده از سرمایه های مادی و انسانی را ٣ مولفه اقتصاد هوشمند عنوان کرد.

وی گفت: در اقتصاد مقاومتی باید در کنار خلق منابع، هزینه ها را هم کاهش دهیم.

وی افزود: براساس گزارشات نهادهای بین المللی، ٧ هزار میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی چین و ٢٦ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ٢٠٣٠ ناشی از استفاده از هوش مصنوعی خواهد بود.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: اگر فناوری زنجیره بلوک جای خود را در نظام بانکی پیدا کند، تا ٧٠ درصد ظرفیت کاهش هزینه های بانکی را در پی خواهد داشت.

دژپسند گفت: استفاده از فناوری های نوین و هوش مصنوعی با توسعه مشتریان و تنوع خدمات بانکی می تواند ٣٠ تا ٥٠ درصد درآمدهای بانک ها را بالا برد.

وی تصریح کرد: با استفاده از هوش مصنوعی در عملیات فناوری اطلاعات ٢٠ تا ٢٥ درصد هزینه های کاهش می یابد و ١٣ درصد نیز تولید محصول جدید کاهش خواهد یافت.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه هوش مصنوعی ١٧ درصد درآمد بیشتری خواهند داشت و خاطر نشان کرد: هوش مصنوعی ٣٦٠ هزار ساعت از فعالیت پیشخوان بانک ها را کاهش خواهد داد.

دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود افزود: انتظار نداریم که نظام بانکی مسوولیت انتقال اقتصاد ایران از سنتی به هوشمند را برعهده بگیرد ولی نظام بانکی می تواند اهرم این موضوع باشد.

وی اظهار داشت: نظام بانکی شعبه محور هزینه ای ٤ دلاری، تلفن محور ٣.٧٥ دلاری و موبایلی تنها ٠.٨ دلاری دارد و اگر هوشمند شود، از این رقم هم هزینه کمتری خواهد داشت.

وزیر اقتصاد تصریح کرد : در ١٠ ماهه گذشته حجم تجارت خارجی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با وجود تمامی تحریم ها و محدودیت ها کاهش مختصری داشته که آن هم بیشتر ناشی از کاهش ٣٠ درصدی نرخ پایه های صادراتی است اما از نظر وزنی صادرات ٢٠ درصد رشد یافته است.

وی افزود: سرمایه گذاری خارجی در ٩ ماهه امسال هم ٣٢ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید