گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ ناکامی دوباره دلار و سکه در مرزشکنی

کدخبر: ۳۲۲۵۴۹
اقتصادنیوز؛ روز گذشته پنجشنبه 3 بهمن‌ماه 1398 نرخ‌ها در بازار طلا و ارز تهران افزایشی شدند اما همچنان این جابه‌جایی‌های قیمتی در دامنه‌ای محدود رخ می‌دهد و مرزهای مقاومتی به شکل موثری شکسته نشده‌اند. امروز دلار آمریکا در محدوده 13500 تومانی جابه‌جا شد و نتوانست از این محدوده مقاومتی بالاتر رود و محدوده 13600 تومانی را تجربه کند. سکه طرح جدید هم به رغم صعود تا سقف محدوده 3.8 میلیون تومانی، نتوانست با مرزشکنی وارد محدوده 4 میلیون و 900 هزار تومانی شود. همچنین مثقال طلای آبشذده دوباره به سمت میانه کانال 2.1 میلیون تومانی پیشروی کرد اما در محدوده مقاومتی 2 میلیون و 150 هزار تومانی باقی ماند.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ ناکامی دوباره دلار و سکه در مرزشکنی

به گزارش اقتصادنیوز؛ در آخرین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی افزایشی شد و به کانال 4 میلیون و 900 هزار تومانی نزدیک شد. روز پنج شنبه، فلز گران بهای داخلی 15 هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای 4 میلیون و 890 هزار تومان رسید. علی رغم ثبت این رشد، بازدهی هفتگی سکه مثبت نشد و این فلز گران بها 2 دهم درصد از ارزش خود را طی هفته گذشته از دست داد. این در حالی بود که در تمام طول دی ماه، بازدهی هفتگی سکه مثبت ثبت شده بود و آخرین بار در هفته منتهی به 23 آذر بود که این فلز گران بها رشد منفی را تجربه کرده بود.

عده ای از فعالان این اتفاق را جدی گرفته بودند و از ادامه افت بیشتر قیمت سخن می گفتند، حال آنکه دسته دیگری افت هفته گذشته را تنها اصلاحی موقت می دانستند.

 در این  میان، گروهی از فعالان نیز اعتقاد داشتند، مهم نیست که علامت بازدهی سکه مثبت یا منفی شده باشد،؛ آنچه از نظر این دسته از اهمیت بیشتری برخوردار بود، کاهش دامنه نوسانات در دو بازار ارز و سکه بود. از نظر آن ها، وقتی سطح بازدهی حتی به یک درصد نمی رسد، نمی توان از تغییر انتظارات در بازار سخن گفت، ولی زمانیکه بازار یک هفته تمام جسارت عبور از مرز 4 میلیون و 900 هزار تومانی را از خود نشان نمی دهد و هم زمان در برابر پایین تر رفتن از مرز 4 میلیون و 800 هزار تومانی مقاومت می کند، این موضوع نشان می دهد که دامنه نوسانات بازار سکه کاهش پیدا کرده و قیمت توان افزایش یا کاهش خاصی ندارد. از نظر این گروه بازار در وضعیت متعادل قرار گرفته است و تا زمانی که این تعادل شکسته نشود، نمی توان از تغییر انتظارات سخن گفت یا انتظار افزایش یا کاهش خاصی را داشت. در چنین شرایطی، به نظر می رسد آنچه برای دسته زیادی از معامله گران اهمیت دارد،‌ واکنش بازار به سطح مقاومتی 4 میلیون و 900 هزار تومانی است و تا زمانی که سکه از آن عبور نکند، نمی توان از تقویت انتظارات افزایشی در بازار سخن گفت.

هفته گذشته در بازار دلار نیز وضعیت متعادلی برقرار بود و قیمت در دامنه محدودی تغییرات خود را به ثبت رساند. کف قیمت دلار شاخص ارزی در هفته گذشته 13 هزار و 420 تومان بود و سقف قیمت نیز در آخرین روز هفته به ثبت رسید. روز پنج شنبه شاخص ارزی 60 تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای 13 هزار و 530 تومان رسید. به این ترتیب، می توان گفت در بازار ارز نیز قیمت در یک دامنه محدود گرفتار بود؛ نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز به کاهش نوسانات بازار ارز و سکه اشاره کرده است. به گزارش ایسنا، کشتی آرای گفت: در حالی که قیمت جهانی طلا نوسان چندانی نداشته است، ایام فاطمیه، شرایط جوی و سردی هوا و بارش‌ها نیز سبب شده تا بازارها کمی خلوت‌تر و دادوستدها کمتر باشد؛‌ نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران برای هفته آینده پیش‌بینی کرد: با  توجه به اقداماتی که بانک مرکزی انجام داده و برنامه‌ریزی کرده است، قیمت ارز در همین محدوده خواهد ماند و به تبع بازار سکه و طلا نیز متعادل پیش خواهد رفت.

در حالی که کشتی آرای انتظار ادامه تعادل قیمت ها در بازار را دارد، عده ای از فعالان اعتقاد داشتند، رشد روز آخر دلار اهمیت زیادی داشت. از نظر آنها، این افزایش از آن جهت که منجر به شکست مرز 13 هزار و  500 تومانی شد، مهم بود و ممکن است در ابتدای هفته جاری منجر به ورود خریداران فنی به بازار ارز شود. در این میان، عده دیگری از فعالان باور داشتند با افزایش فعالیت بازارساز قیمت در ابتدای هفته راه کاهشی را در پیش خواهد گرفت.

 

نرخ‌های امروز در بازار طلا و ارز تهران به شرح زیر است:

عنوان

قیمت امروز

بالاترین

پایین‌ترین

دلار آمریکا در بازار آزاد

13.590

13.520

دلار صرافی ملی

13.000

12.900

یورو صرافی ملی

14.500

14.400

نرخ حواله درهم امارات

3.700

3.680

سکه طرح جدید

4.890.000

4.865.000

سکه طرح قدیم

4.875.000

نیم‌سکه

2.470.000

ربع سکه

1.470.000

سکه گرمی

920.000

مثقال طلای آب‌شده

2.159.000

2.147.000

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید