افزایش تقاضا برای خرید دلار با نگرانی از شیوع ویروس جدید

کدخبر: ۳۲۲۶۱۳
اقتصاد نیوز: با نگرانی از شیوع ویروس جدید در شرق آسیا، تقاضا برای خرید دلار بالا رفته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛  پس از آن که انتشار یک بیماری ویروسی مسری جدید در چین جان چندین نفر را گرفت و گزارشاتی از ابتلا به این بیماری در برخی کشورهای همسایه چین نیز گزارش شد، دلار دست به پیشروی در برابر رقبای خود زد.

تارو ساساکی، مسئول بخش مطالعات ژاپن در بانک " جی پی مورگان" گفت: نگرانی از شیوع ویروس جدید بیش از همه اقتصاد مالزی و هنگ کنگ را تحت تاثیر قرار خواهد داد که جز مقاصد نخست گردشگران چینی هستند. با این حال انتشار بیماری متوقف نشود، سنگاپور، تایلند، فیلیپین، ژاپن، کره جنوبی و همه شرق آسیا با کاهش درآمدهای گردشگری خود مواجه خواهند شد.

در اروپا نیز به نظر می رسد که با نزدیک شدن برگزیت به سرانجام خود و بازگشت رشد اقتصادی کشورهای اروپایی به محدوده معقول، بانک مرکزی اروپا سایتس پولی خود را تغییر زیادی نخواهد داد.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفته است که این بانک در سیاست گذاری پولی خود اتوماتیک‌وار عمل نخواهد کرد و داده‌ها و پیش‌بینی‌ها از وضعیت منطقه یورو هستند که مسیر حرکت بعدی را مشخص خواهند کرد.

در حوزه برگزیت نیزپس از آن‌که مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد و ملکه و نخست وزیر نیز لایحه نهایی را تایید کردند، برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک تر شد هر چند که هنوز برخی از مسئولین اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند.

هنوز مشخص نیست که با توجه به روند خروج شرکت های بزرگ بین‌المللی از انگلیس به دنبال برگزیت، رشد اقتصادی این کشور چگونه خواهد بود. پیش‌تر مدیر بانک آمریکایی "جی پی مورگان" از انتقال مقر اروپایی این بانک از لندن به پاریس خبر داده بود. تاکنون صدها شرکت، بانک، صندوق سرمایه گذاری و موسسات بیمه ای برای ادامه فعالیت خود در انگلیس طبق شرایط جدید از دولت درخواست مجوز فعالیت کرده اند.

در آخرین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۷۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۶ درصد عقب نشست تا در محدوده کانال ۱.۱۰ باقی بماند و به ۱.۱۰۲۶ دلار برسد. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۱۴۱ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۱۳ دلار سنگاپور مبادله شد.

اگر چه در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد اما ممکن است رشد اقتصادی چین در صورت تشدید وضعیت فعلی مجددا کاهش پیدا کند.

چین پذیرفته است تا در ازای برداشته شدن تعرفه اضافی روی محصولات وارداتی این کشور از آمریکا، خرید بیشتری از آمریکا داشته باشد تا کسری تراز حساب تجاری دو کشور به نفع آمریکا کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر در منطقه خاورمیانه پس از تصمیم اعزام ناوهای نظامی به منطقه خلیج فارس، کره جنوبی نیز از اتخاذ تصمیم مشابهی خبر داده است. به جز ریسک های سیاسی، ریسک ارزی در منطقه کماکان به قوت خود باقی مانده است و لبنان و سوریه کماکان گرفتار بحران ارزی هستند. در لیبی نیز اختلافات داخلی شدیدا تولیدات نفتی را تحت تاثیر قرار داده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۲۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۶۸۸  واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۹۵ دلار اعلام شد.

روابط آمریکا با اروپا نیز سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع آمریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است.

طبق گفته یک منبع دیپلماتیک، ترامپ در گفتگو با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه موافقت کرده است تا دو طرف فعلا تهدیدات متقابل تعرفه ای خود را عملی نکنند.

استفان اینس، استراتژیست بازارهای آسیایی در موسسه " اکسی تریدر" گفت: نرخ برابری ارزهای اروپایی در برابر دلار به رشد اقتصادی جهان حساسیت دارد و خوش بینی به حل و فصل اختلافات تجاری باعث تقویت موضع ارزهای اروپایی در برابر اسکناس سبز خواهد شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۹.۲۸۷۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۶۴۸ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۳۶۹ یوان چین اعلام شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید