تاثیر کرونای جدید بر بازار نفت

کدخبر: ۳۲۲۶۲۰
اقتصاد نیوز: بهای معاملات آتی نفت روز جمعه تحت تاثیر نگرانی‌ها از انتشار ویروس کرونا در چین و آسیب دیدن تقاضا برای نفت، به شدت کاهش پیدا کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۴۰ سنت معادل ۲.۵ درصد کاهش پیدا کرد و در ۵۴ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص قیمت نفت آمریکا برای کل هفته ۷.۵ درصد کاهش پیدا کرد که بزرگترین کاهش این معاملات از ماه مه بود.

بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و ۳۵ سنت معادل ۲.۲ درصد کاهش پیدا کرد و در ۶۰ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۶.۴ درصد کاهش نشان داد.

 کمیسیون بهداشت ملی چین روز جمعه ابتلای بیش از ۸۰۰ نفر به ویروس کرونا که بیماری شبیه سندرم حاد تنفسی یا سارس است را تایید کرد. شمار تلفات این ویروس کرونا به ۲۶ نفر افزایش پیدا کرده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا دومین مورد ابتلا به این ویروس کرونا را تایید کرد. مواردی هم در کشورهای دیگر گزارش شده‌اند اما سازمان جهانی بهداشت پنج شنبه گذشته اعلام کرد هنوز زود است وضعیت اضطراری سلامتی جهانی اعلام شود.

کارلوس آلبرتو دی کاسا، تحلیلگر ارشد شرکت "اکتیو ترید" در یادداشتی نوشت: در چند روز گذشته قیمت نفت تحت تاثیر شیوع این بیماری به مدت چهار روز متوالی کاهش پیدا کرده است زیرا سرمایه‌گذاران احتمال مازاد عرضه در چند ماه آینده را پیش بینی می‌کنند به خصوص که آمار هفتگی اخیر هم رشد ذخایر بنزین آمریکا را نشان داد. بعلاوه اندکی نگرانی نسبت به تاثیر اپیدمی چین روی تقاضا برای نفت وجود دارد. هر چند که در این مرحله نمی‌توان دریافت که نگرانی مذکور قابل توجیه است و روی تقاضا برای نفت تاثیر خواهد گذاشت یا خیر.

قیمت نفت پس از گزارش شرکت خدمات انرژی "بیکرهیوز" که نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۴ ژانویه، سه حلقه افزایش پیدا کرده و به ۶۷۶ حلقه رسیده است، پایین ماند. شمار دکلهای حفاری در مدت مشابه سال گذشته ۸۶۲ حلقه بود.

چین سفر به داخل یا خارج از شهر ووهان که نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا ماه گذشته در آنجا مشاهده شد، را محدود کرده است.

سازمان جهانی بهداشت به دلیل شیوع این ویروس کرونا وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام نکرده اما این اپیدمی را وضعیت اضطراری چین توصیف کرده است.

با وجود اختلال در تولید نفت لیبی، نگرانی‌ها نسبت به وجود مازاد عرضه، به اضطراب سرمایه‌گذاران این کالا اضافه کرده است.

بر اساس گزارش مارکت واچ، نگرانی‌ها نسبت به شیوع این آنفولانزای آسیایی در حالی جدی شده که چین به تازگی گزارش اقتصادی منتشر کرد که نازل‌ترین نرخ رشد اقتصادی این کشور در سالهای اخیر را نشان داد و به نگرانی‌ها نسبت به دورنمای تقاضای این کشور برای نفت اضافه کرد.

در این بین بازارهای نفت اخبار دیگر در بخش عرضه و تقاضا را دنبال می‌کنند که در ادامه برخی از آنها مرور می‌شوند:

درخواست رییس بانک مرکزی لیبی برای رفع مسدودیت بنادر نفتی

رییس بانک مرکزی لیبی با هشدار نسبت به کمبود بودجه در سال ۲۰۲۰ به دلیل مختل شدن صادرات نفت، خواستار رفع مسدودیت بنادر نفتی بزرگ این کشور شد.

دولت فیاض السراج، نخست وزیر لیبی نسبت به بروز فاجعه در صورت عدم رفع محاصره بنادر توسط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر هشدار داده است. در نتیجه اقدامات وی، تولید نفت لیبی از ۱.۲ میلیون بشکه در روز تقریبا به صفر رسیده است.

مقامات شرق لیبی معترض هستند که از درآمدهای نفتی بهره نمی‌برند اما مقامات طرابلس این اتهامات را رد و اعلام کرده‌اند که بخشی از منابع بانک مرکزی در طرابلس در اختیار شرق قرار گرفته است.

دبیرکل اوپک: هنوز زود است درباره تمدید توافق اوپک پلاس صحبت شود

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک اظهار کرده که هنوز زود است درباره احتمال تمدید توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس تا پایان سال میلادی جاری صحبت شود.

این پیمان در سه ماهه نخست سال اجرا شده و پس از مارس منقضی می‌شود.

عربستان سعودی: همه گزینه‌ها در دیدار اوپک پلاس روی میز است

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد که در دیدار رسمی اوپک پلاس که اوایل مارس برگزار می‌شود همه گزینه‌ها از جمله تمدید مدت اجرای محدودیت کاهش تولید روی میز است اما هنوز زود است درباره ضرورت کاهش بیشتر تولید صحبت شود.

وی گفت: من اکنون نمی‌توانم درباره ضرورت کاهش بیشتر تولید قضاوت کنم زیرا هنوز وضعیت توازن بازار در ژانویه و فوریه را ندیده‌ام.

اوپک پلاس در دسامبر موافقت کرد از اول ژانویه تا پایان مارس ۵۰۰ هزار بشکه در روز دیگر به میزان کاهش تولید خود اضافه کرده و آن را به ۱.۷ میلیون بشکه در روز برساند.

شاهزاده عبدالعزیز اظهار کرد که هدف اوپک پلاس کاهش میزان رشد فصلی ذخایر نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ است.

اوپک پلاس قرار است در روزهای پنجم و ششم مارس در وین به منظور بازنگری سیاست تولید خود دیدار کند.

کاهش هفتگی ذخایر نفت آمریکا

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت خام و سوختهای تقطیری آمریکا در هفته گذشته کاهش پیدا کرد در حالی که ذخایر بنزین برای یازدهمین هفته متوالی رشد کرد.

ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۷ ژانویه ۴۰۵ هزار بشکه کاهش پیدا کرد که کمتر از کاهش یک میلیون بشکه‌ای پیش بینی شده از سوی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز بود.

ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل معاملات آتی نفت آمریکا است ۹۶۱ هزار بشکه کاهش پیدا کرد و به ۳۴.۹ میلیون بشکه رسید که پایینترین حد از نوامبر ۲۰۱۸ بود.

واردات نفت آمریکا در مدت مذکور ۵۳ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و فعالیت پالایشگاههای نفت به میزان ۱۱۶ هزاربشکه در روز کاهش داشت.

ذخایر بنزین در آمریکا ۱.۷ میلیون بشکه رشد کرد و به رکورد ۲۶۰ میلیون بشکه رسید. ذخایر سوختهایی نظیر دیزل و نفت کوره ۱.۲ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و به ۱۴۶ میلیون بشکه رسید.

آمریکا جای نفت روسیه را در بلاروس می‌گیرد

خبرگزاری بلتای بلاروس الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس اظهار کرد این کشور به دنبال منابع جایگزین نفت روسیه بوده و سرگرم مذاکره با آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در خصوص تامین نفت است.

بلاروس و روسیه در خصوص قرارداد تامین نفت در سال میلادی جاری به توافق نرسیده‌اند و این امر باعث شده که روسیه عرضه نفت به پالایشگاههای بلاروس را متوقف کند؛ با این حال بخشی از عرضه خود را در چهارم ژانویه احیا کرد.

طبق گزارش خبرگزاری اینترفکس، لوکاشنکو پیشنهاد کرده است دور جدید از مذاکرات با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به منظور حل اختلاف بر سر تامین نفت برگزار شود.

خبرگزاری بلتای بلاروس به نقل از الکساندر لوکاشنکو نوشت: من نمی‌خواهم آخرین رییس جمهور بلاروس باشم و سرگرم مذاکره با آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای تامین نفت هستم.

روسیه آمریکا را تهدیدی برای نفوذ انرژی خود در اروپا می‌بیند به خصوص که تولید نفت و گاز شیل آمریکا رونق پیدا کرده است.

قرار است مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا قرار است به زودی به بلاروس سفر کند که سفر بالاترین مقام آمریکایی به این کشور در بیش از دو دهه گذشته است.

گویان به دنبال شرکت نفتی برای تجارت نفت

یکی از مقامات وزارت انرژی گویان اعلام کرد دولت این کشور قصد دارد جست و جو برای شرکت نفتی یا شرکت بازرگانی برای تجارت نفت خام این کشور را آغاز کند.

کنسرسیومی که در راس آن شرکت اکسون موبیل قرار دارد، پس از انجام ۱۵ اکتشاف نفتی در سالهای اخیر، ماه میلادی گذشته تولید نفت در این کشور را آغاز کرد و دولت گویان هم قرار است سهمی از این نفت شیرین و سبک را دریافت کند. انتظار می‌رود تولید نفت اقتصاد گویان را که یک کشور فقیر با کمتر از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت است، متحول کند.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید