ارسال گزارش نهایی سیلاب‌های اخیر به رئیس‌جمهور؛ پاسخ کارشناسان به 110 پرسش حسن روحانی

کدخبر: ۳۲۲۸۲۲
اقتصادنیوز: محمود نیلی احمد آبادی در نشست خبری امروز که به منظور ارائه گزارش سیلاب (پاسخ به سوالات رئیس جمهور درباره سیلاب‌های سال ۹۷ و ۹۸) برگزار شد، با تاکید بر اینکه پاسخ نهایی به ۱۱۰ سوال رئیس جمهور امروز ارسال شد، گفت: اولین گزارش سیلاب که به نوعی روایت سیل بود چند ماه پیش برای رئیس جمهور ارسال شد و امروز نیز پاسخ‌های ۱۱۰ سوال رئیس جمهور توسط هیات بررسی سیلاب‌های اوایل سال تهیه و به رئیس جمهور ارسال شد. البته خود هیات بررسی سیلاب‌های اخیر در عمل به دلیل تشکیل کارگروه آموزش و منابع انسانی ۱۷ سوال دیگر به مجموع سوالات رئیس جمهور اضافه کردند و در مجموع ۱۲۷ سوال پاسخ داده شد.
ارسال گزارش نهایی سیلاب‌های اخیر به رئیس‌جمهور؛ پاسخ کارشناسان به 110 پرسش حسن روحانی
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا وی در ادامه با تاکید بر اینکه ۷۰۸ نفر از اعضای هیات علمی، پژوهشگران و دانشمندان در تهیه گزارش سیلاب‌های اخیر همکاری کرده‌اند، اظهار کرد: در مجموع ۴۳۰ جلسه در بین کارگروه‌ها و هیات، ۲۴۹ جلسه با سازمان‌های مختلف و ۷۸ بازدید میدانی نیز به منظور تهیه گزارش سیلاب انجام گرفته است. حتی در سیل اخیر سیستان و بلوچستان نیز هیاتی را اعزام کردیم و یافته‌های این هیات در سیل اخیر مورد بررسی قرار گرفت تا ببینیم آیا این یافته‌ها می‌تواند اهمیت داشته باشد یا نه؟

رییس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها تاکید کرد: گزارش نهایی ارائه شده به رئیس جمهور ۳۱۰ صفحه است. البته کل گزارش تفصیلی کارگروه‌های این هیات حدود ۷۶۰۰ صفحه است که در آینده نزدیک یک گزارش نهایی نیز از این گزارش منتشر خواهیم کرد که محتوای گزارش پاسخ به سوالات باشد، ولی تحلیل‌های اضافی نیز بر آن اضافه خواهد شد تا مطلب روان‌تری در اختیار امور قرار بگیرد.

دکتر نیلی خاطرنشان کرد: در تهیه گزارش سیلاب‌های اخیر ما دو نشست بین‌المللی، یک نشست با سازمان WHO و یک نشست نیز با اسکاپ برگزار کردیم که نتایج خوبی از این دو نشست بین‌المللی حاصل شد.

رئیس دانشگاه تهران استفاده از تکنولوژی‌های نوین در تهیه گزارش نهایی سیلاب‌های اخیر را نیز یکی از مزیت‌های این گزارش عنوان کرد و گفت: ما یک سیستم یکپارچه برای مستندسازی اطلاعات هیات تشکیل دادیم که بیش از ۵۰۰۰ رکورد در آن ثبت شد و گزارشات تمام دستگاه‌ها در این سیستم مدیریت دانش بارگذاری شد و حتی با دستگاه‌های مختلف مکاتبه کردیم که آیا اجازه می‌دهند اطلاعات آنها در اختیار عموم قرار بگیرد که اغلب با انتشار آن موافقت شد.

وی ادامه داد: هیات بررسی سیلاب‌های اخیر با دقت، وسواس و تشکیل شبکه‌ای دقیق موضوع سوالات و بحث‌های مربوط به سیل را بررسی کرد و این گزارش امروز به رئیس‌جمهور ارسال شد که مبتنی بر یافته‌های دقیق است و مبنای بسیاری از اطلاعات مواردی است که از دستگاه‌ها دریافت کردیم و به جز کار کارگروه اجتماعی و فرهنگی که پیمایشی در سطح ملی انجام داد، در اطلاعات دریافتی هیات از دستگاه‌ها تفاوت‌هایی وجود داشت که ما سعی کردیم این اطلاعات را راستی آزمایی کنیم و در نهایت آماری را انتخاب کردیم که از جایگاه سازمانی بیشتر قابل قبول بود.

رییس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها تصریح کرد: ما برای اینکه مطمئن شویم گزارش این هیات کمترین کاستی‌ها را دارد، قبل از ارسال به رئیس جمهور به همه دستگاه‌ها و نهادهای علمی این گزارش را ارسال و نظریات آنها را دریافت کردیم که البته برخی از موارد نیز ارسال شد و لذا گزارش ارسالی با اطمینان بیشتر نوشته شده است و گزارش امروز خلاصه مدیریتی یا خلاصه یافته‌های هر یک از کارگروه‌های مستقل هیات است که سعی شده به همه سوالات رئیس جمهور پاسخ داده شود و در ادامه نیز هیات این موضوع را که چگونه می‌تواند اجرایی‌شدن یافته‌ها را دنبال کند، مد نظر قرار داده است.

دکتر نیلی خاطرنشان کرد: ما در تهیه گزارش نهایی سیلاب‌ها کاستی‌ها و نقص‌هایی را از سوی دستگاه‌ها دریافت کردیم که البته قصد عنوان آن را ندارم، اما در خصوص انتشار عمومی این گزارش منتظر نظر رئیس جمهور هستیم که این گزارش از سوی ریاست جمهوری منتشر شود یا دانشگاه تهران. ضمن اینکه در این گزارش هدف ما مچ‌گیری و بزرگنمایی ضعف‌ها و کوچک کردن قوت‌ها به هیچ عنوان نیست؛ بلکه هدف افزایش تاب‌آوری کشور در موضوعی نظیر سیل ملاک قرار گرفته است.

رییس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها همچنین به مهمترین یافته‌های هیات بررسی سیلاب‌های اخیر اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین این یافته‌ها تغییر اقلیم است که ما آن را جدی نگرفتیم و در برنامه‌ریزی‌های ما این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است. در حالی‌که جهان امروزه با پدیده تغییر اقلیم مواجه است که می‌تواند به خشکسالی و یا حتی شدت بارش‌ها منجر شود. بنابراین ضروری است که در سیاست‌گذاری‌های ما بحث تغییر اقلیم مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ارتقای جایگاه و توجه به اقتدار مدیریت بحران کشور در سطوح مختلف به‌ویژه در موضوعات بحران از جمله در سه دوره قبل، حین و بعد از وقوع بحران باید به عنوان یکی از موضوعات مهم مورد توجه مسئولان قرار بگیرد. آنچه که در حال حاضر وجود دارد، این است که در زمان وقوع بحران و کمی بعد از آن همه نسبت به موضوع اتفاق‌افتاده حساس می‌شوند؛ اما کم کم این موضوع به فراموشی سپرده می‌شود. در حالی‌که بحران محصول عملکرد ما قبل از وقوع است و حاصل سال‌ها کار نادرست ما منجر به وقوع بحران می‌شود.

وی ادامه داد: در حادثه سیلاب اخیر شاید نظر هیات بررسی سیلاب‌ها این بود که اگر منابع طبیعی و محیط زیست مهم شمرده می‌شد، بسیاری از مشکلات ناشی از سیلاب‌ها به حداقل می‌رسید. این در حالی است که تخریب محیط زیست اثر تخریبی سیلاب را نیز افزایش داد.

رئیس دانشگاه تهران بر لزوم شفاف‌سازی و بهنگام‌سازی قوانین و مقررات و همچنین دستورالعمل‌ها در کشور نیز تاکید کرد و گفت: ما در برخی از موارد و موضوعات قوانینی داریم که به درستی اجرا نمی‌شود و در برخی موارد نیز با کمبود قوانین مواجه هستیم. بنابراین باید شفاف‌سازی اساسی در این زمینه صورت بگیرد. ضمن اینکه ترمیم سرمایه اجتماعی، تقویت همبستگی ملی، ایجاد اعتماد عمومی، ارتقای سطح آگاهی عمومی و بهره‌گیری از ظرفیت مردم در بحث سیلاب‌ها و کاهش آسیب‌های آن بسیار مهم است.

رییس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها همچنین با تاکید بر اینکه چهار میلیارد تومان از بودجه پنج میلیارد تومانی سیلاب‌ها دریافت شده است، گفت: امیدواریم بودجه باقیمانده نیز تخصیص بیابد تا بتوانیم هزینه‌های بررسی این گزارش را پرداخت کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه تاثیر باروری ابرها در بررسی هیات‌ سیلاب‌های اخیر رد شد، گفت: هیات بررسی سیلاب‌های اخیر بر این باور که باروری ابرها در وقوع سیلاب‌های اوایل سال ۹۸ تاثیرگذار بوده، به نتیجه خاصی نرسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید