شیوع ویروس جدید چه تاثیری بر اقتصاد چین دارد؟

کدخبر: ۳۲۲۹۰۹
اقتصاد نیوز: رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین می‌گوید برای بررسی وضعیت دقیق اقتصاد چین پس از ویروس کرونا باید چند هفته صبر کرد.
شیوع ویروس جدید چه تاثیری بر اقتصاد چین دارد؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ مجیدرضا حریری  اظهار کرد: ویروس کرونا زمانی در چین رویت شده که در تعطیلات سال نو چینی هستیم. این تعطیلات رسما پنج روز است اما در عمل بین دو تا سه هفته اقتصاد چین در وضعیت تعطیل یا نیمه تعطیل به سر می‌برد.

به گفته وی، تا زمان پایان تعطیلات و آغاز به کار دوباره اقتصاد چین نمی‌توان تحلیل دقیقی از وضعیت اقتصادی این کشور داشت.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان این‌که امروز مدیریت دولت چین در برطرف کردن بحران‌ها خود را ثابت کرده است، توضیح داد: در تعطیلات سال نو چینی میلیاردها نفر سفر اتفاق می‌افتد که متوقف کردن یا محدود کردن آنها کاری بسیار پیچیده است. از سوی دیگر تعطیلی مراکز هنری و تفریحی در این ایام نیز اقدام دیگری بود که برای کشوری با جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر گزینه‌ای دشوار به شمار می‌رود.

حریری به سابقه ورود ویروس سارس به چین در حدود ۱۵ سال قبل اشاره کرد و گفت: این ویروس حدود یک سال طول کشید تا متوقف شود؛ از این‌رو تاثیری که بر اقتصاد چین گذاشت متفاوت بود. از سوی دیگر قدرت اقتصادی چین امروز را نمی‌توان با زمان ورود ویروس سارس مقایسه کرد. چین تاکنون توانسته این وضعیت را مدیریت کند و باید دید در روزها و هفته‌های آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که تاثیر احتمالی ویروس کرونا بر اقتصاد چین آیا می‌تواند بر همکاری‌های اقتصادی مشترک میان دو کشور نیز تاثیر بگذارد؟ اظهار کرد: ما در شرایط فعلی با توجه به تحریم‌های رخ داده با محدودیت تبادلات تجاری دو طرفه مواجه بوده‌ایم و هرچند که این کشور همچنان شریک اصلی تجاری ما به حساب آمده و در آینده نیز این روال تغییر نخواهد کرد، اما با توجه به تحریم‌ها میزان مبادلات کاهش یافته و احتمالا تاثیرپذیری ما نیز پایین‌تر خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین خاطرنشان کرد: تا پایان یافتن تعطیلات سال نو چینی و مشخص شدن میزان تاثیرگذاری تمهیدات اندیشیده شده از سوی دولت این کشور نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در این رابطه داشت.

به گزارش ایسنا، از روزهای قبل با اعلام مبتلا شدن تعدادی از شهروندان چینی به ویروس کرونا، دولت این کشور تمهیداتی برای محدودیت آمد و شد و مقابله با گسترش آلودگی به این ویروس در دستور کار قرار داده است.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید