از بازار مسکن چه خبر؟

کدخبر: ۳۲۲۹۱۴
اقتصاد نیوز: براساس جدیدترین گزارش‌ها تعداد معاملات مسکن در دی ماه ۹۸ با رشد ۱۲ درصدی روبرو بوده است.
از بازار مسکن چه خبر؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از میزان، قیمت مسکن در دی ماه ۹۸ با رشد ۳ درصدی نسبت به ماه قبل به رقم ۱۳ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان رسیده است.

براساس جدیدترین گزارش ارائه شده از بازار مسکن قیمت‌ها نسبت به سال گذشته رشد ۴۲ درصدی داشته است.

البته میانگین قیمت مسکن در آذر ۹۸ با رشد ۶.۸ درصدی روبرو بود و در دی ماه تا حدودی از رشد قیمت‌ها کاسته شده است.

برخی کارشناسان دلیل رشد ۶.۸ درصدی قیمت مسکن در آذر ۹۸ را تغییرات قیمت بنزین اعلام کردند با این حال در دی ماه ۹۸ اندکی از شدت رشد قیمت‌ها کم شد.

تعداد معاملات مسکن شهر تهران در دی‌ماه ۹۸ بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۶۲ فقره بوده که نسبت به ماه قبل ۱۲.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۸.۲ درصد افزایش داشته است.

در این بین ارزش معاملات بالغ بر ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده که نسبت به ماه قبل رشد ۱۴.۲ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

گزارش کلی وضعیت بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که طی ۱۰ ماهه نخست سال ۹۸ تعداد معاملات ۶۱ هزار و ۱۰۹ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۴۳.۳ درصدی مواجه شده است.

خروج از رکود بازار مسکن فعلا پیش بینی نمی‌شود

در همین راستا احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان اظهار کرد: معاملات در بازار مسکن تقریبا در رکود است و در برخی موارد چند درصدی که قیمت ها و تعداد معاملات رشد پیدا می‌کند در حد انتظارات در بازار مسکن نیست.

وی افزود: افزایش ۳ درصدی قیمت مسکن در دی ماه به دلیل نوسانات نرخ ارز و طلا رخ داده است

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: برای رونق بازار مسکن باید ابتدا سوداگری در این بخش کنترل شود و قدرت خرید کسانی که می‌خواهند مسکن را در قالب کالای مصرفی تهیه کنند افزایش یابد.

سرحدی معتقد است تا پایان سال ۹۸ نوسانات نرخ طلا و ارز تغییرات جزئی در بازار مسکن ایجاد خواهد کرد و خروج از رکود بازار مسکن فعلا پیش بینی نمی‌شود.

وی درباره اقدام ملی مسکن و تاثیر آن بر بازار اظهار کرد: در صورتی که اقدام ملی مسکن با ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان دولت عملی شود و مردم احساس کنند طبق برنامه واحد‌ها ساخته می‌شود قطعا بر بازار مسکن تاثیر گذار است.

این کارشناس بازار مسکن گفت: در بازار فعلی مسکن که قیمت‌ها با افزایش جهشی روبرو بوده اقدام ملی مسکن می‌تواند به افرادی که خواهان مسکن به عنوان کالای مصرفی هستندکمک کند تا صاحب خانه شوند.

سرحدی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن طرح خوبی در شرایط فعلی است گفت: امیدواریم که دولت توان اجرایی کردن طرح را داشته باشد که در این صورت برای قشر آسیب پذیر و نیازمند قطعا موثر واقع می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید