ویروس کرونا قیمت نفت اوپک را هم کاهش داد

کدخبر: ۳۲۲۹۱۸
اقتصاد نیوز: با پیش‌بینی کاهش تقاضا برای نفت به علت شیوع ویروس کرونا، قیمت نفت اوپک با ۱.۴ دلار کاهش ۶۳.۲۶ دلار در هر بشکه فروخته شد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبِنا، سازمان کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت خام، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج‌شنبه با ۱.۴ دلار کاهش ۶۳.۲۶ دلار فروخته شده است.

سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه ۲ بهمن برابر با ۲۲ ژانویه، ۶۴.۶۶ دلار در هر بشکه معامله شده بود. از عوامل این کاهش قیمت، پیش‌بینی بانک گلدمن ساکز بود که اعلام کرد اگر ویروس کرونا به طرز چشمگیری شیوع یابد و به سفرها و رشد اقتصادی خسارت بزند، می‌تواند تقاضا برای نفت را تا ۲۶۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و امکان کاهش ۳ دلاری قیمت نفت در بازارهای جهانی وجود دارد.

به دنبال این پیش‌بینی، قیمت نفت و به تبع آن قیمت نفت اوپک کاهش یافته است. از دیگر عوامل کاهش قیمت نیز پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی بود که اعلام کرد نگرانی در مورد مازاد عرضه در بازار در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ از نگرانی در مورد اختلال در عرضه نفت لیبی پیشی خواهد گرفت.

فاتح بیرول، رییس آژانس بین‌المللی انرژی گفت وی انتظار دارد که بازار با مازاد روزانه یک میلیون بشکه‌ای در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ مواجه شود. شنبه هفته گذشته، یک منبع آگاه در شرکت دولتی نفت لیبی گفت صادرات نفت از بنادر شرقی و مرکزی این کشور از امروز متوقف می‌شود که به خسارت ۷۰۰ هزار بشکه در روز برای این کشور منجر خواهد شد.

طی هفته گذشته، محاصره نظامی سبب تعطیلی بنادر و میادین نفتی در شرق و جنوب لیبی شد. شرکت نفت لیبی امروز اعلام کرد تولید نفت این کشور از ۱.۲ میلیون بشکه در روز در هفته گذشته به ۲۸۴ هزار و ۱۵۳ بشکه در روز، در هفته منتهی به ۲۴ ژانویه، کاهش یافته است.

اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت نظیر روسیه که به اوپک پلاس معروفند، از ابتدای ماه ژانویه، میزان تولید خود را روزانه ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دادند و توافق کردند تا این کاهش را تا پایان ماه مارس ۲۰۲۰ ادامه دهند.

 این کشورها روز پنج شنبه و جمعه (۱۴ و ۱۵ آذر) با یکدیگر دیدار و توافق کردند تا بر میزان کاهش تولید خود روزانه ۵۰۰ هزار بشکه دیگر بیفزایند و این مقدار کاهش تولید را در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ ادامه دهند.

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به ۴ بهمن به ۶۴.۸۲ دلار در هر بشکه رسید. سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

  •  
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید