گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ ادامه عقبگرد دلار و سکه

کدخبر: ۳۲۳۶۰۰
اقتصادنیوز؛ امروز یکشنبه 13 بهمن‌ماه 1398 نرخ‌ها در بازار طلا و ارز تهران به روند نزولی که از بعدازظهر روز گذشته آغاز شده بود ادامه داده اما شیب مدار کاهشی بسیار ملایم‌تر بود. امروز دلار آمریکا در بازار آزاد به کف محدوده 13500 تومانی عقل نشینی کرد و در مواردی به زیر این سطح نیز راه یافت. در بازار طلا نیز هر قطعه سکه طرح جدید که دیروز زیر مرز روانی 5 میلیون تومانی ثبت شده بود به مبلغ 4 میلیون و 980 هزار تومان کاهش یافت. همچنین هر مثقال طلای آبشده در مرز حساس 2.2 میلیون تومانی به کار خود پایان داد.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ ادامه عقبگرد دلار و سکه

به گزارش اقتصادنیوز؛ روز یکشنبه، روز کاهشی های بازار بود؛ سکه تمام بهار آزادی، از مرز روانی مهم  5 میلیون تومانی پایین تر رفت و دلار از سطح 13 هزار و 500 تومانی عقب نشست. بر اساس آخرین خبرها، ساعت 4 بعدازظهر امروز، هر سکه تمام بهار آزادی در معاملات عمده بازار سبزه میدان با قیمت 4 میلیون و 960 هزار تومان به فروش می رفت؛ این قیمت 60 هزار تومان کمتر از روز شنبه بود و موجب شد که این فلز گران بها پس از گذشت 6 روز از کانال 5 میلیونی خارج شود. روز شنبه، سکه 20 هزار تومان افت را به ثبت رسانده بود، ولی معامله گران عنوان می کردند تا زمانی که فلز گران بهای بالای مرز 5 میلیونی است، نباید انتظار افزایش شیب کاهشی قیمت را داشت. روز یک شنبه با پایین رفتن از مرز 5 میلیونی، کمی سرعت کاهش قیمت بیشتر شد، ولی باید دید آیا این مساله منجر به عقب گرد سکه تا سطح حمایتی بعدی یعنی عدد 4 میلیون و 800 هزار تومانی می شود؟ به گفته فعالان، در برابر معامله گران بازار سکه،2 عامل احتمالی افزایشی وجود دارد و دو عامل کاهشی. متغیرهای افزایشی را می توان در دو دسته، احتمال بالا رفتن طلای جهانی و حباب سکه طبقه بندی کرد. در مقابل عوامل کاهشی را می توان به دو دسته کاهش خریدهای فنی معامله گران و احتمال بیشتر  افت دلار تقسیم می کرد.

یکی از عواملی که انتظارات برای افت بیشتر قیمت دلار را میان برخی معامله گران سکه بالا برد، نزول این ارز از سطح 13 هزار و 500 تومانی بود. امروز اسکناس آبی آمریکایی، 135 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 13 هزار و 495 تومان رسید. آخرین بار چهارشنبه دوم بهمن ماه، شاخص ارزی قیمت پایین تری را به ثبت رسانده بود.

به گفته فعالان، مهم ترین عاملی که موحب شد دلار در جاده کاهشی قرار بگیرد،‌ نزول نرخ حواله درهم به زیر محدوده 3 هزار و 700 تومانی بود. گفته برخی معامله گران نشان دهنده آن بود که امروز حواله درهم تا قیمت 3 هزار و 670 تومان پایین رفت. با این سطح قیمتی درهم، ارزش دلار در بازار داخلی حتی می توانست تا نقطه 13 هزار و 470 تومانی نیز افت کند. با این حال، از نظر برخی دیگر از فعالان، کاهش قیمتی دلار ناشی از فروش برخی از معامله گران بود که به دنبال سودگیری بودند.

دو سیگنال افزایشی در بازار سکه

با اینکه قیمت سکه پس از 6 روز نوسان در کانال 5 میلیونی، روز شنبه تا قیمت 4 میلیون و 960 هزار تومانی پایین رفت،‌ برخی معامله گران اعتقاد دارند، دو عامل در  بازار وجود دارند که می توانند زمینه ساز تغییر مسیر این فلز گران بها شوند. اولین عامل  مربوط به نوسانات طلای جهانی است که این روزها بیشتر در مسیر افزایشی قرار دارد. طلای جهانی در آخرین روز کاری تا قیمت هزار و 588 دلار بالا رفت و برخی معامله گران عنوان می کنند به واسطه ریسک ویروس کرونا، احتمال رشد بیشتر طلا نیز وجود دارد. طلای یکی از متغیرهای اثرگذار بر قیمت سکه است و در صورتی که بالای مرز هزار و 600 دلاری برود، می تواند قیمت این فلز گران بها را در بازار داخلی تحریک کند.

در مقابل شماری از معامله گران عنوان می کنند که سکه در دو روز ابتدایی هفته جاری به افزایش بهای طلای جهانی توجهی نکرد و همین موضوع نشان می دهد که بازیگران بازار داخلی دیگر به طلا به عنوان یک محرک قیمتی نگاه نمی کنند. از نظر این گروه، طلای جهانی اکنون در بازار سکه بیشتر نقش تسریع کننده  را بازی می کند؛ یعنی اگر روند دلار بازار داخلی افزایشی باشد، رشد طلای جهانی، افزایش سکه را تسریع می کند. ولی اگر دلار کاهشی شود، طلای جهانی نمی تواند سکه را به تنهایی بالا بیاورد. در مقابل، شماری از معامله گران می گویند، بازار در 2 روز ابتدایی هفته به افزایش طلا توجهی نکرد، چون اطمینان نداشت که رشد فلز زرد در هفته جاری بازارهای جهانی ادامه پیدا کند. به گفته آن ها، احتیاط در بازار سکه بالاست و زمانی که معامله گران مشاهده کردند قیمت دلار کاهشی است، ترجیح دادند ریسک نکنند. با این حال، آن ها باور دارند عبور طلا از مرز هزار و 600 دلاری حامی قوی برای سکه تمام خواهد بود.

دومین مورد که افزایشی های بازار سکه را به بازگشت این فلز گران بها امیدوار کرده است،‌ حباب آن است. به گفته برخی معامله گران، ارزش ذاتی سکه هم اکنون بالای مرز 5 میلیون است و همین موضوع می تواند از قیمت آن حمایت کند. در واقع از نظر آنها، در صورتی که مقداری تقاضای فیزیکی به بازار وارد شود، سکه ظرفیت بالا رفتن قیمت را دارد.

تداوم تنزل سکه چقدر محتمل است؟

عده ای از معامله گران نیز باوردارند، سکه تمام بهار آزادی در روزهای آتی احتمال دارد که افت بیشتری را تجربه کند. بخشی از معامله گران فنی عنوان می کنند که سکه پس از پایین رفتن از مرز 5 میلیونی با فروش سودگیران مواجه خواهد شد. در واقع کسانی که سکه را در قیمت های پایین تر خریداری کرده اند، زمانی که ببینند بازار از مرز 5 میلیونی حمایت نکرده است، ‌اقدام به فروش سکه خود می کنند. از این طریق هم کسب سود می کنند و هم آمادگی خرید برای قیمت های پاییین تر را ایجاد می کنند. عده ای از فعالان نیز باور دارند،؛ مهم ترین عامل اثرگذار بر قیمت سکه در بازار داخلی، قیمت دلار است . از نظر آن ها احتمال بیشتری دارد که قیمت دلار افت بیشتری را تجربه کند و همین موضوع سکه را می تواند ناچار به کاهش بیشتری کند. برخی معامله گران عنوان می کنند که در اواسط بهمن ماه، به طور سنتی میزان فروش دلار در بازار بالا می رود.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

امروز یکشنبه 13 بهمن‌ماه قیمت دلار آزاد در بازار تهران بین 13470 و 13590 تومان نوسان داشت و ساعت 7 عصر بین 13480 و 13510 تومان ثبت شد. نرخ حواله درهم نیز در بازار دوبی از 3700 امروز به 3690 تومان کاهش یافت.

همچنین قیمت یورو نقدی در معاملات بازار آزاد 14900 تا 15000 تومان و پوند انگلیس نیز بین 17500 تا 17700 تومان قیمت خورد.

همچنین قیمت حدودی دلار کانادا 10430 تومان، دلار استرالیا 9340 تومان، فرانک سوییس 14220 تومان، یوان چین 1965 تومان و لیر ترکیه 2300 تومان بوده است.

امروز یکشنبه 12بهمن‌ماه صرافی ملی نرخ رسمی فروش دلار و یورو را با 70 تومان کاهش و نرخ خرید آن‌ها را با 20 تومان کاهش به شرح زیر اعلام کرد:

قیمت خرید دلار آمریکا:  13.200 تومان          قیمت فروش دلار آمریکا:  13,400 تومان

قیمت خرید یورو:  14.700 تومان                    قیمت فروش یورو:  14,900 تومان

آخرین قیمت طلا و سکه

عصر یکشنبه سکه طرح جدید روی 4 میلیون و 980 هزار تومان به ثبت رسید و سکه طرح قدیم 4 میلیون 970 هزار تومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 540 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 550 هزار تومان شد. سکه گرمی هم با قیمت 930 هزار تومان به فروش می‌رسد.

بهای هر اونس طلا در بازار جهانی، امروز حدود 1590 دلار بود. در بازار داخلی نیز هر مثقال طلای آبشده نهایتاً با قیمت 2 میلیون و 201 هزار تومان ثبت شد که این رقم معادل هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود 508 هزار تومان است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید