نرخ بیکاری ترکیه تا پایان ماه نوامبر به ۱۳.۳ درصد افزایش یافت

کدخبر: ۳۲۵۰۱۳
اقتصاد نیوز: مرکز آمار ترکیه در گزارشی اعلام کرد که شمار افراد فاقد شغل ۱۵ سال و بیشتر تا پایان ماه نوامبر با ۳۲۷ هزار نفر افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴.۳ میلیون نفر رسیده است. بیشترین افزایش نرخ بیکاری مربوط به بخش مشاغل غیر کشاورزی بوده که شمار مشاغل در آن ۵۰۹ هزار مورد کاهش داشته است. شمار فرصت های شغلی در بخش زراعی نیز ۱۰۵ هزار نفر کاهش داشته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ طی این مدت شمار جمعیت غیرفعال بازار کار ۶۸۰ هزار نفر بیشتر شده و به ۲۸.۶۶میلیون نفر رسیده است. از سوی دیگر شمار شاغلین در ترکیه تا پایان ماه نوامبر نیز با ۱۴۵ هزار نفر کاهش در مقایسه با ماه قبل به ۲۸.۱۶۹ میلیون نفر رسیده است که نشان می‌دهد نرخ اشتغال با کاهش ۰.۹ درصدی نسبت به اوت سال گذشته در سطح ۴۵.۶ درصد ایستاده است.  

طی این مدت میزان مشارکت در بازار کار ۵۲.۵ درصد بوده است که یک درصد کمتر از رقم ثبت شده در ماه قبل محسوب می‌شود. نرخ بیکاری برای مردان از ۱۱.۴ درصد در نوامبر سال گذشته به ۱۲.۵ درصد در نوامبر امسال افزایش پیدا کرده است. برای زنان نیز این نرخ ۱۷.۱ درصد اندازه گیری شده که ۲.۱ درصد بیشتر از نوامبر سال گذشته بوده است.

طبق اعلام مرکز آمار ترکیه، در شرایطی که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله با ۶.۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۸.۴ درصد رسیده است که این نرخ کماکان یکی از بالاترین نرخ های بیکاری ثبت شده این گروه سنی در طول تاریخ محسوب می‌شود. نرخ بیکاری کل که شامل افراد فاقد شغل ۱۵ تا ۶۴ سال را اندازه می گیرد به ۱۳.۸ درصد رسیده که ۲.۷ درصد بیشتر از رقم ثبت شده برای مدت مشابه سال قبل است.

سال گذشته نرخ بیکاری ترکیه بین ۹.۶ و ۱۳.۵ درصد در نوسان بود. طی برنامه جدید اقتصادی ترکیه که در ماه سپتامبر اعلام شد، نرخ بیکاری تا پایان امسال باید ۱۲.۹ درصد و در سال آینده به ۱۱.۸ درصد برسد. این کشور رسیدن به نرخ بیکاری تک‌رقمی را در سال ۲۰۲۱ هدف‌گذاری کرده است.  

متوسط نرخ بیکاری ترکیه در بازه زمانی ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ معادل ۱۰.۳ درصد بوده که بالاترین نرخ بیکاری این کشور در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ مربوط به ژانویه و فوریه سال ۲۰۰۹ با ۱۴.۷ درصد و کمترین نرخ مربوط به ژوئن۲۰۱۲ با ۷.۳ درصد بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید