گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ شکستن مرزهای مقاومتی دلار و سکه

کدخبر: ۳۲۵۳۲۳
اقتصادنیوز؛ امروز شنبه 26 بهمن ماه، قیمت‌ها در بازار طلا و ارز پایتخت با جهش قیمتی همراه شدند. امروز دلار آمریکا در بازار آزاد بالای مرز 14 هزار تومانی رفت و روی نرخ 14 هزار و 50 تومانی ثبت شد. در بازار طلا سکه طرح جدید با عبور از مرزهای 5.1 و 5.2 میلیون تومانی به مبلغ 5 میلیون و 210 هزار تومان رسید. همچنین مثقال طلای آبشده به مرز حساس 2.3 میلیون تومانی رسید.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ شکستن مرزهای مقاومتی دلار و سکه

به گزارش اقتصادنیوز؛ در اولین روز هفته، روند بازار به کام افزایشی ها بود؛ دلار کانال 14 هزار تومانی را شکست و سکه تمام بهار آزادی توانست با قدرت از سد 5 میلیون و 100 هزار تومانی عبور کند و مرز 5 میلیون و 200 هزار تومانی را هم پشت سر بگذارد. روز شنبه، شاخص ارزی 110 تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای 14 هزار و 50 تومان رسید. به گفته فعالان، این افزایش از آن جهت اهمیت داشت که بازار در تمام طول زمستان در کانال 13 هزار تومانی نوسان کرده و در اواخر هفته گذشته نیز تلاش برای شکست مرز 14 هزار تومانی با شکست مواجه شده بود.

اما چه عواملی دست به دست هم دادند که قیمت دلار به بالاترین سطح زمستان 98 برسد؟ برخی فعالان بر اثرگذاری متغیرهای سیاسی تاکید داشتند و گروهی بر متغیرهای اقتصادی بیرونی. متغیرهای سیاسی را بر اساس صحبت های بازیگران بازار می توان به دو دسته هراس معامله گران از تصمیم آتی fatf  در مورد ایران و انتظار آن ها مبنی بر بزرگ تر شدن تضادهای درون حاکمیتی پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی تقسیم کرد. البته گروهی دیگر از معامله گران اساسا به این متغیرهای سیاسی و اثرگذاری آن ها باور دارند و معتقدند بازار بیشتر تحت تاثیر متغیرهای اقتصادی قرار دارد. از نظر برخی از آن ها عاملی مانند رشد نرخ حواله درهم بسیار در بالا رفتن ارزش دلار در بازار داخلی نقش دارد و عده ای نیز بر متغیرهای درونی اقتصاد مانند بالا بودن نرخ تورم به عنوان یک عامل بالا برنده نرخ ارز اشاره می کردند.

اگر از بازار ارز کمی فاصله بگیریم، می بینیم که امروز در بازار سکه های گران بها نیز قیمت ها رویه افزایشی داشته اند. به عنوان مثال، سکه امروز 135 هزار تومان افزایش را به خود دید و توانست روی عدد 5 میلیون و 210 هزار تومانی قرار بگیرد. نیم سکه با 105 هزار تومان افزایش خود را به قیمت 2 میلیون و 720 هزار تومانی رساند و ربع سکه نیز با 50 هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و 670 هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار نیز امروز به سوی مرز 530 هزار تومان جهش کرد. امروز همچنین هر گرم طلای 18 عیار در بازار تقریبا 531 هزار تومان قیمت داشت که 13 هزار تومان بیشتر از آخرین روز هفته بود.

در کنار افزایش قیمت دلار که انتظارات معامله گران بازار سکه داخلی را تحت تاثیر قرار می داد، به گفته فعالان، افزایش روز آخر طلای جهانی نیز انتظارات را تحت تاثیر قرار داد. طلای جهانی روز جمعه از هزار و 580 دلار عبور کرد و توانست روی عدد هزار و 584 دلار به خود پایان دهد.

تاکتیک بازارساز برای مقابله با نوسان گیران

برخی از فعالان بازار ارز باور دارند افزایش روزهای اخیر دلار خارج از مدیریت بازارساز رخ نداده است. از نظر این دسته، بازارساز زمانی که متوجه می شود، میزان تقاضا بالاست، اجازه می دهد که قیمت تا حدی تعدیل شود و بعد خود از قیمت های بالاتر اقدام به عرضه می کند. پس از اینکه قیمت پایین تر آمد، بازارساز خود در موقعیت خرید قرار می دهد. در چنین شرایطی، بازارساز از یک طرف نه تنها ذخایر ارزی خود را از دست نمی دهد، بلکه ارز بیشتری را به دست می آورد و از طرف دیگر، نوسان گیرانی که دچار ضرر شدند، دیگر به اندازه قبل توان مداخله در بازار را ندارند. فعالان معتقد به این دیدگاه طبیعتا انتظار دارند که قیمت دلار طی روزهای آتی کاهشی شود.

در این میان، دسته ای دیگر از بازیگران ارزی باور دارند، نوع مداخله بازارساز در بازار بیشتر به صورت ریالی است. به عنوان مثال، در ازای فروش ارز توسط صرافی های های منتخب، ریال بیشتری را در اختیار آن ها می گذارد. برخی فعالان هم اشاره می کنند، بازارساز بیشتر از طریق محدود کردن گردش های ریالی اقدام به مدیریت نوسانات ارزی می کند.

در مقابل گروهی از فعالان باور دارند، نوسانات روزهای اخیر کاملا در کنترل بازارساز نبوده است. شماری از معامله گران باور دارند،‌ نوسانات روزهای اخیر دلار بیشتر تحت تاثیر افزایش نرخ حواله درهم بوده است. روز شنبه نیز نرخ حواله درهم تا محدوده 3 هزار و 830 تومان بالا رفت و از نظر آن ها همین عامل منجر به افزایش خرید ارز در بازار داخلی شد. با این سطح از نرخ حواله درهم،  ارزش دلار در بازار داخلی می توانست به بالای 14 هزار و 50 تومان برسد. در واقع می توان گفت امروز نرخ حواله درهم و دلار در بازار داخلی با یکدیگر هماهنگ شدند. این در حالی بود که در روزهای قبل تر کمی قیمت درهم در مقایسه با دلار بیشتر بود.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

امروز شنبه 26 بهمن‌ماه قیمت دلار آزاد در بازار تهران بین 14050 تا 14080 تومان ثبت شد و نرخ حواله درهم نیز در بازار دوبی از 3790 تومان امروز به 3820 تومان افزایش یافت.

همچنین  قیمت یورو نقدی در معاملات بازار آزاد 15400 تا 15500 تومان و پوند انگلیس نیز بین 18350 تا 18500 تومان قیمت خورد.

همچنین قیمت حدودی دلار کانادا 10750 تومان، دلار استرالیا 9500 تومان، فرانک سوییس 14550 تومان، یوان چین 2030 تومان و لیر ترکیه 2370 تومان بوده است.

امروز شنبه 26 بهمن ماه صرافی ملی نرخ رسمی خرید و فروش دلار و یورو را با 100 تومان کاهش به شرح زیر اعلام کرد:

قیمت خرید دلار آمریکا :  13450 تومان           قیمت فروش دلار آمریکا :  13.850 تومان

قیمت خرید یورو :  14.850 تومان                      قیمت فروش یورو :  15،150 تومان

قیمت انواع طلا و سکه

همچنین در بازار طلا سکه طرح جدید با قیمت 5 میلیون و 210 هزار تومان بازگشایی شد و سکه طرح قدیم 5 میلیون 200 هزارتومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 720 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 670 هزار تومان شد. سکه گرمی هم با قیمت 940 هزار تومان به فروش می‌رسد.

بهای هر اونس طلا در بازار جهانی، امروز حدود 1584 دلار شد. در بازار داخلی نیز هر مثقال طلای آبشده با قیمت 2 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد که این رقم معادل هر  هر گرم طلای ۱۸عیار  حدود 531 هزار تومان است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید